رسیدگی به محرومان از نیاز‌های امروز جامعه برای وقف‌های جدید

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: ازدواج و تامین جهیزیه دختران بی بضاعت از نیاز‌های امروز وقف در یزد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  حجت الاسلام و المسلمین حسین زارع‌زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه یزد، گفت: نبی مکرم اسلام می‌فرمایند پرونده انسان با مرگ بسته می‌شود مگر سه قشر از جامعه که پرونده آن‌ها همچنان باقی می‌ماند و در آن امور مختلف نوشته می‌شود.

او افزود: یکی از قشر‌هایی که پرونده آن‌ها پس از مرگ باز می‌ماند و برای آن‌ها ثواب نوشته می‌شود، افرادی هستند که از خود بنایی به وقف گذاشته‌اند و مردم از آن در طول تاریخ استفاده می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه در استان یزد مجموعه‌های وقفی بسیار بزرگی وجود دارد که قدمت آن‌ها به بیش از چندصد سال می‌رسد، عنوان کرد: تنها خدا می‌داند که این بنا‌ها چقدر در ارتقای درجه و رشد جایگاه واقفان آن‌ها تاثیرگذار بوده است.

بخش عمده‌ای از دینداری مردم یزد مدیون موقوفات دینی است

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد افزود: بخشی از دینداری مردم یزد را ما وابسته به واقفان خیراندیشی هستیم که از مال و دارایی خود به وقف کردن اماکن دینی و حوزه‌های علمیه پرداختند.

او با اشاره به اینکه تمام نیاز‌های قدیم مردم در ایران بر اساس موقوفات انجام می‌شد، گفت: آب انبارها، مساجد، حمام‌ها و موارد مختلف دیگر موقوفاتی بودند که برای رفع نیاز‌های مردم انجام می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین زارع‌زاده ادامه داد: حتی ما موقوفاتی داشتیم که برای زوار ائمه (ع) کفش ایجاد می‌کردند و برخی از وقف‌ها هم با نیاتی بوده که از جمله آن می‌توان به تامین پوشاک زمستانه برای نیازمندان اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزدعلم، فناوری، ازدواج، تامین جهیزیه دختران بی بضاعت، رسیدگی به حال محرومان اجتماع را از جمله نیاز‌های امروز جامعه برای وقف‌های جدید دانست و گفت: یکی از اقداماتی که امروز در استان یزد به خوبی انجام شده آزادی زندانیان جرایم غیر عمد بود که اقدامی بسیار خوب است.

او  با بیان اینکه اداره موقوفات با تعیین از طرف واقف انجام می‌شود، گفت: وقف نامه را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که تولی‌گری و مدیریت آن از سوی فردی معرفی شده از طرف واقف انجام شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: وقف ، حقوق شهروندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.