کرد در سوال از وزیر امورخارجه:

سرنوشت دو گروگان در پاکستان باید مشخص شود/ حقابه هیرمند را پیگیری کنید

نماینده مردم خاش و میرجاوه گفت: وزارت امور خارجه باید قول دهد که سرنوشت دو گروگان و حقابه هیرمند را با جدیت پیگیری کند.

سرنوشت ۲ گروگان در پاکستان باید مشخص شود/ حقابه هیرمند را پیگیری کنیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی کرد نماینده مردم میرجاوه و خاش در صحن علنی مجلس درباره سوال خود از ظریف مبنی بر اینکه چرا ما با کشور‌های همسایه شرق و جنوب شرقی ایران دیپلماسی فعال نداریم، گفت: استان سیستان و بلوچستان نزدیک به هزار کیلومتر مرز خاکی با پاکستان دارد و از این مقدار ۳۰۰ کیلومتر آن مربوط به بخش میرجاوه و خاش است.

نماینده مردم میرجاوه و خاش افزود: تا کنون چندین تجاوز، شهادت، گروگانگیری و مجروح شدن تعدادی از عزیزان خود را در این منطقه شاهد بودیم، چرا تمامی موارد حمله شده با تاریخ‌های نزدیک به هم اتفاق می‌افتد؟

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین روابط استراتژیک نظام با افغانستان و پاکستان است/ باید از نماینده سیستان و بلوچستان برای مذاکره با پاکستان استفاده کرد 

او بیان کرد: در روز ششم اردیبهشت ماه سال ۹۸ طی یک حادثه تروریستی در میرجاوه ۹ نفر شهید، ۱ نفر گروگان و ۲ نفر مجروح شدند، قبل از آن در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال ۹۶ طی یک حمله تروریستی به سپاه ۴ نفر زخمی شدند، عکس‌العمل شما وزیر امور خارجه کشور نسبت به این موضوع چه بوده است؟

کرد اظهار کرد:‌ در سال ۹۷ در حادثه تروریستی هنگ مرزی ۴ نفر شهید و ۷ نفر مجروح شدند، در ۲۴ تیرماه سال ۹۷، ۱۱ نفر از نیرو‌های سپاه و بسیج به گروگان گرفته شدند که بعدا ۹ نفر از آنها با تلاش نیرو‌های امنیتی آزاد شدند و هنوز ۳ نفر از این ربوده شدگان تعیین و تکلیف نشده‌اند.

نماینده مردم میرجاوه و خاش تاکید کرد: این همه سفر و گفت‌وگو با طرف پاکستانی چه سودی داشته است، بعد از حمله به اتوبوس سپاه که ۲۷ نفر شهید شدند شما چه واکنشی نشان دادید؟

او با اشاره به موضوع حقابه هیرمند بیان کرد: چرا حقابه هیرمند عملیاتی نشده است، افغانستان از جاری شدن آب در رودخانه هیرمند که حق مسلم ماست جلوگیری می‌کند و این موضوع موجب خشک شدن سیستان و مهاجرت مردم و حاشیه نشینی آنها در زاهدان و دیگر شهر‌ها شده است.

کرد خطاب به ظریف تصریح کرد: تاکنون به عنوان رئیس دیپلماسی کشور چه اقدام و تدبیری برای این موارد اندیشیده‌اید تا شاهد موارد اینگونه نباشیم؟ آیا از نمایندگان این مناطق، بزرگان طوایف و بزرگان دینی و نیرو‌های امنیتی استفاده کرده‌اید؟ درباره سرنوشت گروگان‌ها توضیح دهید، چرا مرزنشین‌ها در جنوب شرقی کشورمان نباید زندگی آرام و خوبی داشته باشند؟

نماینده مردم میرجاوه و خاش افزود: در آستانه اربعین حسینی نزدیک به ۷۰ هزار زوار کربلا از مرز خاکی میرجاوه وارد ایران شده و به عراق می‌رود که این زوار مورد استقبال و پذیرایی مردم ایران در منطقه صفر مرزی قرار می‌گیرند که این موضوع نشان وفاداری مردم سیستان و بلوچستان به امام حسین (ع) است.

او بیان کرد: آیا این افراد شایسته آن نیستند که برایشان چاره‌ای اندیشیده شود و از پتاسیل این افراد برای امنیت مرز‌ها استفاده کرد؟

پس از ارائه توضیحات ظریف نماینده خاش با بیان دو شرط از سخنان وزیر امور خارجه قانع شد.

نماینده مردم میرجاوه و خاش گفت: سرنوشت دو گروگان باید مشخص شود و همچنین حقابه هیرمند باید با جدیت از سوی وزیر امور خارجه کشور پیگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار