عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

حاجی بابایی: دو سطر اضافه شده در قانون افزایش حقوق‌ها از آسمان افتاد/ برخی از دولتی‌ها حقوق ۲۶ میلیون تومانی می‌گیرند/ دوره دهم مجلس راس امور نبود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزییات افزایش حقوق‌ها و تخلفات دولت در عدم اجرایی کردن این مصوبه قانونی پرداخت.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین قسمت از فصل دوم برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس برگزار شد.

حاجی بابایی در این گفت‌وگو به موضوع‌های مختلفی از جمله افزایش حقوق کارمندان، حقوق های  ۲۵ میلیونی، راه در‌رو دولت در مصوبه مجلس درباره حقوق ها و دیگر موضوعات در حوزه مجلس سخن گفت که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

گفتنی است، برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان تولید می‌شود، یکشنبه شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

حاجی بابایی


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس


باشگاه خبرنگاران جوان: بسم الله الرحمن الرحیم، سلام شب شما بخیر باشد، به آخرین برنامه از فصل دوم برنامه ۱۰:۱۰ خیلی خوش آمدید، متشکرم که امشب هم همراه ما هستید، مهمان عزیز و دوست داشتنی را به برنامه دعوت کردیم، جناب آقای حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، امروز قبول زحمت کردند و دعوت ما را به برنامه ۱۰:۱۰ پذیرفتند.

حاجی بابایی: بسم الله الرحمن الرحیم، تشکر می‌کنم و عرض سلام دارم خدمت همه بینندگان عزیز و کسانی که پیام ما را در این برنامه خواهند شنید.

باشگاه خبرنگاران جوان: خبر حضور شما در برنامه ۱۰:۱۰ در سایت باشگاه خبرنگاران جوان، رکورد عجیب و غریب زد، نمی‌دانم البته شما کامنت‌هایی که مردم گذاشته بودند را خواندید یا خیر، چراکه از قبل اعلام کرده بودیم که قرار است حضرتعالی به این برنامه تشریف بیارید و مردم هم سوال‌های بسیاری را از شما در سایت مطرح کردند.

حاجی بابایی: این از محبت مردم است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا سوال‌ها را مطالعه کردید؟

حاجی بابایی: خیر، مطالعه نکردم.

باشگاه خبرنگاران جوان: اصلا یک رکورد عجیب و غریبی را در این برنامه داشتیم و بخش عظیمی از این سوال‌ها مربوط به مطالبات مختلف مردم بود که در برنامه آماده کردیم و از خدمت شما می‌پرسیم.

حاجی بابایی: ان‌شاءالله برسیم به همه آنان پاسخ دهیم.

مجلس از ابتدا موافق افزایش ۲۰ درصدی نبود/ لاریجانی در صحن مخالفتش را اعلام کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: ان‌شاءالله؛ اما فرصت و زمان برنامه این اجازه را به ما نمی‌دهد و ما سوال‌ها را در دو بخش تقسیم بندی کردیم، یکی از این بخش‌ها مربوط به سوالاتی است که برگرفته از سوالات مردمی هستند و دیگری سوالاتی است که به حوزه کاری شما مربوط می‌شود، اول از همه برویم به سراغ اینکه این روز‌ها چشم امید همه حقوق بگیران به همان افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌هاست و دولت هم که در حال طفره رفتن از این موضوع است، چه اتفاقی قرار است بیفتد و چه زمانی قرار است این خبر خوش افزایش حقوق‌ها را بشنویم؟

حاجی بابایی: آقای ایمانی عزیز! زمانی که دولت در مجلس اعلام کرد قرار است ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه شود، انصافا مورد اعتراض قرارگرفت. حتی رئیس مجلس هم آن موقع اعلام کرد که ما طرفدار افزایش ۲۰درصدی حقوق‌ها نیستیم، البته چند پیشنهاد مطرح کردیم که رای نیاورد.

حاجی بابایی

ساز ناکوک دولت در اجرای طرح مجلس برای افزایش حقوق‌ها

در نهایت یک پیشنهاد دیگری را مطرح کردیم که با رأی نمایندگان مجلس همراه شد، مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی باید در سال ۱۳۹۸ به شکلی عمل کنیم که به همه مبلغ ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت شود و در این مسئله تا ۱۰ درصد افزایش حقوق‌ها را هم در اختیار دولت گذاشتیم؛ به این معنا که دولت اختیار دارد ۱۰ درصد، ۸ درصد و یا ۹ درصد را بدهد. دولت در مجلس به شدت با افزایش آن ۴۰۰ هزار تومانی حقوق‌ها مخالفت کرد، اما در نهایت رای آورد البته پس از اینکه در مجلس هم رای آورد دولت گفت ما نمی‌توانیم اجرا کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا؟

حاجی بابایی: دولت گفت اجرای این موضوع سخت و یچیده است و قادر به اجرای آن نیستم، بعد هم یک نکته دیگری را گفتند مبنی بر اینکه اگر ما این را اجرا کنیم آن را به گونه‌ای در حکم قرار می‌دهیم که شامل اضافه کار نشود و به بازنشستگان تعلق نگیرد که به نوعی تهدید مصوبه مجلس بود؛ البته در نهایت بالاخره یک جمع بندی شد و رئیس مجلس هم اعلام کرد منظور ما از این مصوبه آن است که دولت افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق را تبدیل به ضریب کند، تبدیل به ضریب شدن هم یعنی شامل اضافه کار، بازنشستگی و بسیاری موارد شود.

قانون افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان پیش از ابلاغ به دولت تغییر کرد/ نمی‌دانیم چه کسی دو سطر به قانون مصوب مجلس اضافه کرد؟!

باشگاه خبرنگاران جوان: شما در افزایش حقوق‌ها ۴۰۰ هزار تومان را به اضافه تا ۱۰ درصدی که در اختیار دولت است، تصویب کردید؟ دلیل این ۱۰ درصدی که در اختیار دولت گذاشتید، چیست؟

حاجی بابایی: بله، اما اینکه چرا ما پیشنهاد تا ۱۰ درصد دادیم؟ چون اگر ما به پیشنهاد نمی‌دادیم دولت می‌گفت من این پول را ندارم یا مثلا شورای نگهبان آن را رد می‌کرد، اما ما گفتیم که تا ۱۰ درصد دست دولت باز باشد. ضمنا بند ب ماده ۲۹ برنامه ششم را هم لحاظ کرده باشیم، بنابراین ضریب را در اختیارات دولت گذاشتیم.

البته این مسئله به معنای آن است که بر اساس تبصره ۳ ماده ۲۹، دولت باید به شکلی ضریب دهد که فاصله حقوق‌ها هر سال کمتر و کمتر شود، اما متأسفانه این شرط عملیاتی نشد، البته عمل نشدن آن چند دلیل دارد، دولتی‌ها می‌گویند که اساس پیشنهادی که من دادم، درست است یعنی ما باید ۴۰۰ هزار تومان را به اضافه آن افزایش ۱۰ درصدی انجام بدهیم، اما وقتی این قانون از مجلس به ما ابلاغ شد، در انتها دو سطر هم به آن اضافه شده است.

دو سطر اضافه شده به قانون افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی در مجلس خوانده نشد/شرف مجلس قانون است و حتی برای یک «واو» هم باید رای‌گیری کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: همان دو سطری که شما در برنامه مناظره اعلام کردید، در مجلس نیامده و خوانده نشده است؟

حاجی بابایی: بله، همین طور است.

حاجی بابایی

باشگاه خبرنگاران جوان:  آقای لاریجانی خودش این سطور را اضافه کرده است؟

حاجی بابایی: من نمی‌خواهم بگویم ایشان یا فرد دیگری اضافه کرده است، کمیسیون تلفیق بودجه معمولا یک ردیف‌هایی را در انتهای آن اضافه می‌کند، نه مواردی که نیاز به مباحثه داشته یا باید در صحن مجلس مطرح شود و در نهایت مثلا رئیس مجلس اعلام می‌کند که تمام ردیف‌ها و جداول را هم ما یک بار رای‌گیری می‌کنیم، اما دو اشکال اینجا وجود دارد، اول اینکه درباره این نمی‌توان این کار را کرد، چون حکم باید در صحن مجلس مطرح شود، موافق و مخالف صحبت کند و رای گیری شود، آقای قاضی زاده هم که کنار رئیس نشسته است باید چیزی را که قانون است قرائت کند و ما رای‌گیری کنیم.

اما در اینجا دو اشکال وارد است، اول اینکه وقتی ما در مجلس یک چیزی را مصوب می‌کنیم، مثلاً پیشنهاد من که رای آورده است پیشنهاد دیگری که ضد پیشنهاد من باشد قابل رای‌گیری نیست، حتی اگر مطرح شود هم قابل رای‌گیری نیست، این مطرح هم نشده است، دوستان می‌گویند ما همین طوری گفتیم رای‌گیری می‌کنیم؛ مگر می‌شود همین طوری بگویم رای گیری می‌کنیم؟ شرف مجلس قانون است، من سال‌هاست در مجلس حضور دارم و حتی برای یک «واو» هم باید رای‌گیری کنیم، اما حالا این دو سطر چیست که دولت می‌گوید این دو سطر یعنی هر کاری دلم خواست انجام دهم حالا شما بیایید درستش کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان: این موضوع از مجلس رفته است و شما باید یقه خود مجلس را بگیرید.

حاجی بابایی:  ما هم همین را می‌گوییم، حالا امروز که نشستیم و بحث می‌کنیم برخی آمدند در تلویزیون و در شبکه‌های گوناگون جواب من را دادند و گفتند که این حرفا نیست، اصلا ما حقوق ۵ میلیونی نداریم که اضافه شده باشد، اما در جلسه‌ اخیرمان که در مجلس با دولت داشتیم گفتم اسمش این است.

برخی از دولت حقوق ۲۵ میلیونی و ۲۶ میلیون تومانی می‌گیرند/ مقصران پرداخت حقوق های نجومی دولت و مجلس هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: مجلس داعیه‌دار بحث حقوق‌های نجومی بود و اعلام کرد که با این اتفاق مبارزه می‌کند، اما وقتی بحث افزایش ۲۰ درصد و هم بحث ۱۰ درصد حقوق‌ها را مطرح کردید، خود شما به بحث فساد کمک نکردید؟ مثلا کسی که حقوقش یک میلیون تومان یا دو میلیون تومان باشد با ۲۰ درصد افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومان به حقوقش اضافه می‌شود، اما کسی که حقوقش ۱۰ میلیون است دو میلیون ۴۰۰ هزار به حقوقش اضافه می‌شود و حقوق نجومی افزایش پیدا می‌کند.

حاجی بابایی:  اگر دولت پیشنهادی که من دادم را کاملاً اجرا می‌کرد، یعنی افزایش ۴۰۰ هزار تومانی و تا ۱۰ درصد را همه می‌دادند، معتقدم باید تا ۱۰ درصد افزایش حقوق را دهند، برای اینکه ۳۸/۹ هزار میلیارد تومان در این دو ردیف پول وجود دارد، که اگر ۱۰ درصد را به همه کامل دهند و ۴۰۰ هزار تومان هم به همه دهند، ۳۸/۵ می‌شود و می‌رسد، پس این خود حکم است؛ اگر می‌دادند این اتفاق می‌افتاد.

پایین‌ترین حقوق ما که یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان می‌گیرد، ۵۱۳ تومان اضافه می‌شد، دو میلیون شصصد تومان، سه میلیون هفتصد تومان، ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان،۱۰ میلیون یک و چهارصد و ۲۰ میلیون دو و ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی حقوق ۲۰ میلیون تومانی هم الان داریم؟

حاجی بابایی: بله که داریم. حقوق ۲۵ میلیونی و ۲۶ میلیون تومانی هم داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: کجا این حقوق‌ها را داریم؟

حاجی بابایی: حالا یک جایی داریم دیگر.

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفاً بگویید.

حاجی بابایی: اجازه بدهید.

باشگاه خبرنگاران جوان: اجازه بدهید مردم بدانند دیگر.

حاجی بابایی: کسی که حقوق بگیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان: مگر قرار نبود نداشته باشیم؟

حاجی بابایی: در جلسه ای که داشتیم من گفتم برخی ۵ میلیون تومان به حقوقشان اضافه شده، رگ گردن بعضی‌ها باد کرد که آقا چرا شما می‌گویید ۵ میلیون اضافه شده است؟ اصلا اینگونه نیست من گفتم بگم؟ رئیس دیوان محاسبات هم کنار من نشسته بود، من گفتم اسمش این است، حالا شخص محترمی است من کاری ندارم که اسم شخصی را ببرم.

حاجی بابایی

باشگاه خبرنگاران جوان: دست کم عنوان سازمانش را ببرید که حداقل مردم بدانند.

حاجی بابایی: نه می‌خواهم امروز اگر که اجازه دهید وارد جزییات نشوم همین که من میگویم ما حقوق بگیر داریم ۲۵ ملیون ۲۶ میلیون.

باشگاه خبرنگاران جوان: دولتی است؟

حاجی بابایی:  بله دولتی است و از دولت حقوق می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظرم شما وقتی که در حال مبارزه با فساد هستید باید الان عنوان کنید.

حاجی بابایی: خیر آن شخص تقصیر ندارد، یک شخص محترم است و یک جا کار می‌کند، اما من قانونگذار و دولت بد عمل می‌کنیم، او چه گناهی کرده است؟ من چرا باید نام او را بیاوریم و آبرویش را ببرم؟ من می‌گویم ما چرا باید چنین کاری کنیم؟ خیلی جالب است که دولت اعلام کرده که شما اگر ۴۰۰ هزار تومان به همه بدهید برای کسی که ۱ میلیون حقوق می‌گیرد ۴۰ درصد می‌شود، اما برای کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد دو درصد می‌شود، این موضوع خوب است یعنی او حقوقش ۴۰ درصد اضافه شده و دیگری دو درصد اضافه می‌شود تا قدری به هم نزدیک شوند.

به نظر شما اگر به هر انسان با انصافی در این مملکت بگوییم قرار شده صفر تا ۱۰ درصد در اختیار دولت به حقوق‌ها اضافه کنیم در ذهن همه چه خطور می‌کند؟ اینکه ۱۰ در صد را به چه کسی داده می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: مدیر!

حاجی بابایی: نه، نه (با خنده) این کار را کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: خب همیشه همینطور بوده است، مثلا در ادارات ببینید قرار است به کارمند‌ها اضافه کار دهند، کارمند بدبخت تا ساعت ۸ و نیم الی نه شب می‌ایستد و آخر سر منت هم می‌گذارند سرش و ۷۰، ۸۰ درصد به او اضافه کار می‌دهند، اما آقای مدیری که ساعت ۱۰ صبح سر کار آمده و ساعت ۴ بعد از ظهر هم می‌رود، ۱۶۰ ساعت اضافه کار، ۸ روز تعطیل کاری و سی شب شب کاری به او می‌دهند.

حاجی بابایی: اینکه شما گفتید درست، اما من می‌خواهم این نکته را بگویم که در جامعه اولین چیزی که از نیت حاجی بابایی که گفته صفر تا ۱۰ درصد به حقوق‌ها اضافه کنید اولین چیزی که به ذهن انسان خطور می‌کند، چیست؟ یعنی به آن پایین دستی بالاترین درصد داده شود و به آن بالادستی کمترین درصد، درست است؟ اما دولت کاملا بر عکس این عمل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دولت که فکر شما را نمی‌خواند و کار خودش را می‌کند.

حاجی بابایی: احکامی که ما می‌آوریم روشن است، من می‌خواهم این را بگویم کسی که ۲۰ میلیون می‌گیرد ۳ و ششصد هزار تومان به او اضافه کرده است یعنی ۱۸ درصد، حالا ۴۰۰ آن را بردارید سه میلیون و دویست هزار تومان می‌شود؛ سه و دویست می‌شود چند درصد بیست میلیون؟ ۱۶ درصد؛ آن وقت می‌دانید چه می‌گوید؟ می‌گوید من به پایین‌ترین حقوق ۳۹ درصد دادم، من می‌گویم تو که ۳۹ درصد دادی کمترین حقوق یک میلیون و ۱۳۲ هزار تومان است ۴۰۰ تومان آن ۳۶.۵ درصد می‌شود. حالا از ۳۹ درصد چقد می‌ماند؟ ۲.۵ درصد؛ یعنی به پایین‌ترین حقوق که ۱۰ درصد آن در اختیار دولت بوده ۲.۵ درصد داده و به کسی که بیست میلیون می‌گیرد ۱۶ درصد اضافه شده است، یعنی درست ضد آن چیزی که من در مجلس پیشنهاد دادم.

 اگر در صحن مجلس بحثی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد/ باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر فکر نمی‌کنید که شما در مجلس ضعف قانون دارید؟ یعنی قانون را آنقدر روشن و واضح نمی‌نویسید و وقتی به دست قوه مجریه می‌رسد در حین اجرا دچار ابهام می‌شوند.

حاجی بابایی: ابهام ندارد، اتفاقا خیلی هم شفاف است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آن‌ها که نمی‌توانند نیت شما را بخوانند که مثلا فکر کنند آقای حاجی بابایی در دلش نیت کرده که ۱۰ درصد به آن حقوقِ ضعیف برسد و یک درصد به مدیر داده شود، طبیعتا قوه مجریه برداشت خودش را دارد.

حاجی بابایی: در صحن مجلس اگر من بحثی را شفافِ شفاف بگویم رای نمی‌آورد، یعنی مثلا من اگر می‌گفتم که جناب دولت شما مکلف هستید کاملا ۱۰ درصد افزایش حقوق را بدهید، مشکل پیدا می‌کرد؛ بنابراین من باید پیشنهادم را طوری مطرح کنم که شدنی باشد و رای هم بیاورد لذا من باید از صد نزول کنم و بیایم پایین هفتاد را بگیرم.

حاجی بابایی

دو سطر اضافه شده در قانون افزایش حقوق‌ها از آسمان افتاد

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حاجی بابایی درباره جلسه اخیر نمایندگان مجلس با دولت درباره افزایش حقوق ۴۰۰ هزارتومانی حقوق‌ها توضیحاتی بفرمایید، جزییات این جلسه چه بود؟

حاجی بابایی: در این جلسه همه حضور داشتند و در این جلسه من از آقای عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات پرسیدم که شما به اعضای این جلسه توضیح بدید، که اگر پیشنهاد من را بدون دوسطری که به آن اضافه شده است، در نظر بگیریم، آیا دولت در این خصوص درست عمل کرده است یا خیر که او گفت که بله در اینصورت دولت از اجرای این مصوبه تخلف کرده است.

به او گفتم که شما در بیرون گفتید که دولت تخلفی نداشته است که به من پاسخ داد بله، اما اگر آن دو سطر را بهش اضافه کنید، دولت تخلفی نکرده است. سوال من در اینجاست که چرا این دو سطر به پیشنهاد من اضافه شده است؟ ما در مجلس رای گیری کردیم و به چه دلیل باید آن تغییر کند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: این دو سطر از کجا آمد؟

حاجی بابایی: از آسمان افتاد!

باشگاه خبرنگاران جوان: احساس می‌کنم که نمی‌خواهید بگویید.

حاجی بابایی: من گفتم از در پشتی آمده است، به همه برخورد. همه کسانی که به این درپشتی کمک کرده‌اند، صدایشان درآمده است، از من می‌پرسید که چه کسی گفته است، به شما می‌گویم تمامی آن‌هایی که در صحن علنی مجلس به من اعتراض کردند، به آن‌ها کمک کردند.

من دارم شفاف حرف می‌زنم و واقعا برای مردم ظلم است. مجلس شورای اسلامی عصاره فضائل مردم است، تمام حیثت این مجلس به قانونش است؛ اگر قرار باشد که منِ نماینده در مجلس پیشنهادی بدم و طور دیگری شود، اینکه درست نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مورد این جلسه کمی بیشتر توضیح دهید. چه کسانی در این جلسه حضور داشتند؟

حاجی بابایی:در این جلسه آقای مصری، نایب رئیس مجلس، آقای تاجگردون، آقای عادل آذر، آقای پورمحمدی، قائم مقام آقای نوبخت، آقای انصاری، آقای حاجی و از جمله من حضور داشتند.

من علاوه بر حرف‌های گذشته یک مسئله جدیدی در این جلسه کشف کردم، در جلسه یکی از دوستان پرسید ما در حساب کتاب خود به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر شمای دولت به کسی که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد، اگر یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان بیشتر بدهید ممکن مرتکب تخلف شوید؛ یعنی ممکن است دولت به یک نفر ۱۰ درصد را به طور کامل بدهد و به دیگری ندهد و برای این کار هیچ دلیلی هم نمی‌تواند داشته باشد..

یکی در حال زدن یک نفر بود، از او پرسیدند که چرا او را می‌زنی، پاسخ داد که مرد حسابی من اگر دلیل داشتم که او را می‌کشتم، زدن که دلیل نمی‌خواهد.

حالا هم آقای نایب رئیس از من پرسید که شما این ۵ میلیون را چگونه اضافه کردید؟ بگویید ما هم بفهمیم. به او گفتم باشد فرض می‌گیریم که فرد ۲۵ میلیون حقوق می‌گرفته است. خوب است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حاجی بابایی ما با همین ۲۵ میلیون مشکل داریم، چون قرار بود نباشد؟

حاجی بابایی: آن‌ها خودشان با این حقوق اصلا مشکل ندارند، حالا شما با این مسئله مشکل داری، این مشکل شماست.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما هم به عنوان نماینده مجلس با این مسئله مشکل نداری؟

حاجی بابایی: من اگر هم با این مسئله مشکل داشته باشم، کی به کی است؟ قانون وضع کنم یا داد بزنم؟

ادامه حرفم نصفه ماند، آقای نائب رئیس از من سوالی پرسیدند که این ۵ میلیون از کجا آمده است؟ به او گفتم فرض کنیم فردی حقوق ۲۵ میلیونی می‌گیرد، در اینجا دولت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان را به حقوق این فرد اضافه می‌کند. حالا قبل از اینکه بگوییم این ۵ میلیون از کجا آمده است، باید بگویم که ما یک کمیته‌ای به اسم تطبیق قوانین در مجلس داریم، کارش این است که زمانی که ما یک مسئله را در مجلس تصویب می‌کنیم و دولت می‌خواهد بخش‌نامه می‌دهد، این کمیته بررسی می‌کند که آیا این بخش‌نامه با قوانین ما مطابقت دارید یا خیر.

این کمیته در گزارش خود اینگونه درج می‌کند که کمیته تطبیق قوانین با بررسی‌های انجام شده خود به این نتیجه رسید که بخش‌نامه دولت در مواردی با قوانین مجلس انطباق دارد و در موارد دیگری آن را مستثنی می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان: حرف شما به این معناست که وقتی قانون حقوق‌های نجومی را در مجلس تصویب کردید، برخی مستثنی شدند؟

حاجی بابایی: آن قانون را هم زمین زدند، می‌خواستیم آن را درست کنیم، اما نگذاشتند، داستان حقوق‌های نجومی را هم برایتان می‌گویم. حالا حرف ما این است که در آخرین مصوبه برای سال ۹۸ دولت مکلف شد  برای تمام حقوق بگیران اعم از اعضای هیئت علمی، قاضی‌ها، نیروهای امنیتی و غیره همه به جز رهبری این افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی را به علاوه آن ده درصد اعمال کند، چراکه می‌دانید طبق ماده ۲۹ رهبری که حقوق بگیر نیست.

او برای خود گفته مصوب کرده‌ که کرده‌اند! کمیته تطبیق قوانین نظر متفاوتی دارد و در این قانون برخی مستثنی هستند.  در این صورت اگر این استنثاها را درنظر نگیریم،  معلمان، پرستاران، کارگران، جهادگران و کارمندان صدا و سیما و...

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر صداو سیما هم که همیشه قربانی است؟

حاجی بابایی: بله، اون که هیچی، من سوالم این است که آیا ما در مجلس شورای اسلامی هستیم که فقط برای افراد کم درآمدبتوانیم نظر دهیم و حقوق بالاهارا دولت تنها می‌تواند نظر دهد؟ در جلسه‌ای که اخیرا با دولتی‌ها داشتیم هم دقیقا همین را می‌گفت که آن را دولت باید خودش نظر بدهد و نظرش هم این است که ۱۸ درصد افزایش حقوق بدهد و من گفتم که پس منِ نماینده که قانون تصویب می‌کنم، اینجا چه کاره هستم؟ ببینید چه پیچیدگی‌ها درست می‌کنند.


فیلم گفت‌وگوی «۱۰:۱۰ دقیقه» با حمیدرضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس


باشگاه خبرنگاران جوان: ابزارهای نظارت مجلس چه می‌شود، مثلا شما نمی‌توانید وزیر را استیضاح کنید؟

حاجی بابایی: ما قبلا وزیر را به مجلس آوردیم و دولت گفت که خودتان آن را به من دادید.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر ایراد کار از کجاست و چه باید کرد؟

حاجی بابایی: من اعتقادم بر این است که مقام معظم رهبری فرمودند که یکی از محور‌های اصلی گام دوم انقلاب، عدالت و مبارز با فساد است؛ من اعتقادم بر این است کسانی باید برای مردم تصمیم بگیرند که مانند مردم حقوق دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون افراد مجلس مثل مردم حقوق می‌گیرند؟

حاجی بابایی: من این بحث را کلی گفتم، حقوق نماینده‌ها خیلی بالا نیست.

حاجی بابایی

باشگاه خبرنگاران جوان: شما چقدر حقوق می‌گیرید؟

حاجی بابایی: حقوق مجلس اکنون حدود ۸ و نیم میلیون تومان است، منظور من نوع تفکر حاکم بر برخی از افراد است؛ بعضی‌ها در کشور به من می‌گویند که این حرفا را چرا میزنی؟ اگر یک نفر ۵۰ میلیون گرفت، حقش است. من هم به این اعتقاد دارم، به نظر من اگر کسی در جمهوری اسلامی فردی به حدی نخبه استاد، پژوهشگر  است و تولید علم می‌کند، بگوییم ما باید به دلیل مشخصی باید به او یک میلیارد حقوق بدهیم، این قابل پذیرش است؛ اما برخی هستند با شانس و یا روی کار آمدن یک حزب مسئول شده و اگر او را در خیابان آن رها کنیم بینی و بین‌الله ساندویچ فروشی هم نمی‌تواند کند، آن وقت چرا باید به او حقوق نجومی بدیم و بگوییم نخبه است؛ او نخبه آقاجان و باباجون خود است، او اگر بابایش نبود کارگری هم نمی‌توانست کند.

حرف‌ها را باید جمع کنیم، ما در جمهوری اسلامی ایران شیرین‌ترین عسلی که می‌توانیم در دهان مردم بگذاریم عدالت است؛ من با مساوات مخالفم، عدالت باید وجود داشته باشد؛ هرکس مدرک دارد باید مطابق مدرک خود افزایش حقوق دریافت کند.

هیچ اطلاعی از  هزینه کرد ۱۴ میلیارد دلاری دولت برای یک کیلو سیب زمینی هم ندارم

باشگاه خبرنگاران جوان: عدالت به معنای مساوات برای همه که اشتباه است و عدالت به معنای شایستگی است.

حاجی بابایی: من می‌گویم در کشور نمی‌تواند فاصله به حدی باشد که فردی اضافه حقوقش سه برابر حقوق یک فرد باشد، ما یک حقوق داریم که در حد خوراک مردم است، فرد می‌خواهد قند، گوشت بخرد، خونه اجاره کند و یا سوار تاکسی شود که باید به همه مساوی حقوق بدهیم و جایی هم هست که یک حقوق هم داریم که بنا شرایطی مثل مدرک و سابقه کاری بالاتر دریافتی دارد، ما نباید فکر کنیم کسی که حقوقش ۲۵ تومان است، گوشت را کیلویی یک میلیون تومان می‌خرد و فردی که حقوقش ۱ میلیون است، گوشت را مثلا کیلویی ۲۰ هزارتومان می‌خرد، گوشت و برنج در کشور قیمتی یکسان دارند.  مصوبه ما هم کارمندان، کارگرها را کمک می‌کند.

از آن طرف باید کسانی که از دولت حقوق نمی‌گیرند را هم حمایت کنند به همین خاطر ما به دولت گفتیم ۱۴ میلیارد دلار باید در سال ۹۸ به مردم کالای اساسی بدهد، من در مجلس به همکاران گفتم که باید قانون را محکم بنویسیم؛ دولت می‌رود کار را هرطوری که دلش خواست انجام می‌دهد اما اگر ما در مجلس به دولت بگوییم که شما باید این ۱۲ قلم کالای اساسی را در هشت نوبت در سال بین ۵۰ میلیون نفر توزیع و گزارش آن را باید با ذکر اسامی به مجلس ارائه کند.

من نمی‌خواهم بگویم دولت کاری انجام نداده است اما اکنون که سه ماه از سال گذشته است، من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس تا به حال هیچ اطلاعی نسبت به اینکه دولت از  این ۱۴ میلیارد دلار یک کیلو سیب زمینی به کسی داده باشد، ندارم.

باشگاه خبرنگاران جوان: این به ضعف خودتان بر می‌گردد؟

حاجی بابایی: بله کاملا، من هیچ شکی ندارم؛ همکاران عزیز من همگی از من بهترند، اما اینکه مجلس در راس امور هست یعنی چه؟ ما وظیفه داریم که دولت و شخص رئیس‌جمهور را حمایت کنیم؛ حرف‌های من یک سر سوزن سیاسی نیست، من اگر بخواهم دولت را تضعیف کنم خودم را نمی‌بخشم، ما همگی در یک کشتی نشستیم؛ به نظر من در این شرایط سخت مجلس باید محل تمامی خبر‌ها باشد یعنی باید در این شرایط سخت دولت، رئیس جمهور و وزیر هر روز به مجلس بیاد و گزارش کار بدهند؛ نمی‌توان که همینطور تصمیم گرفت.

من یک روز در خانه داشتم تلویزیون نگاه می‌کردم، خبرنگار از رئیس مجلس پرسید که آیا گران شدن بنزین در قانون چنین اجازه‌ای به دولت داده شده است یا خیر  و ایشان گفت که ظرفیتش هست، من ناگهان به خودم تکان خوردم و گفتم خبرهایی هست، من رفتم و پیگیری کردم آن روز سه شنبه یا چهارشنبه بود و من متوجه شدم که پنج شنبه قرار است این کار صورت بگیرد؛ من نماینده مجلس و رئیس کمیسیون برنامه ششم بودم و می‌دانم که ماده ۳۹ چنین اجازه‌ای را به دولت و به هیچ کس نداده است و دولت اگر می‌خواهد چنین کاری کند باید آن را در قالب بودجه به مجلس بیاورد.

حاجی بابایی

گران شدن بنزین در شرایط کنونی  به معنای خالی کردن زیر پای مردم است/ افزایش یا کاهش نرخ حامل‌های انرژی ربطی به انتخابات مجلس ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان: می‌گویند که نمایندگان نگذاشتند که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند و همین یک کار تبلیغاتی است که این دوره انتخاباتی گذر کند و با روی کار آمدن مجلس بعدی قیمت‌ها افزایش پیدا کند، این درست است؟

حاجی بابایی: خیر! من حداقل از نمایندگان مجلس می‌خواهم دفاع کنم، ما باید نکات مثبت مجلس را هم باید بگوییم؛ حرف بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا جایی که من شنیدم این است که می‌گویند ما اگر بنزین را گران کردیم، پولش کجا می‌خواهد برود؟ پولش قرار است به صورت نقدی و غیر نقدی به مردم ارائه شود.  با این وضعیت کشور گران کردن بنزین  به معنای زیر پای مردم را خالی کردن است، ما اطمینان نداریم که اگر قیمت افزایش پیدا کند و آن مصوب شد، مردم صدمه نبینند.

اگر می‌دانم که مردم ممکن است آسیب ببینند، من نماینده باید دفاع کنم، حالا هر کس هر چه می‌خواهد برود بگوید هر سال این حرف ها را می‌زنند. اگر انتخابات مجلس تمام شد، یکسال دیگر انتخابات ریاست جمهوری است، پس آن را هم کار نکنیم، ما که هرسال انتخابات داریم.

برخی می‌گویند که ما ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم می‌پردازیم، این حرف‌ها به چه معناست؟ اگر این یارانه را ندهیم، باید آن را بدهیم تا فرد خرج کند، لذا دولت برای این ۹۰۰ هزار میلیارد تومان  لایحه بیاورد و بگوید برنامه اش چیست؟ هیچ کس مخالف چنین موضوعی نیست.

یک سال است که نوبخت حرفی از کمبود اعتبار برای پرداخت یارانه ها حرفی نمی‌زند

همین بحث حامل‌های انرژی که سال ۹۵ با آقای نوبخت در صحن مجلس را یادتان هست؟ نوبخت اعلام کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشتر درآمد نداریم، در مجلس و تلویزیون هم بنده حق را به او دادم، نوبحت می‌گفت که ما پول نداریم و به مردم یارانه بدهیم، یک سال است که او این گفته را دوباره گفته است؟ خیر. برای اینکه بنده ادعا کردم سال ۹۵ که برنامه ششم توسعه را که نوشتم گفتم درآمد ما از محل هدفمندی یارانه‌ها ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده است، آقای نوبخت گفت ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد داریم ۴۲ هزار میلیارد تومان به مردم نقدی می‌دهیم، در واقع ۱۱ هزار میلیارد تومان را از بودجه دولت بر می‌داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای نوبخت پیش از اینکه شما بگویید، نمی‌دانستند؟

حاجی بابایی: نوبخت ۳۱ هزار میلیارد تومان را اعلام کرد، متاسفانه این میزان پول در اختیار او نبود، به دلیل اینکه اصلا این پول به حساب خزانه دولت هم واریز نمی‌شد، ما در صحن مجلس بحث کردیم و رئیس مجلس گفت که آقای حاجی بابایی ۸۷ هزار میلیارد تومان و آقای نوبخت ۳۱ هزار میلیارد تومان می‌گوید؛ دیوان محاسبات شما این موضوع را بررسی کنید که معلوم شود کدامیک درست می‌گویند، پس از این، دیوان محاسبات عالی کشور گزارشاتی را مبنی بر اینکه نه حاجی بابایی و نوبخت درست می‌گویند، ارائه کرد. چرا که ۳۱ هزار میلیارد تومان نیست و مبلغ درست ۳۶ هزار میلیارد تومان است.

بنده پافشاری کردم و سال ۹۵ کمیسیون تلفیق و مجلس مبلغ ۸۷ هزار میلیارد تومان را پذیرفت و برای سال ۹۶ مبلغ ۱۰۲ هزار میلیارد تومان، برای سال ۹۷، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و برای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان مصوب کردند. تا ابتدای فروردین سال قبل این مبلغ در خزانه دولت نمی‌رفت و در شرکت‌ها بود آن‌ها اول هر ماه برای آقای نوبخت پول واریز می‌کردند، مثلاً سه هزار میلیارد تومان که او می‌دادند تا یارانه‌ها را پرداخت کند و گاهی اوقات سر برج حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای او واریز می‌کردند و ایشان هم ناراحت می‌شد و می‌گفت پول نداریم. آقای نوبخت تا اول فروردین سال ۹۷ باید جلوی در شرکت‌ها بنشیند و بگوید به ما پول دهید.

با این مصوبه که ما انجام دادیم، پول به خزانه دولت رفت و از اول فروردین سال ۹۷ شرکت‌ها بودند که می‌رفتند جلوی در اتاق آقای نوبخت می‌نشستند و می‌گفتند خرج ما را بدهید. نتیجه آن پولی که به خزانه نمی‌رفت تبدیل به پاداش‌های میلیاردی، حقوق‌های کلان و ... می‌شد. در همدان ضرب المثلی داشتیم گاهی وقتا در زمستان خانه‌ای از چندین جا چکه می‌کرد و اگر جلوی بخشی از چکه شیروانی را می‌گرفتیم از قسمت دیگر چکه می‌کرد و می‌گفتیم باید برویم فلکه را ببندیم، ما هم در اینجا فلکه را بستیم. حالا چه اتفاقی بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افتاده است؟! ۴۲ هزار میلیارد تومان به مردم می‌دهیم و کمبودی هم نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان: صد هزارتای باقی مانده صرف چه چیزی می‌شود؟

حاجی بابایی: بخشی از این مبلغ خرج وزارت نیرو، شرکت آب می‌شود و ۷ هزار میلیارد تومان از این پول برای آن کسانی در نظر گرفته شده است که هیچ حقوقی ندارند و ۶ هزار میلیارد تومان هم به گران نشدن نان اختصاص دادیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از موضوعات مهمی دیگری که وجود دارد و دولت از آن مصوبه طفره می‌رود بحث «کوپن الکترونیک» است آقای تاجگردون مصاحبه کرده بودند و گفته بودند که آقای رئیس جمهور زیر بار این قضیه نمی‌رود. اکنون با توجه به شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار داریم، قیمت گوشت و مرغ را می‌دانید؟

حاجی بابایی: چرا خبر نداشته باشیم، من خودم می‌روم من از همان گوشت و مرغ‌ها می‌خرم.

باشگاه خبرنگاران جوان: انصافا من خودم دیدم که با ماشین خودتان آمدید و بدون راننده.

حاجی بابایی: من کی هستم که کسی ما را ببرد و بیاورد.

حاجی بابایی

قانون را محکم ننوشتیم/ امروز فشار سنگینی بر روی دولت است و همه باید به آنها کمک کنیم/ تا قانون را شفاف ننویسیم، دولت هر طور که می‌خواهد در آن عمل می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون با توجه به شرایط سخت اقتصادی که در آن قرار داریم که برخی اوقات طبقه متوسط رو به پایین جامعه نمی‌توانند چندین ماه گوشت و مرغ بخرند، این اتفاق باعث می‌شود که توزیع کالا‌های اساسی در کشور دچار مشکل نشود و عدالت برقرار شود، آن‌هایی هم که ثروتمندتر هستند گوشت نخرند و عدالت توزیعی دقیقا در آن رعایت شود. چرا این کوپن الکترونیکی را دولت انجام نمی‌دهد و چرا پیگیری نمی‌کند؟!

حاجی بابایی: من خیلی شفاف بکویم، قانون را محکم ننوشتیم. بنده پیشنهاد دادم در مجلس و برای همین تذکر هم دادم. تذکر هم این بود که ۱۴ میلیارد دلار در بودجه مصوب می‌کنیم، اما معلوم نیست دولت آن را اجرا کند یا نه. بپذیریم که امروز فشار سنگینی بر روی دولت است و همه باید به این قوه کمک کنیم، اما تا قانون را شفاف ننویسیم، دولت هر طور که می‌خواهد در آن عمل می‌کند. مگر مصوب نکردیم که اگر سامانه‌ای درست کنیم و بگوییم که میخواهیم یارانه و کالای اساسی دهیم و تمامی مردم این سامانه را ببیند، اشکال دارد؟ آیا نظارتی بالاتر از دیدن مردم وجود دارد؟ مثلا ما می‌بینید همسایه تان ۱۰۰ میلیارد تومان پول دارد و یارانه هم دریافت می‌کند. شما تلفن می‌زنید و می‌گویید که او نباید یارانه دریافت کند. نظارتی بالاتر از این وجود ندارد همه همدیگر را می‌بینند. اگر کسی وضع مالی اش خوب باشد روی گرفتن یارانه را ندارد، ما مگر اکنون مصوب نکردیم که سه دهک بالا‌تر به آن‌ها یارانه ندهیم، چرا اجرایی نمی‌شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان: خوب ما باید این سوال را از شما بپرسیم ما اکنون در باشگاه خبرنگاران جوان نشسته ایم و هفته یک بار مسئولان را می‌بینیم شما باید از دولت بپرسید!

حاجی بابایی:کاملاً درست است ما از دولت می‌پرسیم، اما می‌گویند نمی‌توانند این کار را انجام دهیم.

مجلس فقط ۵ نفر نیست/ نظارت و قانونگذاری مجلس دهم خوب نبود/  پارلمان در این دوره، راس امور تمامی کار‌ها نبود

باشگاه خبرنگاران جوان: هر نمی‌توانمی دلیل می‌خواهد؛ دولت دلیلی ندارند؟

حاجی بابایی:برای بنده هم این قضیه توجیهی ندارد، اما سوال شما باید این باشد که شما مجلسی‌ها پس چه کاره‌اید؟ پس ما حتما این راه را شُل آمدیم که دولت هم انجام نمی‌دهد. مجلس ۵ نفر نیست، مجلس وقتی مجلس است که نصف به علاوه یک بر این قضیه رای دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حاجی بابایی اشکال کار مجلس این دوره چه چیزی است؟

حاجی بابایی: نظارت ما خوب نبوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: فقط نظارتتان خوب نبوده است؟

حاجی بابایی: خیر، قانونگذاری هایمان هم همین طور، ضمن احترام به تمامی همکارانم، خیلی از همکارانم از من خیلی بهتر کار می‌کنند و خودم پایین از آن‌ها می‌دانم باید بگویم که مجلس در این دوره، راس امور تمامی کار‌ها نبوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا؟

حاجی بابایی: برای اینکه نتوانسته خوب نظارت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی نمایندگان آن توانایی این قضیه را ندارند؟

حاجی بابایی: نمایندگان خوب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از همکارانتان حساب می‌برید!

حاجی بابایی: گاهی اوقات به مجلس ششم اعتراضاتی را می‌کردم. من با تک تک نمایندگان مجلس ششم صحبت می‌کردم، اکثریت نمایندگان مجلس ششم انسان‌های صاف و صادق می‌دیدم و واقعاً هم مشکلات مالی نداشتند و کار می‌کردند. وقتی برآیند کارکرد مجلس را می‌دیدم رضایت بخش نبود، من هم می‌خواهم بگویم تمام نمایندگان آن خوب و پر تلاش بودند، اما برآیندمان لذت بخش نبود. به طور مثال ما در همان روزی که می‌خواستیم بر سر ۱۴ میلیارد دلار بحث کنیم، گفتیم که اجازه بدید پیشنهادات داده شود و برای دولت شفاف کنیم که به چند نفر و چه کالایی می‌خواهید بدهید؟

رئیس مجلس در آن جلسه نبود و یکی از نواب ریاست را برعهده داشت که نمایندگان بسیار بحث کردند و باید رای گیری انجام شود و بحث را تمام کنیم، رای گیری انجام شد، ۸ صبح قانون انتخابات را شروع کردیم، دو ماه کار مجلس انتخابات مجلس بود. اما شورای نگهبان آن را رد کرد و تمام شد و رفت، واقعا اگر مجلس دو ماه را بر سر ۱۴ میلیارد کار می‌کرد، این مشکلات حل فعلی نمی‌شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: حالا که بحث سیاسی راه افتاد بگذارید چند سوال سیاسی هم از شما بپرسیم.

حاجی بابایی: بحث سیاسی حرف‌های خوبمان را خراب نکند.

برای ریاست مجلس لشکرم، لشکر علمیات نبود/ برای مصلحت در انتخابات  سال گذشته به نفع لاریجانی کنارگیری کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای حاجی بابایی چرا امسال برای ریاست مجلس کاندیدا نشدید؟ با توجه به اینکه فراکسیون شما توانست به خوبی صندلی‌های مختلف را از آن خود کند.

حاجی بابایی: لشگر من، لشگری نبود که بتوانم با آن عملیات کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سال گذشته چرا به نفع آقای لاریجانی انصراف دادید؟

حاجی بابایی: تا آنجایی که به مرحله دوم راه پیدا کردم و رای گیری کردم کار خودم بود، از آنجا به بعد وظیفه دیگری داشتم.

باشگاه خبرنگاران جوان: وظیفه داشتید به نفع آقای لاریجانی کنار بروید؟

حاجی بابایی: یک مصلحتی در کار بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مصاحبه‌ها اگر اشتباه نکنم آقای عارف گفته بودند که در دوره قبلی انتخابات مجلس آقای حاجی بابایی به هیچ عنوان تا آخرین لحظه کنار نخواهند کشید، اما آخر سر شما کنار رفتید!

حاجی بابایی: پارسال که ما ورود پیدا کردیم، با توجه به اینکه فراکسیون داریم و فراکسیون باید نظر بدهد و دیدگاه ما را بگوید، گاهی وقتا مصلحت‌های پیش می‌آید که افراد نباید از خط قرمز‌های خود عبور کنند و علی‌رغم میل باطنی باید انجام دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای مصری کاندیدای نایب رئیسی بودند و در فرصتی ایشان توانستند جای آقای مطهری رو بگیرند. نظرتان در این خصوص چیست؟

حاجی بابایی:به نظرم آقای مطهری فرد محترمی هستند، اما فراکسیون ما در جمع بندی به این نتیجه رسید که آقای مصری نایب رئیس باشند و رای گیری هم کردند و موفق شدند.

به روحانی گفتم که ۱۸ وزیر اصلاح طلب اما کارآمد و سالم انتخاب کند/ آنچه می‌خواستیم برآورده نشد

باشگاه خبرنگاران جوان: چند سال مردمی می‌پرسیم، این سوالی که می‌خواهم خدمتتان بپرسم جزء بیشترین کامنت‌های مردم در زمان حضور شما در این برنامه بوده است!

حاجی بابایی: پس معلوم است نگاه مردم چه چیزی است نگاه مردم این است که حواشی را رها کرده به میدان بیاییم و کار کنیم. یک جمله بگویم که خیلی شیرین است، وقتی آقای روحانی در مرحله دوم قصد معرفی هیئت دولت خود را به مجلس داشت، بنده به همراه فراکسیون به ۱۵ نفر به خدمت او رفتیم و گفتم که آقای روحانی بنده از فراکسیون نمایندگان ولایی خدمتتان آمدم؛ دو پیام به شما دارم. هر کسی را که دوست دارید برای وزارت معرفی کنید، ۱۸ اصلاح طلب؛ ما اصلا پیشنهادی در این مورد نداریم، اما دو ویژگی داشته باشند اول کارآمد و دوم سالم باشند. هر کسی را که دوست دارید معرفی کنید و ما به آن‌ها رای خواهیم داد.

دیدید در مجلس همه توان خود را به کار گرفتیم، حتی در این میان وزرای وجود داشتند که دوستانم در فراکسیون امید به آن‌ها رای ندادند، مانند وزیر وزیر ارتباطات یا وزیر راه که ما به آن‌ها رای دادیم و آن‌ها وزیر شدند. اما آنچه می‌خواستیم برآورده نشد.

موضوع استخدام پذیرفته شدگان آزمون قوه قضائیه را پیگیری می‌کنیم/ حق آنهاست که زود استخدام شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین سوالی که فکر می‌کنم در کامنت‌ها وجود بحث افرادی است که ۷۲۲۸ نفر از فرزندان همین کشور که هر کدام خانه دارند و تشکیل خانواده دادند و جمعیتی اگر بخواهم به خانواده‌هایشان حساب کنم جمعیتی ۳۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند که سال ۹۶ در آزمون استخدامی قوه قضاییه قبول شدن، اما دو سال است که مشغول به کار نشدند و علت آن به دولت برمی گردد. حدود دو هفته پیش که ما میزبان آقای اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بودیم گفتند که دولت بودجه نمی‌دهد که ما این افراد را مشغول به کار کنیم. این افراد گرفتاری بسیار دارند و چندین نفر از آن‌ها در این دوره ۱۷ ماهه که از آزمون گذشته فوت شدند، بسیاری از آن‌ها به مشکل خوردند زندگی‌های شان در حال از هم پاشیدن است و هیچ جایی شغلی ندارند و یا شغل قبلی خود را به دلیل قبولی در آزمون استخدامی بیکار شدن. تکلیف آنها کی معلوم می‌شود؟

حاجی بابایی: به بنده ام بسیار مراجعه کردند و می‌دانید که این مصوبه برنامه ششم است، در برنامه ششم توسعه مصوب شد که ما اگر قوه قضاییه بخواهیم و پرونده‌ها را زود بررسی کند و به مردم پاسخ دهد، قوه قضاییه آمد یک جلسه مشترک با ما تشکیل دادند، ما به قوه قضاییه اینطور گفتیم شما چه چیزی می‌خواهید که ما در برنامه ششم مصوب کنیم تا مشکل مردم را حل کنید؟ گفتند این موارد، لذا ما موارد درخواستی آنها را مصوب کردیم و بسیار در رابطه با آن بحث شد اکنون از آن‌ها آزمون گرفتند به حق آنهاست که زود استخدام شوند، اما دولت گفته است مشکل اعتبارات دارد، اما ما پیگیری می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از شما خواهش می‌کنم این مسئله را ویژه پیگیری کنید.

حاجی بابایی: چشم، این‌ها مسائلی نیست که ما فقط پیگیری کنیم، به طور مثال ما به دولت فشار بیاوریم که این کار را انجام دهد، از طرفی دیگر قوه قضاییه هم به دولت فشار بیاورد، ما امتیاز را در اختیار دولت قرار دادیم و دولت باید ردیف را به مجلس بدهد و اعتبار را پیش بینی کند، باز هم سعی می‌کنیم که فشار را به دولت بیاوریم.

در دوران صدارتم بر وزارت آموزش و پرورش ۲۷۰ درصد حقوق معلمان را افزایش دادم/ بودجه این وزارتخانه اکنون کمتر از ۱۰ درصد است

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی دیگر از سوالاتی که مردم مطرح کرده‌اند، این بود که شما در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودید اینقدر مدافع فرهنگیان نبودید، آیا کار سیاسی می‌کنید؟

حاجی بابایی: خیر، من در زمانی که وزیر آموزش و پرورش شدم، عدد و رقم مشخص است، هر کسی من حرفی که می‌زنم غیر از آن است را چاپ کند و روی دیوار بگذارد، زمانی وزیر شدم میانگین حقوق معلمان ۴۸۹ هزار تومان بود و زمانی که وزارت را تحویل دادم یک میلیون و سیصد و حدود ۴۹ هزار تومان بود، یعنی ۲۷۰ درصد حقوق معلمان در ۴ سال افزایش یافت، به شکلی که یک نفر معاون اجرایی مدرسه را می‌خواستند مدیرکل ارشاد کنند، اما نرفت و گفت حقوقم من از آنجا بالاتر است، در سال ۹۱ کل عملیات دولت در بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بود، ولی بودجه آموزش و پرورش ۱۵.۷ درصد، اما اکنون بودجه این وزرات خانه نسبت به کل بودجه دولت کمتر از ۱۰ درصد است.

سرباز معلم ها هم مشمول افزایش حقوق  می‌شوند

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره حقوق سرباز معلم‌ها بفرمایید؟

حاجی بابایی: خبر خوبی را برای این افراد دارم، در جلسه ای که امروز داشتیم با دوستان سازمان اداری و استخدامی صحبت کردم، از قبل هم آقای انصاری به من گفته بودند، از دولت و آقای انصاری تشکر می کنم اینها نامه را به دولت دادند که در مصوبه دولت نام سرباز معلمان اضافه شود و آنان هم مشمول افزایش حقوق شوند.

در حقوق رزمندگان معسر هم باید بگوییم که حقوق آن‌ها ۶۰۰ هزار تومان است ما در جلسه اخیرمان با دولت این موضوع را پیگیری کردیم تا آنان هم شامل افزایش حقوق شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از حضور شما در برنامه متشکریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
انتخابات نزدیکه
Iran (Islamic Republic of)
مطلب نورزاده
۱۷:۱۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
دست شما درد نکنه آقای حاج بابای شما همیشه پشتبان فرهنگیان
هستی متشکرم از شما
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۶:۲۱ ۰۴ تير ۱۳۹۸
خداوند به همتون عزت بدهد شماها بزرگواران جامعه هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۴ تير ۱۳۹۸
بعضیهاا باحقوق سه میلیون وبعضیها با پنج میلیون وافرادی هم که با حقوق چندر غاز باید .خرج خورد وخوراک ب زور تهیه نمایند آیا این جور در می اید و عدالت است ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۴ تير ۱۳۹۸
اميدوارم بخاطر انتخابات نباشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
سلام ممنون از شما آقای ایمانی بابت پیگیری مصرانه تون در مورد استخدامی قوه قضاییه،،،تروخدا بازم پیگیری کنین،تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۴ تير ۱۳۹۸
وااااای!اگر امثال بابایی نبودند چه به سرمان می آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
با 26 ميليون حقوق حق هم دارن که مردم رو درک نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
آقاي حاجي بابايي خداخيرت بده که انقدر به فکر خلق خدايي
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۳:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
سلام آقای ایمانی ممنون از شما و ان شاءالله هر قدمی که برای پیگیری استخدام بچه‌های قوه قضائیه برمیدارید خدا هزاران برابر بیشتر از اون براتون برداره فقط ما را تنها نذارید تا به نتیجه قطعی برسیم هوای ما را داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
روز اول کجا بودین وقتی تصویب شد؟
Iran (Islamic Republic of)
اباصلت
۲۱:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
حاجی بابای به نظرم یک کار پوپولیستی انجام میده که موقعیت اجتماعی خودش و هم مسلکهاش را ارتقا بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۲۰:۱۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
طبق قانون اساسی باید افزایش حقوق بستگس به نرخ تورم باشد یا باید حداقل حقوق به اندازه ای باشد که یک خانواده چهار نفره را از نظر مسکن ، خوراک و پوشاک، تحصیل ، تفریح و درمان تامین کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خدا لعنت کنه اونایی رو که حقوق های نجومی گرفتن و میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
میزاشتین دولت همون ۲۰ درصدرو اضافه میکرد . الان ۱۸ درصد اضافه کردن و ....
Netherlands
علامحسین-قصوری-بازنشتهکشوری
۱۹:۱۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اقای-حاجی-بابایی-حرفهای-شما-جانا-از-زبان-ما-میگویید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
زمانی که شما وزیر آموزش وپرورش بودید و در مصوبه تعیین تکلیف آموزشیاران مورخ 88/7/15 ابلاغ شده در تاریخ 89/12/1در ماده 10قانون عنوان شده دیپلمه در امور اداری ودفتری بکار گرفته شوند درصورتی که شما با تحریف قانون بخشنامه زدید که با تمایل خود فقط می توانند خدمتگزار وسرایدار باشند که الان باگذشت هشت سال ما همچنان با مدرک کارشناسی خدماتی هستیم با حقوق دیپلم هشت ساله نظافتچی هستیم در صورتیکه در هیچ مصوبه گفته نشده آموزشیاران که روزی آموزگار بودند نظافتچی بشند ولی شما این کار را انجام دادید پس چرا در این مورد سکوت کردی حرفی نمی زنید؟!
Iran (Islamic Republic of)
kamy
۱۶:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
با تشکر دوباره باشگاه خبرنگاران جوان باعث مطرح کردن دوباره ی مشکل ۷۲۲۸پذیرفته ی آزمون کادر اداری قوه قضاییه...
ان شاءالله مشکلمان زودتر حل شود...
Iran (Islamic Republic of)
جوان ایران زمین
۱۶:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
آقای حاجی بابایی لطفا پیگیر استخدامی 7228 نفر جوان قبولی کادر اداری قوه قضاییه باشید. در شرایط سختی بسر میبریم. از کار قبلیمون بیکار شدیم و الان تو خرج زندگی موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
سلام . چرا این سوال مطرح نکردید نامه آقای حاجی بابایی به رئیس جمهور بابت لغو بخشنامه ادامه تحصیل معلمان و کارمندان دولت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
سلام. آقای حاجی بابایی چرا ضریب تعدیل برای معلمین استخدامی ماده 28 در سال 97 اعمال نشده است؟ مگر در قانون نوشته نشده که برای تمامی کارمندان دولت اعم از رسمی و پیمانی باید این قانون اعمال شود؟
خواهشا پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
من فقط 350 هزار تومان افزایش حقوق در حکم داشتم قبلا حقوقم2 میلیون و 500 هزار تومان بود و الان حکمم شده 2 میلیون و 850 هزار تومان. نه 10 درصد هست و نه 400 هزار تومان کسی هم جوابگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
آیا این افزایش حقوق که نصیب حقوق های بالای 5 میلیون شده از لحاظ شرعی حلال است؟
نماینده های مجلس و دولتی ها چجور می خواهند در آخرت جواب اینجور حق الناس ها را بدهند؟
شما مسئولید همه ی شماها که در مجلس هستید و یک روز باید در محضر خداوند جواب بدهید
Germany
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
چرا افزایش حقو ق نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خسته شدم از بس حرف شنیدم
ای کاش اصلاً افزایش حقوق انجام نمی دادید
قیمت ها خیلی رفته بالا
از این زندگی خسته شده ام
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۴:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ای معلم خدا کمکتون کند تو خانواده خجالت نکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خدایا به فریاد این ملت فقط برس
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ملت ایران پول زیاد دارن که گرون میخرن
اگه پول خریدار کم بشه همه چی ارزون میشه
بازار را مردم با پولهای زیادی که دارن گران می کنند
با زیاد کردن حقوق همه چی گرونتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ما که از این دولتیها و مجلسیها هیچ خیری ندیدیم جز تورم و بدبختی ،گرانی بیشتر در زندگی روزمره مون خدا...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اگه همه مثل آقای حاجی بابایی جهادی کار میکردن همه چی درست میشد.
-
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
معلومه که نبايد از حال ما خبر داشته باشن من يه زن سرپرست خانواده 2250000 تومان حقوق با بدبختي زندگي ميکنم تا سر ماه هم از هزار نفر قرض ميگيرم ديگه از خجالت کم موندهبميرم اينا 26 ميليون حقوق ميگيرن بخاد يک ماه به من 26 ميليون بدن زندگيم زير و رو ميشه خدا شاهده
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اينا 26 ميليون حقوق ميگيرن?
کيا?
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۱۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
در ماه ۲۶ میلیون تومان خیلی عالیه. اما این پول خوردن داره؟ مطمئنم که نه ! من با ۲۵۰۰هزار تومان دارم زندگیمو به سختی میگذرونم
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اما این پول خوردن داره ؟ نه با ش ما شین ميخرن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
افزایش حقوق هر ساله انجام شده اما هربار قدرت خرید من کمتر شده . وخوب است جنلب آقای حاجی بابایی بفرمایند مبنای محاسبه ایشان برای افزایش ۴۰۰هزارتومتنی + تا۱۰درصد افزایش بر اساس تورم میدانی بوده ویا مبنای دیگری داشته ؟ چون عملا کمکی به من نکرده وتوانم کمتر هم شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
برای بازنشسته هاکه درزمان جنگ خدمت انجام دادندولی الآن برای شاغلین اضافه شده ومناطق کمترتوسعه هم همینطور. مگربازنشسته هاهم دراین جامعه زندگی نمی کنندمحرومیت مال بازنشسته ولی مزایا برای شاغلین
-
م
۱۱:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
حاجی بابایی عزیز خدا برادر شهیدت را بیامرزد چرا وقتی خودت وزیر بودی حتّی در مورد فرهنگیان کار نمی کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اتفاقا تنها وزیری که برای آموزش و پرورش کار کرد ایشون بود من با 18 سال سابقه در آموزش و پرورش فقط در دوران وزارت ایشون دیدم که دولت به امر آموزش توجه کرد و در بقیه دوره ها مثل این دوره تقریبا صفر بوده.
Sweden
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
جناب بابایی عزیز . از شما سپاسگزاریم. این تفاوت اضافه حقوق را لطفاً احیاء کنید نگذارید مشمول مرور زمان شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
تمامی حرفهای مسئولان خوب است واز دل مردم می گویند . ولی نمی دانم چرا درعمل چیزی دیده نمی شود .مردم همچنان منتظر شرایط بهتر هستند . بعضیها بریدند. ولی باز منتظر.منتظر منتظر منتظر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
این گپ وگفت ها فایده ای ندارد مسئولان برنامه زمانی بدهند وکاری بکنند فشارها ی اقتصادی خیلی زیاداست
آقای حاجی بابایی به فرموده ی خودتان حقوق 8/5میلیونی می گیری آیا وضعیت کارگر وکارمند زیر یک میلیون را متوجه می شوید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
آقا وقتی خودش میگه دولت به مصوبه مجلس توجه نمیکنه پس چه حال شمارو بفهمه چه نفهمه فرقی نمیکنه
قابل توجه اقايان که میگفتن قانون مدار هستند.
-
حسن
۱۱:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
همش وعده.
-
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
روحانی نوبخت را چرابرکنار نمی کند .؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
دفعه بعد از شون ميپرسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
بهتره بپرسی چرا مجلس استیضاح نمیکنه.
United States of America
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
نتیجه گرفتیم که در جامعه دو طبقه بوجود اومد طبقه بالا ثروتمندان و طبقه پایین فقیران
طبقه متوسط از بین رفت
گدا گداتر و پولدار پولدارتر
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۵۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
با سلام ضمن تشکر از بیان مشکل ما استخدامی ها 96

یک گلایه هم دارم اون هم اینکه واقعا با توجه به حجم پیام های ارسالی به شما در این خصوص باید زمان بیشتری اختصاص میدادی به این مطلب مثل اینکه چرا مجلس کاری نمیکنه ؟ چرا سال 97 در تنظیم بودجه فکری نکردند ؟
البته با توجه به بیانات آقای حاجی بابایی معلوم میشه . . . که تقریبا میشه گفت کار خاصی از دستش بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
بله آقای حاجی بابایی فقط اسم نبردن ولی همه حرفها رو زد و الان هممون باید بدونیم که مقصران کیا هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
بااین اقتصاد فقیر،فقیر تر وغنی ،غنی تر میشه
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اقتصاد فقیر?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
نابود شدیم با این وضعیت گرونی
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ملت ایران پول زیاد دارن که گرون میخرن
اگه پول خریدار کم بشه همه چی ارزون میشه
بازار را مردم با پولهای زیادی که دارن گران می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
کی گفته مردم دارن که می‌خرن مردم مجبورن که گرون بخرن از سر اجباره خیلیا هستن که دو یا سه شیف کارمیکنن که شرمنده زن و بچه شون نشن.
Iran (Islamic Republic of)
ن
۰۹:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
درود بر حاجی بابایی عزیز ، بنده صحبت های ایشان را تایید می کنم
در افزایش حقوق ها قانون را اجرا نکرد ! در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز هم هر سال بدتر از سال قبل اجرا می کنند و ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
دولت ثروتمند وثروتمندان فکر میکنند تمام با کاری وزارتخانه ها وشرکتها وهر سازمانی را انها به دوش میکشنددرحالیکه اولا انها هم در ابتدا کارکنان وکاذگران جز بودند درضمن هر بخشی مسولیت واهمیت شغل خود را دارد مانند یک قطعه ساده در موتور خودرو که اگر ان نباشد کل ان ساختار پیچیده عملا از کار میافتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
عمل فقط
Germany
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خدا بداد مردم برسد
Germany
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
وظیفه ما انسانها فقط اینه که بگیم خدا بداد مردم برسه .
Germany
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
یعنی یک عده جونشون بالا میاد که 400 هزار تومن بیاد سر حقوقا به خدا این 400 هزار تومن که هیچ در مقابل این تورم چیزی نیست ولی از هیچی بهتره ولی کسی که 20 میلیون حقوق میگیره چرا روی حقوق اون بیاد ولی کسی که 2 میلیون میگیره نه نتیجه از این حرف ها چی میشه گرفت..........................
آخرین اخبار