در رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت ۹۷ چه گذشت؛

از شرکت ناوگان کامل نیرو‌ی هوایی با بمب‌های ساخت داخل تا رزم واقعی جنگنده‌های اف-۱۴ و میگ-۲۹

نیروی هوایی ارتش سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، رزمایشی را تحت عنوان "اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت" برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، رزمایشی را تحت عنوان اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت در منطقه اصفهان و به میزبانی پایگاه هشتم شکاری شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی اصفهان برگزار کرد.
 
این رزمایش با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش، سردار سرتیپ پاسدار علی شادمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، سردار سرتیپ پاسدار مرتضی صفاری مسئول ارزیابی آموزش ستاد کل نیرو‌های مسلح، امیر سرتیپ کریم قوامی فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ سید محمد علوی جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام شد.
 
امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی جانشین فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۹۷ در نشست خبری هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، با بیان اینکه این رزمایش از روز شنبه با گسترش هواپیما‌ها و جنگنده‌ها به پایگاه اصفهان و دیگر پایگاه‌ها آغاز شده است، گفت: در این مرحله ده‌ها فروند از انواع هواپیما‌های شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین به مدت ۲ روز به انجام مرحله اصلی و فاز عملیاتی رزمایش خواهند پرداخت.
 
1
 
وی افزود: در این رزمایش، هواپیما‌های بمب افکن سنگین راهبردی سوخو ۲۴ و اف ۴، اف ۵، اف ۷، میگ ۲۹، اف ۱۴، صاعقه، هواپیما‌های سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیما‌های ترابری و پشتیبانی سی-۱۳۰ به همراه انواع هواپیما‌های بدون سرنشین مجهز به موشک‌های نقطه زن و بمب‌های هوشمند برد بلند که از روز‌ها قبل به پایگاه شهید بابایی گسترش پیدا کرده اند، حضور دارند.
 

روز اول/ بمباران اهداف با جنگنده‌ بمب افکن‌های اف - ۵/ اجرای موفق عملیات جنگال/ رزم موفق جنگنده‌‌های اف-۱۴ و میگ-۲۹ در شرایط واقعی

روز پنجشنبه مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت،  با رمز مقدس یا حسین (ع) در منطقه عمومی اصفهان با شرکت کلیه پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی آغاز شد.
 
1
همچنین انتقال انواع هواپیما‌های، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیما‌های بدون سرنشین از روز‌ها قبل از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش به پایگاه شهید بابایی اصفهان انجام شده است. علاوه بر پایگاه شهید بابایی، پایگاه‌های مهرآباد تهران، شهید نوژه همدان و شهید دوران شیراز نیز بصورت مستقیم در رزمایش شرکت کردند.
 
امیر سرتیپ دوم خلبان انگیزه سخنگوی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت گفت: پیش از آغاز فاز عملیاتی رزمایش، هواپیما‌های شناسایی و عکسبرداری آر اف ۴، هواپیما‌های جمع آوری اطلاعات سیگنالی و شنود الکترونیکی به همراه پرنده‌های بدون سرنشین هوشمند شناسایی نهاجا به رصد، شناسایی و عکسبرداری از اهداف از پیش تعیین شده پرداختند. افزایش حجم قدرت آتش و دقت در اصابت اهداف متحرک و ثابت زمینی و هوایی، استفاده از مهمات نقطه زن و دور ایستا با قدرت تخریب بسیار بالا یکی دیگر از نقاط قوت این رزمایش است.
  رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت 
در بخش دیگری از هشتمین رزمایش فداییان حریم ولایت، عملیات جنگ الکترونیک و آزمایش انواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی نیروی هوایی ارتش با استفاده از بستر‌های امن شبکه‌های بی سیم و باسیم، انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی مأموریت‌های ابلاغ شده در جنگ الکترونیک را با موفقیت انجام دادند.
 
در ادامه اولین روز از مرحله اصلی فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، هواپیما‌های شکاری بمب افکن اف ۵ و صاعقه اهداف مهم و حیاتی دشمن را با استفاده از تسلیحات ساخت داخل منهدم کردند.
 
رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت
 
در اولین روز از مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت، جنگنده‌های اف ۴ و هواپیمای رهگیر میگ ۲۹ با استفاده از موشک‌های بهینه شده و ارتقا یافته در محیط واقعی جنگ الکترونیک، اهداف زمینی و هوایی را با موفقیت منهدم کردند.

همچنین هواپیمای میگ ۲۹ با شلیک موشک‌های بهینه شده R - ۷۳، موشک رهاشده از هواپیمای اف ۵ را با موفقیت رهگیری و منهدم کرده و هواپیما‌های اف ۴ هم با بمباران سنگین (Carpet Bombing)، اهداف از پیش تعیین شده را با موفقیت منهدم کردند.

همچنین جنگنده‌های رهگیر اف- ۱۴ در هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت  به اجرای ماموریت گشت هوایی مسلح، رهگیری هواپیما‌های دشمن و انجام ماموریت TOP COVER پرداختند.
 
جنگنده‌های اف-۱۴ و میگ-۲۹ هم با انجام عملیات رزم هوایی شرایط درگیری در صحنه واقعی نبرد را با موفقیت به اجرا گذاشتند.
 
رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت
 
در ادامه مرحله اصلی و فاز عملیاتی هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فداییان ولایت، تیم‌های متخصص در حوزه‌های جنگ نوین حاضر در منطقه رزمایش در این مرحله، به مقابله با تک شیمیایی دشمن فرضی پرداختند و گروه جنگ‌های نوین نهاجا با بکارگیری انواع سامانه‌های رفع آلودگی بومی سازی شده توسط متخصصان کشورمان به مقابله با حمله شیمیایی دشمن پرداختند.
 
رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت
 
هواپیما‌های بمب افکن راهبردی سنگین سوخو ۲۴ و فانتوم هم با استفاده از غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست اقدام به بمباران سنگین هوا به زمین (Carpet Bombing) به سمت اهداف از پیش تعین شده کرده و هواپیماهای اف ۴ نیز با استفاده از فِلِر اقدام به روشنایی صحنه نبرد در راستای شناسایی و انهدام اهداف توسط پرنده‌های مشابه کردند و در ادامه هواپیما‌های سی- ۱۳۰ در شرایط سخت و ارتفاع اقدام به عملیات بارریزی کردند.
 

روز دوم/ انهدام اهداف با بمب‌های قاصد/ انجام عملیات شناسایی پهپادی/ آزمایش موفق بمب‌های ساخت داخل

دومین روز از مرحله اصلی و فازعملیاتی هشتمین رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت، جنگنده بمب افکن‌های سنگین اف ۴ با استفاده از بمب‌های ماوریک و قاصد اهداف فرضی را منهدم کردند.

هواپیما‌های بمب افکن راهبردی سنگین سوخو ۲۴ شب گذشته پس از بمباران موفق اهداف مشخص شده، ساعاتی قبل جنگنده بمب افکن‌های اف ۴ با شلیک موشک‌های ارتقاء یافته ماوریک و استفاده از بمب‌های هوشمند، نقطه زن و دور ایستای قاصد که توسط متخصصان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش تولید شده، با حجم تخریب گسترده، اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دهند.

در این مرحله از رزمایش از پرنده‌های فوق سبک و پهپاد‌های تهاجمی نیروی هوایی در راستای شناسایی و انهدام اهداف شبیه سازی شده در حجم گسترده به منظور ضربه نهایی به دشمن استفاده شد.
 
رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت
 
جنگنده بمب افکن‌های راهبردی سوخو ۲۴ درمرحله اصلی و فازعملیاتی هشتمین رزمایش بزرگ فداییان حریم ولایت با استفاده از اصل غافلگیری و دور از دید رادار‌های دشمن اهداف ثابت و متحرک زمینی دشمن را با حمل انواع موشک‌های بهینه شده و نقطه زن X-۲۵ که توسط متخصصان جوان نیروی هوایی ارتش آماده بهره برداری و تست عملیاتی شده  با موفقیت منهدم کردند.
 
رزمایش اقتدار هوایی مدافعان حریم ولایت
 
امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا انگیزه سخنگوی هشتمین رزمایش فداییان حریم ولایت، ضمن ابراز رضایت از عملکرد خلبانان جوان نیروی هوایی و کارکنان فنی گفت: به کلیه اهداف از پیش تعیین شده این رزمایش دست یافتیم و رزمایش ظهر روز جمعه با موفقیت به پایان رسید.

وی افزود: هشتمین رزمایش فداییان حریم ولایت با بهره گیری از تجربیات خلبانان و پیشکسوتان ۸ سال دفاع مقدس، خودباوری و ایمان به توانمندی نسل جوان و براساس صحنه واقعی جنگ و با استفاده از تسلیحات ساخت داخلی انجام شد.
 
در این رزمایش انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های هوشمند و سامانه‌های ارتباطی و جنگالی تولید شده توسط متخصصان صنعت دفاعی کشور مورد استفاده و تست عملیاتی قرار گرفت.
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.