باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌دهد؛

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

مردم آمل سی و هفت سال پیش با مقاومت در برابر گروهک‌های منافقان، ثابت کردند که همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی در تمامی عرصه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گروه‌های سیاسی با گرایشات مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی سعی داشتند تا سهم بیشتری از قدرت را تصاحب کنند. یکی از این جریان‌ها که عامل اصلی حوادث آمل بود اتحادیه‌ کمونیست‌های ایران بود که اعضای آن از لحاظ فکری وامدار تفکر مائویستی بودند تفکری که بر خلاف گونه‌های قبلی مارکسیسم - لنینیسم که طبقه کارگر شهری را منبع انقلاب تلقی می‌کرد، جامعه روستایی را به عنوان اصلی‌ترین نیروی انقلابی می شناختند و معتقد بودند جنگ ممتد مردم روستایی نهایتاً حزب را به قدرت می رساند .

 

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

سردار شعبانی فرمانده سپاه آمل در سال ۶۰ به علنی شدن مشی مسلحانه‌ گروه های  ضد انقلاب، منافقین، اتحادیه‌ کمونیست‌ها اشاره کرد و گفت: پس از حادثه‌ی ۳۰ تیر و افزایش ترورها، طرحی به نام مالک و مستأجر از سوی نظام اسلامی اجرا شد که در آن  مالکان منازل مسکونی موظف بود هویت مستأجر خود را با ارائه‌ شناسنامه  به مراجع ذیصلاح نشان دهند.

فرمانده وقت سپاه آمل با بیان اینکه اجرای این طرح باعث لو رفتن و شناسایی بسیاری از منافقان شد، افزود: گروهک‌های ضد انقلاب با خروج رجوی و بنی صدر از کشور و آماده نبودن خط خروج برای خودشان، جنگل‌های شمال کشور را بهترین مکان برای استقرار و ادامه فعالیت بر علیمه نظام جمهوری اسلامی یافتند.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

خیری یکی از مدافعان شهر آمل در حماسه ششم بهمن به چند عملیات ناموفق گروه‌های ضد انقلاب در سال ۶۰ اشاره کرد و گفت: اتحادیه کمونیست‌ها در ۱۸ آبان با بستن جاده هراز که در واقع دروازه ورود به شمال ایران بود، درگیری‌های متعددی با نیروهای بسیج و سپاه داشت اما پس از شکست به اطراف شهر آمل فرار کردند.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

شهر استراتژیک شمال نقطه شروع قیام

گروهک کمونیستی به دلیل اینکه احتمال موفقیت خود را در تهران ناچیز می دید، شهرستان  آمل را  برای اجرای عملیات انتخاب کرد شهرستانی که به خاطر موقعیت طبیعی و استراتژیک به عنوان گذرگاه ارتباطی پایتخت به شمال و همسایگی با شوروی سابق می توانست نقطه شروعی برای قیام  این گروهک باشد تا با تصرف آمل ، ابتدا مازندران و سپس پایتخت را تصاحب کنند.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

سیاحی مسئول عملیات جنگل در ۶ بهمن آمل با اشاره به اینکه ۱۰۰ نفر از اعضای گروهک کمونیستی موسوم به سربداران در نیمه شهریور ۶۰  مخفیانه وارد جنگل های منطقه سنگ درگاه آمل شدند ، گفت: گروه مسلح ضد انقلاب با هدف تصرف شهر آمل با تمام تجهیزات و سلاح های سبک و سنگین ،پس از ۴ ماه و نیم حضور در جنگل، پنجم بهمن  وارد جاده هراز شدند و  شبانه به شهر آمل حمله کردند.

وی گفت: گروهک ضد انقلاب ابتدا به مقر سپاه، بسیج و فرمانداری آمل حمله کرد و قصد بستن جاده هراز و دعوت مردم منطقه به قیام را داشتند که با حضور هوشیارانه و موثر نیرو‌های سپاه و بسیج شهر‌های آمل، بابلسر، محمود آباد، لاریجان و بابل و اتحاد و یکدلی مردم  طومار آنان به سرعت در هم پیچیده شد.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

 

آمل شهر سنگر دل‌ها

مردم آمل و مناطق اطراف به محض اطلاع از حمله  منافقان به شهر در سنگر سازی، امداد رسانی، شناسایی محل استقرار دشمن  و همکاری‌ اطلاعاتی به یاری نیرو‌های انقلابی شتافتند و از شب تا صبح با ساخت هزاران سنگر شنی، سنگر‌های حراست از ایران اسلامی را در خیابان‌های آمل برپا کردند تا آنجا که همه‌ شهر، سنگر و آمل شهر هزار سنگر نامیده شد.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

هندویی یکی از مدافعان شهر آمل که به همراهی مردم روستا‌های اطراف برای مقابله با گروهک منافقین به شهر آمل آمده بود، گفت: اقشار مختلف مردم  حتی بچه‌های زیر ۱۰ سال با دست های خود شن می‌آوردند و گونی‌ها را برای سنگر سازی پر می‌کردند.

هندویی افزود:  مردمی که سلاح نداشتند نیز با داس، سنگ، تفنگ ساچمه‌ای و شکاری به مقابله با مهاجمان می‌پرداختند.

ایرایی از جانبازان حماسه ۶ بهمن نیز با اشاره به ایستادگی بی سابقه مردم در آن روز گفت: نیروهای مردمی یکی پس از دیگری مراکز حساس شهر را که به تصرف منافقین درآمده بود، پس گرفتند و شهر در کنترل کامل ملت قرار گرفت اما گروهک منافقین که شکست خود را حتمی دیده بودند با قساوت برخی از افراد را با شلیگ چندین گلوله در دهان به شهادت رساندند. 

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

مقاومت مردم در آمل، کلید پیروزی در حماسه آمل

اگرچه همراهی بانوان در این حماسه برای کمونیست‌ها غیر قابل باور بود، اما بانوان هم نظیر روز‌های انقلاب به صحنه آمدند و کمک کردند.

هاشمی برادر شهیده طاهره هاشمی با بیان اینکه طاهره با وجود سن کم در همه راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد، گفت: خواهرم با سن کمی که داشت برای دفاع از رهبری و انقلاب در حین جمع آوری کمک‌های اولیه برای زخمی های این حماسه به شهادت رسید.

 

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

 

شهادت ۴۱ نفر در حادثه ششم بهمن سال ۶۰

سیفیان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران آمل به اتمام درگیری در حماسه ۶ بهمن در کمتر از ۱۲ ساعت اشاره کرد و گفت: در این حماسه ۴۱ نفر از مردم آمل که برخی از آنها غیرنظامی بودند به شهادت رسیدند و ۳۶ نفر نیز مدال جانبازی در راه انقلاب و نظام را به گردن آویختند.

وی افزود: ۶۰ نفر از کمونیست‌ها نیز در این عملیات کشته ، چند تن زخمى و سى نفر دستگیر شدند و بقیه نیز با ذلت و خواری مجبور به فرار شدند تا شکست عظیم منافقین و درس بزرگی که به آن‌ها داده شد، برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم جاودانه شود.

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

حماسه مردم آمل در سال ۱۳۶۰ آنقدر بزرگ بود که امام خمینی (ره) فرمودند: ما باید از مردم آمل تشکر کنیم، دیدید که مردم آمل چه به روز منافقان آوردند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران  در وصیت‌نامه سیاسی ـ. الهی خود نیز  از حماسه ششم آمل به نیکی یاد کردند و فرمودند".. آنگاه شما که مدعى طرفدارى از خلق هستید بر این خلق محروم در هر جا که دستتان رسیده چه جنایاتى انجام دادید و با اهالى شریف آمل که آنان را به غلط طرفدار پر و پا قرص خود معرفى میکردید و عده بسیارى را به فریب به جنگ مردم و دولت فرستادید و به کشتن دادید، چه جنایت‌ها که نکردید... "

حماسه ششم بهمن ۶۰ هر چند از سوی مردم آمل شکل گرفت، اما به عنوان سندی بر وفاداری ملت به آرمان‌های انقلاب در تاریخ کشور  ثبت شد تا جایی که درسال ۸۶  با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی حماسه ۶ بهمن ۱۳۶۰ آمل به پاس آنچه فداکاری مردم آمل نامیده شد در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ثبت ملی شد .

 

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

 

از ایستادگی یک شهر تا نجات یک ایران

 

مهسا اسبویی زنگیانی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار