وزیر نیرو در بازدید از پژوهشگاه فضایی اعلام کرد؛

طرح تغییر الگوی سطح زیر کشت استان‌های کشور در هیئت دولت

بر اساس گفته وزیر نیرو، طرح تغییر الگوی سطح زیر کشت بر اساس شاخص کم آبی یا پرآبی در دولت مطرح شد.

 ارتباطاتبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، صبح امروز به همراه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در محل پژوهشگاه فضایی ایران از آخرین دستاورد‌های فضایی کشور بازدید کرد. اردکانیان در این بازدید اظهار داشت: وزارت نیرو بر حسب وظیفه خود که تأمین آب و برق مردم است و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، در حال حاضر امکان تبادل انرژی با همسایگان را برقرار کرده و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین مشتریان دستاورد‌های فضایی این پژوهشگاه و سازمان فضایی کشور است.

وی ادامه داد: یکی از موارد عمده که باید به آن توجه شود موضوع آمار و اطلاعات در برنامه‌ریزی طرح‌های بزرگ آبی کشور و کاربری اراضی کشت‌های مختلف است. در عرصه‌هایی مثل آب و انرژی که جزو میان‌بخش‌ها محسوب می‌شوند باید به شکل هماهنگ از تجربیات بخش‌های مختلف کشور استفاده شود و با این هماهنگی جلو برویم.

وزیر نیرو در همین خصوص ادامه داد: ما به شدت نیازمند آمار و اطلاعات پایه هستیم. در حوزه‌های آبخیز داخلی مشترک و یا حتی خارجی مشترک گاهی شاهد تنازع‌هایی هستیم و این در شرایطی است که ما کشوری محسوب می‌شویم که تا حد زیادی دارای تنوع هستیم و در کمتر جایی از دنیا این ویژگی وجود دارد. به همین دلیل ما به شدت نیازمند آمار و اطلاعات هستیم تا بتوانیم از تنازعات در حوزه‌هایی مانند آبخیزداری جلوگیری کنیم، همچنین نیازمند اطلاعات از وضعیت دقیق خاک کشور نیز هستیم.

اردکانیان در خصوص دستاورد‌های اخیر فضایی کشور تأکید کرد: هیچ پروژه‌ای نبود که ما امروز در این پژوهشگاه آن را ببینیم و برای وزارت نیرو استفاده از آن ضروری نباشد و قطعا همه این پروژه‌ها جزو ضروریات برنامه ریزی‌های ماست.

وی در رابطه با الگوی سطح زیر کشت اظهار داشت: به تازگی طرح تغییر الگوی سطح زیر کشت در استان‌های کشور بر اساس شاخص کم‌آبی یا پرآبی در دولت مطرح شده است تا بتوان ظرف سه سال آینده و به خصوص در کشت برنج در نواحی خشک و کم‌آب، اصلاحاتی صورت داد که این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است. در این مسیر ما نیازمند اطلاعات دقیق در خصوص موارد مختلف این حوزه مانند میزان تبخیر، پهنه‌های برف و میزان آب معادل آن و همچنین فرونشست‌ها و بسیاری موارد دیگر هستیم.

وزیر نیرو در خاتمه افزود: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ سال است که از فناوری فضایی در حوزه آب و خاک در دنیا استفاده می‌شود و در واقع این یک امر ضروری تلقی می‌شود. ما امیدوار هستیم با یک سازماندهی مناسب در عرصه کمیت و کیفیت آب بتوانیم با یک همکاری هدفمند و با برنامه و با استفاده از ظرفیت‌های عرصه‌های مختلف کشور این امر را به خوبی پیش ببریم.

انتهای پیام/

طرح تغییر الگوی سطح زیر کشت استان‌های کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار