ترویج فرهنگ بهره وری در دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : باتوجه به محدودیت منابع و لزوم استفاده حداکثری از منابع، باید فرهنگ بهره وری را در دانشگاه‌ها ترویج دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جشنواره "تجارب موفق مدیریتی از نگاه بهره وری" که امروز (۲۶ آذر) در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه برگزارشد، بااشاره به راه اندازی مدیریت بهره وری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی سال گذشته، گفت : برگزاری اولین جشنواره تجارب موفق مدیریتی از نگاه بهره وری یکی از اقدامات این مدیریت در راستای ترویج فرهنگ بهره وری و استفاده بهینه از منابع در دانشگاه است.

وی بابیان اینکه پس از اعلام فراخوان جشنواره در ماه‌های گذشته بیش از ۲۵۰ طرح به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت : پس از داوری طرح‌ها ۱۶۴ طرح پذیرفته و ۱۸ طرح به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: اجرای این طرح‌ها در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جمعا ۲۱ میلیارد تومان صرف جویی به همراه خواهد داشت که معادل پرداخت یک ماه کارانه پزشکان و پیراپزشکان این دانشگاه است.

وی در ادامه بهره وری را یکی از مسائل مهم مدیریت نوین در دنیا عنوان کرد و گفت: بهره وری گفتمانی جدید در ایران و باسابقه‌ای ۲۰۰ ساله در کشور‌های توسعه یافته است.

وی تاریخچه بهره وری را مربوط به ابتدای خلقت انسان و زمانی که انسان‌ها تلاش می‌کردند تا از مواد و تجهیزات بیشترین بهره و سود را ببرند، دانست و اظهارکرد: برخلاف تعاریف اولیه‌ای که از بهره وری می‌شد و آن را منحصر به تولید می‌دانستند، امروزه بهره وری در حوزه‌های صنعت، علوم اجتماعی، خدمات و... گسترده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بابیان اینکه بهره وری در حقیقت داشتن نگرش خلاق جهت بهبود و پویایی وضع موجود از طربق بالا بردن کیفیت و کمیت، اثر بخشی فعالیت و جلب رضایت نیروی انسانی است، گفت: در گذشته نگرشی بود که تاکید می‌کرد بهره وری مدیریت منابع است، اما در نگرش‌های جدید به داشتن طرح‌ها و ایده‌های نو برای فروش محصولات، داشتن مشتریان متنوع، شناخت بازار و رقبا، استفاده از توانایی‌های بالقوه و بالفعل سیستم جهت مهار تهدید‌ها و توانمند شدن تاکید دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور‌های آمریکا و ژاپن اولین کشور‌هایی بودند که در دهه‌های ۶۰ میلادی اقدام به راه اندازی مرکز بهره وری کردند، گفت: در ایران نیز مرکز بهره وری چندسال قبل از انقلاب فعالیت خود را آغاز کرد، اما شروع کار رسمی آن در دهه ۷۰ بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درخصوص ضرورت‌های توجه به بهره وری در ایران عنوان کرد: ترکیب سنی جمعیتی جوان، نرخ بیکاری نسبتا بالا، کم کاری و بیکاری پنهان در جامعه و ادارت، عدم استفاده کامل از واحد‌های تولیدی و تحریم‌ها از جمله مسائلی هستند که ضرورت نگاه جدی به بهره وری در ایران را یادآوری می‌کند.

وی همچنین به نقش نیروی انسانی در بهره وری یک سازمان اشاره کرد و افزود: تا سده‌های پیش عامل عقب ماندگی کشور‌های توسعه نیافته را منابع می‌دانستند، اما در دهه‌های گذشته که کشور‌های توسعه یافته دست به استخراج منابع مختلف زدند و از این نظر ثروتمند شدند و بازهم پیشرفت نکردند، صاحب نظران به این نتیجه رسیدند که این انسان است که توسعه پایدار را رقم می‌زند.

مرادی تصریح کرد: متاسفانه موضوع مهم این است که سهم منابع انسانی برای کسب ثروت در کشور ایران بسیار پائین و سهم منابع طبیعی بیشتر است، درحالی که درکشور‌های توسعه یافته این مسئله عکس ایران است.

وی در ادامه به موضوع بهره وری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و یادآورشد: دانشگاه‌ها باید بهره وری را با هدف پیش رفتن به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم و نیز راه اندازی مراکز دانش بنیان در دستور کار قرار دهند تا بتوانند از علم، ثروت کسب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بابیان اینکه دانشگاه‌ها به دلیل منابع محدود و لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و منابع موجود لازم است مقوله بهره وری را مورد توجه جدی‌تر قرار دهند، عنوان کرد: دراین راستا، ترویج فرهنگ بهره وری در دانشگاه‌ها باید ترویج پیدا کند تا بتوانیم از منابع استفاده بهینه کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

برگزاری اولین جشنواره تجارب موفق مدیریتی از نگاه بهره وری

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، جلسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.