طراحی جدول کلمات متقاطع لری؛

ایده جالب جوان یاسوجی برای حفظ فرهنگ، زبان و گویش محلی کهگیلویه وبویراحمدی

یک جوان کهگیلویه وبویراحمدی، برای حفظ فرهنگ، زبان و گویش محلی استان ،در ایده ایی جالب  اقدام به طراحی جداول  کلمات متقاطع لری نموده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ،  استان کهگیلویه و بویراحمد با تاریخی پر از فراز و نشیب های سیاسی,گنجینه های عظیم فرهنگی,وجود چهره های علمی تاثیر گذار,طبیعت خاص و مردمی همیشه در صحنه و انقلابی چون نگینی در جنوب غربی کشور می درخشد.

اتکا داشتن به فرهنگ های بومی و اعتقاد به آئین ها و رسومات دیرینه هم چنین هم بستگی و هم دلی مردم این استان و نیز انتقال مفاهیم فرهنگی نسل به نسل و سینه به سینه باعث حفظ فرهنگ,هویت و ارزشهای فرهنگی این استان تا به امروز شده است.

یک جوان هم استانی، برای حفظ فرهنگ، زبان و گویش محلی استان ،در ایده ایی جالب  اقدام به طراحی جداول  کلمات متقاطع لری نموده است.

 برای آشنایی بیشتر با این طرح فرهنگی  و اهداف آن با آقای صابر گوهری طراح آن به گفتگو نشستیم؛

س:خودتان را معرفی کنید؟ 

ج: سید صابر گوهری دارای مدرک  کارشناسی مهندسی معماری از دانشگاه شیرازهستم.

س:در مورد طرحی که ارایه دادین و اسمش و اینکه کی تصمیم گرفتین این طرح رو منتشر کنید توضیح دهید؟

ج : مجموعه ی جدول لُری شامل جدول کلمات متقاطع لُری,گزیده ای از ضرب المثل ها,حکایات,اشعار,معرفی شخصیت های سیاسی و علمی استان,معرفی مناطق مختلف استان و...است که در یک بروشور(A4) تهیه و تنظیم می شود و مناسب برای ارائه در موسسات فرهنگی,مدارس,مراکز دولتی  است . برای استفاده ی همگانی و هر چه بیشتر مردم از این مجموعه و آشنایی بهتر جوانان و نوجوانان با واژگان,فرهنگ بومی و رسومات سنتی استان طراحی شده است.

از مهم ترین ویژگی این مجموعه ارائه ی مطالب جدید در هر نسخه از مجموعه است که در بلند مدت می تواند اثرات قابل توجهی بر حفظ فرهنگ و هویت بومی داشته باشد و نیز می تواند در قالب نسخه ی الکترونیکی تهیه و تنظیم گردد برای استفاده ی بهتر مردم و جوانان از این مجموعه  امید است بتوانیم گامی موثر در حفظ فرهنگ استان و اشاعه ی صحیح آن در بین سایر فرهنگ ها و مردم برداشته باشیم.

س :هدفتون از انتشار بروشور ها آنهم به این سبک و به زبان محلی چی بود؟

ج  :  زبان و گویش مهم ترین عامل شناخت هر قومی است.

استان کهگیلویه و بویر احمد با توجه به شرایط خاصی که دارد و مهاجرپذیر است تحت تاثیر فرهنگ های مختلف قرار گرفته که باعث کم رنگ شدن فرهنگ و هویت بومی شده و از طرفی خود باختگی مردم استان در حوزه ی فرهنگ بالاخص قشر جوان باعث شده کم کم گویش شیرین لری به فراموشی سپرده شود. از این رو در حوزه ی فرهنگ می بایست کاری جدید و نو انجام می شد تا مردم و جوانان در اصل خویش باقی بمانند و فرهنگ خود را حفظ کنند.

س :تا حالا چندشماره منتشر کردین؟

ج  : تا کنون ۶ شماره از مجموعه جدول لری به چاپ رسیده  که فقط یک جدول به انتشار عمومی رسیده است.

ایده جالب جوان یاسوجی برای حفظ فرهنگ، زبان و گویش محلی استان

س :آیا از کارشما استقبالی شده یا نه ؟

ج : برای اولین چاپ برای مردم کاری جذاب و شیرین بود.

 س : جدول ها رو کجا توزیع می کنید؟

ج  : مجموعه ی جدول لری قابل ارایه در نهاد های فرهنگی( کتابخانه ها، مدارس و مراکز اداری و...است و همچنین نسخه یک این مجموعه در دکه های مطبوعاتی ویکی از مدارس استان توزیع و همینطورخودم تعدادی را  در سطح شهرتوزیع کردم.

س :آیا از کار شما هم نقد شده؟

ج  :نقد به معنای اینکه کلا این کار رو رد کنند خیر، ولی در عین حال نقد های به منظور اصلاح توسط برخی از دوستان شکل گرفت. چون این مجموعه هنوز آانچنان که باید و شاید فراگیر نشده است طبیعتا نقد تخصصی توسط اساتید مربوطه انجام نگرفته است.

هیچ گونه استقبالی از طرح های فرهنگی نمی شود

س :توجه به کار فرهنگی در استان رو چطور می بینید؟

ج : علی رغم پیگیرهای جدی بنده در نهاد های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مادر نهاد های فرهنگی متاسفانه هیچ گونه استقبالی از طرح های فرهنگی نمی شود. در جلسه ای آقای  دکتر دهبانی پورمدیر کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد گفتند  این موضوعات به فرهنگ و ارشاد هیچ ارتباطی ندارد و سیستم کاری ما چیزی دیگری است.به چه نهادی وابسته است هم چنان مانده ایم.همه ی ما باید بر حفظ فرهنگ و هویت خود تلاش کنیم و این فرهنگ و استقاده صحیح از فرهنگ  است که زمینه ی مناسبی برای رشد و ترقی فرزندانمان فراهم می کند .زندگی همه ما به نوعی با فرهنگ گره خورده است پس نیازمند بستری مناسب هستیم تا بتوانیم در حوزه های مختلف فرهنگ کاری اثرگذاری داشته باشیم.....

 س :آیا تصمیم بر توسعه انتشار کارتون دارید که در شماره های بیشتری منتشر کنید؟

 ج : قطعا . اثر گذاری چنین کاری در بلند مدت خود را نشان می هد اما نیازمند حمایت نهاد های متولی هستیم.

س :آیا تصمیم دارید این طرح را در حوزه فضای مجازی اجرا کنید؟

ج :  به نظر بنده برای شروع کار چاپ بروشور می تواند مناسب باشد چرا که همه مردم به نوعی می توان این مجموعه را تهیه کنند. اما در عین حال تولید نسخه ی الکترونیکی کاری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

س :کار شما در حوزه گویش محلی هست که شاید با توجه به سنتون خیلی از جملات یا سوالاتی که در جدول ها به کار میبرید در گویش امروزی به فراموشی سپرده شده برای زنده کردن انها از چه کسانی کمک میگیرید.

ج :  در حوزه  زبان وگویش کتاب های بسیار ارزشمندی وجود دارد که توسط مولفین هم استانی به چاپ رسیده اند.ولی این همه موضوع نیست، ما در استان گنج هایی داریم که ما از وجود  این گنجینه ها بی خبریم وجود افراد سالمند( پدر بزرگ و مادر بزگ ) که ماها  باید از این ظرفیت  ها به نحو احسنت استفاده کنیم. 

انتهای پیام/غ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.