«راه لاجورد» امروز با حضور اشرف غنی در ولایت هرات افتتاح می شود

رئیس جمهور افغانستان امروز با حضور در ولایت هرات «راه لاجورد» را افتتاح خواهد کرد.

«راه لاجورد» امروز با حضور اشرف غنی در ولایت هرات افتتاح می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز (پنجشنبه 22 قوس/ آذر) با حضور در ولایت هرات «راه لاجورد» را افتتاح خواهد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد است که با افتتاح راه لاجورد، موقعیت تاریخی افغانستان به عنوان پل ارتباطی در منطقه احیا خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بیان داشت: راه لاجورد یکی از برنامه های مهم دولت در بخش تجارت و ترانزیت است؛ کاهش هزینه های تجاری و کوتاه تر شدن مسیرها، بیشتر شدن بازار برای محصولات تجار، افزایش عواید ترانزیتی و افزایش تعداد شرکای ما از مزیت های راه لاجورد به حساب می آید.

اجمل حمید عبدالرحیم زی، معین مالی و اداری وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز گفته است که راه لاجورد کوتاه ترین و مطمئن ترین راه برای تجارت و ترانزیت افغانستان و کشورهای منطقه است.

به گفته وی، نخستین محموله ای که امروز از هرات به طرف ترکیه انتقال می یابد، شامل ۸۳ تن تار پخته، ۲۴ تن کشمش، ۲۶ تن خسته و ۲٫۶ تن کنجد می باشد.

عتیق الله نصرت، رئیس هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز گفته است که فعال سازی راه های بدیل تجاری، آرزوی ۱۵ ساله بخش خصوصی بوده است.

راه لاجورد از «تورغندی» و «آقینه» افغانستان آغاز می‌شود و از بندر «ترکمن باشی» ترکمنستان، دریای «خزر»، بندر «باکو» در آذربایجان، بنادر «بوتی» و «باتومی» در گرجستان و بندر «قارس» در ترکیه گذشته و به کشورهای اروپایی ختم می‌شود.

این مسیر که تاریخ آن به بیش از دو هزار سال گذشته باز می‌گردد برای انتقال سنگ‌های قیمتی افغانستان از جمله لاجورد به کشورهای اروپایی استفاده می‌شد که بخشی از جاده «ابریشم» محسوب می‌شود.

پروژه «راه لاجورد» گام‌ مهمی برای رشد اقتصادی کشورهای منطقه است و با گشایش این مسیر، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان به اروپا و کشورهای جنوب آسیا متصل خواهند شد.

با استفاده از این مسیر کالاهای تجاری افغانستان به کشورهای آسیای جنوبی و اروپایی حدود چهار روز زودتر از سایر مسیرهای ترانزیتی انتقال می‌یابند  و نزدیک به دو هزار دلار در هر کانتینر صرفه جویی اقتصادی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.