توضیحات بیشتر درباره زنده گیری و رهاسازی پلنگ ایرانی در دشتستان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عملیات زنده گیری پلنگ و رهاسازی آن در زیستگاهی دیگر با موفقیت در شهرستان دشتستان انجام گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد افزود: شبیه این عملیات کمتر در کشور انجام شده است.

وی در توضیح این کار گفت: چند روز پیش اهالی روستای شکرک از توابع بخش ارم به رئیس اداره محیط زیست دشتستان اطلاع می‌دهند که یک قلاده پلنگ یکی دو هفته پیش‌تر به آغل دام‌ها رفته و به دام‌ها حمله کرده است، پس از اطلاع از موضوع، یگان حفاظت این اداره به آنجا می‌روند و چند شبانه روز وضعیت منطقه را زیر نظر می‌گیرند.

توضیحات بیشتر درباره زنده گیری و رهاسازی پلنگ ایرانی در دشتستان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: قفس زنده‌گیری در محل گذاشته و سازوکار لازم برای جلب توجه پلنگ برای ورود به قفس اندیشیده شد تا اینکه در سومین شب (سه شنبه شب ۱۷ مهر)، این پلنگ ایرانی (Persian leopard) با تلاش کارکنان اداره محیط زیست دشتستان و همکاری مردم محلی زنده‌گیری شد.

توضیحات بیشتر درباره زنده گیری و رهاسازی پلنگ ایرانی در دشتستان

قلی نژاد ادامه داد: سپس پلنگ از منطقه ارم و روستای شکرک، به منطقه شکار ممنوع در بخش بوشکان انتقال یافت و صبح روز بعد در طبیعت رها شد.

وی علت انتخاب این منطقه را وجود طعمه‎های باکیفیت و شکار طبیعی برای این گونه نادر و حفاظت شده ایرانی عنوان کرد و افزود: کوه‌های بوشکان، تنگ ارم و گیسکان، تنگستان به ویژه در منطقه خاییز، کوه مُند و کوه سیاه در شهرستان دشتی، ارتفاعات دیر، کنگان و جم از مناطقی هستند که یا به صورت مستند (دوربین تله‌ای و یا مشاهده نیرو‌های محیط زیست) و یا غیر مستند (گزارش افراد بومی و دامداران) پلنگ ایرانی در آنجا زندگی می‌کند.

توضیحات بیشتر درباره زنده گیری و رهاسازی پلنگ ایرانی در دشتستان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با قدردانی از اهالی روستای شکرک برای اطلاع رسانی از حملات پلنگ به محیط زیست و آسیب نرساندن به این حیوان، از سایر دامداران، روستاییان و عشایر که در نزدیکی مناطق کوهستانی و زیستگاه‌های پلنگ ایرانی زندگی می‌کنند نیز درخواست کرد در صورت مشاهده حمله این حیوان به دام‌هایشان، از آسیب رساندن به آن خودداری کنند و موضوع را به محیط زیست اطلاع دهند و این اداره کل نیز تمام تلاش خود را در جبران خسارت وارد آمده به این افراد به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ک

رهاسازی پلنگ ایرانی در دشتستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.