در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مشکلات اشتغال هیچوقت به طور اصولی بررسی نشده است/باید به واحد‌های کوچک و متوسط از طریق مالیات کمک شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع اما و اگرهای ترمیم حقوق کارگران برگزار شد.

گفتگو ویژه/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع، اما و اگر‌های ترمیم حقوق کارگران برگزار شد.

جمال رازقی جهرمی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه قیمت کالا‌های مصرفی مردم، اقشار آسیب پذیر و حقوق‌بگیران در مهر و آبان حداقل دو برابر سال گذشته خواهد بود ،گفت: دولت، مجلس و قوه قضائیه باید اقدامات زیربنایی انجام دهند و گرنه باید هر ماه جلسه شورای عالی کار برگزار شود.

این نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار تصریح کرد: با توجه به شوک‌های ارزی ناشی از اقدامات سیاستگذار در چند ماه اخیر تولید کننده با تورم نقطه به نقطه ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است یعنی تولید کننده امروز اگر بخواهد در وزن مساوی نسبت به سال گذشته تولید داشته باشد، می‌بایستی سرمایه در گردش اضافی داشته باشد.

رازقی جهرمی با بیان اینکه حاکمیت در مورد کارگران و تولید کنندگان ظلم کرده است، افزود: هیچ وقت به صورت اصولی به حل مشکلات مربوط به اشتغال نپرداخته‌ایم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه حاکمیت وظایف خود را در قبال تولید و بخش خصوصی انجام نداده است، گفت: تولید کننده و بخش خصوصی امروز زیر بار فشار نقدینگی قرار دارند، به طوری که با کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تولید در واحد‌های متوسط و کوچک روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه این دولت با سیاست گذاری‌هایش درآمد نجومی به دست آورده است، عنوان کرد: با این درآمد باید به همه حقوق بگیران، کارگران و تولید کنندگان کمک می‌شد و از سوی دیگر باید از محل درآمد دولت بن برای کارگران به منظور تامین کالای اساسی در نظر گرفته می‌شد، و دولت باید الزاماً آن را پرداخت کند تا قدرت خرید کارگران تا پایان سال آسیب نبیند، باید به واحد‌های کوچک و متوسط از طریق مالیات کمک شود.

رازقی جهرمی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی واحد‌ها باید مسکوت بماند، گفت: قدرت خرید کارگران باید حفظ شود با توجه به تورم ۶۰ درصدی در پایان سال باید بن کارگری از سوی دولت به کارگران پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس عصاره فضائل ملت است افزود: مجلس در این مدت چه کار انجام داده است؟ واحد‌های صنعتی ما در وضعیت بحران در حال تعطیل هستند، قوه قضاییه کجاست؟ کسی متوجه واحد‌های بزرگ اصلی محتکر کننده و اختلال کننده در بازار نیست و تنها یقه بخش کوچک خصوصی را می‌گیریم.

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه دولت به عنوان نهادی که وظیفه نظارت و تنظیم بازار را دارد موفق عمل نکرده است خاطرنشان کرد: در حوزه کارگری همه کارگران از بخش خصوصی نیستند بلکه قسمت عمده‌ای در بخش‌های پیمانکاری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار مصرف محصولات تولیدی باید در ایران باشد چرا این چرخه بسته را نمی‌بینیم اظهار کرد: تمام مشکلات کارفرمایان با دستمزد کارگر برطرف نمی‌شود.

اسماعیل ظریفی آزاد مدیر کل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه افزایش دستمزد در چند سال گذشته مناسب بوده است خاطرنشان کرد: شورای عالی کار مانند شورای گفتگو می‌تواند پیشنهادات را به دولت ارائه دهد.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال تامین کالا‌های اساسی است عنوان کرد: واحد‌های تولیدی به دلیل مشکلات عدیده الان برای تولید دچار مشکل هستند لذا اضافه کردن دستمزد این واحد‌ها را دچار مشکل می‌کند.

ظریفی آزاد با اشاره به اینکه قبل از نوسانات اقتصادی در کل اقتصاد سهم جبران خدمت به طور میانگین کمی بیش از ۵ درصد و در صنعت بیش از ۸ درصد بوده است افزود: مهمترین راهکار عملی تامین کالا‌های اساسی برای خانوار‌های کارگری است.

کدخدایی با اشاره به اینکه طبق ماده ۴۱ همه‌ساله دستمزد کارگر باید افزایش پیدا کند گفت:: همه ساله بر اساس یکسری از مولفه‌ها مزد افزایش پیدا می‌کند که الان این مولفه‌ها تغییر فاحش دارد.

وی با اشاره به اینکه از محل دستمزد باید معیشت کارگر تامین شود نه از طریق بسته حمایتی ادامه داد: دولت از کارفرمایان باید حمایت کند و ما دستمزد را از کارفرما بگیریم، دارایی‌های آقایان چندین برابر شده است و ملک و املاک آن‌ها چندین برابر شده است، محصولات آقای جهرمی را باید دید که با قیمت سال گذشته ارائه می‌شود و یا با قیمت‌های جدید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه آقای جهرمی در سه مقطع افزایش قیمت مواد اولیه داشتند که به ترتیب در سال ۸۷، ۹۱ و ۹۷ بود، سهم مواد اولیه در تولید شما ۳۰ درصد و سهم دستمزد ۵ درصد است، آن ۳۰ درصد را چطور تحمل می‌کنید و وقتی به این ۵ درصد می‌رسد فریادتان به آسمان می‌رسد و آسمان ریسمون می‌بافید تا موضوع را منحرف کنید.

خدایی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی دست شماست، گفت: دولتی که به آن اعتراض می‌کنید همه کاره آن اتاق بازرگانی است که شما عضو آن هستید.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: گفتگو ویژه ، شبکه دوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار