نعیمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان تاوان دخالت در لبنان را پرداخت می کند/ سعودی ها هنوز هم به دنبال بحران آفرینی در منطقه هستند

عربستان تاوان دخالت در لبنان را پرداخت می کند

کارشناس مسائل منطقه گفت: حریری برای بار دوم قربانی سیاست سعودی ها شد و سیاست های منطقه ای عربستان که تا به امروز تاوان آن را پرداخت کرده، در لبنان هم شکست خواهد خورد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حزب الله از ابتدا هم در توانایی سعد الحریری برای تشکیل کابینه و سیاست مدون او در راستای حضور حداکثری همه جناح ها تردید داشت، اظهار کرد: به دلیل اینکه واقعیت تعامل گرایش در درون احزاب سیاسی لبنان برای همگان مشخص شود، حزب الله پذیرفت که حریری با آن شرایط نامزد نخست وزیری شود.

وی حریری را در کسب توافق بین جناح های مسیحی لبنان ناموفق دانست و تصریح کرد: او هنوز هم در این موضوع تعلل کرده و آن را به تاخیر انداخته است.

نعیمی به ورود و نفوذ عربستان در سیاست های حریری اشاره کرد و گفت: مواضع حریری درباره روابط با سوریه و حضور حزب الله در کابینه ناشی از نفوذ عربستان در سیاست های وی بوده و او هم به دلیل اینکه هنوز خانواده اش گروگان سعودی ها هستند این اقدامات را انجام می دهد.

کارشناس مسائل منطقه وابستگی حریری و لبنان به سیاست های سعودی ها را مورد قبول اکثر جناح ها و احزاب سیاسی این کشور ندانست و بیان کرد: عربستان در حال حاضر نه چهره مقبولی در منطقه داشته و نه تاثیرگذاری خاصی در آن دارد و از این رو سعد الحریری ناکامی و ناتوانی خود در تشکیل کابینه را منوط به شرطی ناممکن مبنی بر قطع ارتباط با سوریه کرده است.

وی تعلل حریری در تشکیل کابینه را بیش از سه ماه دانست و تاکید کرد: اکنون رئیس جمهور مکلف است تا شخص جدیدی را به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی کند.

نعیمی ادامه داد: زمانی لبنان فقط اختلافاتی در قالب مسیحی- مسیحی داشت، ولی اکنون در یک بحران منطقه ای قرار دارد که بی تردید هیچ کدام از گروه های سیاسی آزاد ، مستقل و ملی در لبنان آن را نمی پذیرند.

وی با بیان اینکه سیاست باج خواهی عربستان در این موضوع محوریت دارد، گفت: حریری برای بار دوم قربانی سیاست سعودی ها شد و سیاست های منطقه ای عربستان که تا به امروز تاوان آن را پرداخت کرده، در لبنان هم شکست خواهد خورد.

نعیمی با اشاره به اینکه فرانسوی ها علاقه ای به تزلزل در شاکله لبنان نداشته و منافعی در بخش مسیحی این کشور دارند، تاکید کرد: فرانسوی ها مشورت می دهند و شرط های غیرممکن را بیان نمی کنند و این سعودی ها هستند که به دنبال بحران آفرینی در منطقه و لبنان می باشند.

وی لبنان را دارای ساختار مشخص سیاسی دانست و گفت: شاکله لبنان به هم نمی ریزد و و لبنان راهی جز همراهی و همزیستی ندارد که این موضوع مورد اتفاق همه جناح ها و گروه ها در لبنان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: حریری ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار