سید افقهی در گفت‌وگو مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده کرده بود/ محور عبری عربی تلاش می کند تا تشکیل کابینه در لبنان به وقفه بیفتد

آمریکا و همراهانش خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده کرده بودند/ محور عبری عربی تلاش می کند تا تشکیل کابینه در لبنان به وقفه بیفتد

کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: محور غربی عبری عربی خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده کرده بود، اما در ادامه در حوزه میدانی شکست خورد.

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سعد الحریری و حزب چهارده مارس استقلال عملی از خود ندارند، گفت: سعد الحریری از وابستگان به غربی ها، اسرائیل و سعودی ها است و در عین حال گاهی اوقات تحت پوشش فعالیت می کند  و و زمانی هم این وابستگی نمایان می شد.

وی ادامه با اینکه الحریری به شدت مورد حمایت سعودی ها بود ادامه داد: عربستان هم همراه اسرائیل و مخالف سرسخت جبهه مقاومت در برابر این رژیم جعلی است و سیاست های خصمانه عربستان در منطقه بر کسی پوشیده نیست.

افقهی با اشاره به تلاش های عربستان و هزینه های گزاف برای سرنگونی حکومت سوریه تصریح کرد: حضور حزب الله در کنار ارتش سوریه و مبارزه و نابودی گروه های تروریستی به شدت برای آمریکا و همپیماناش به ویژه سعودی ها دردناک بود.

وی با بیان اینکه با شکست تروریست ها بخش عمده ای از طرح های آمریکا و همراهانش به ناامیدی تبدیل شد افزود: آن ها خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده کرده بودند، اما در ادامه در حوزه میدانی شکست خوردند.

آمریکا و همراهانش خود را برای برگزاری جشن سرنگونی حکومت سوریه آماده کرده بودند

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به سخنان کنایه آمیز سعد الحریری در زمان حضور خود در پاریس مبنی بر اینکه زمانی به لبنان به بازخواهم گشت که حکومت سوریه سرنگون شده باشد گفت: حریری همچنین اعلام کرد که پس از سقوط نظام سوریه از فرودگاه دمشق به لبنان بازخواهم گشت و این کنایه بود با این معنی که حکومت سوریه ماندنی نیست.

وی با بیان اینکه اکنون حریری در نظام سیاسی کشور خود هم شکست خورده و نتوانسته اکثریت آرای فراکسیون سنتی خود را کسب کند ادامه داد: پیروزی کاندیداهای حزب الله در پارلمان شکست بزرگی برای او در عرصه سیاسی لبنان بود و در حال حاضر هم حزب الله در پارلمان غالب است.

افقهی با تاکید بر اینکه آمریکا و همپیمانش پس از این دو شکست اجازه نخواهند داد که حکومتی با حضور اکثریت حزب الله و همسو با جبهه مقاومت تشکیل شود، گفت: اظهارات الحریری در یک مقطع زمانی تند بوده که او در حال حاضر نه می تواند از مواضعش عقب نشینی کند و نه رویی برای مذاکره با حکومت سوریه دارد.

حزب الله نقش زیادی در پیروزی میشل عون داشت

وی مواضع میشل عون و حزب سیاسی اش را تا حدودی همسو با محور مقاومت دانست و ادامه داد: حزب الله نقش زیادی در پیروزی میشل عون داشته و در حال حاضر او با اعمال فشار بر حریری برای تشکیل کابینه از او می خواهد به تعهداتش عمل کند و امروز میان این دو نزاعی برای تشکیل کابینه وجود دارد.

افقهی با اشاره به اینکه آمریکایی ها همان طور که در عراق با سنگ اندازی تلاش می کنند مانع تشکیل حکومت انقلابی و مردمی در این کشور شوند تصریح کرد: آن ها با ایجاد اختلاف تلاش می کنند تا تشکیل کابینه در لبنان به وقفه بیفتد و در این میان احزابی هم که کمترین آرا را کسب کرده اند بیشترین سهم را در نظام سوریه می خواهند.

وی تعویق تشکیل کابینه لبنان را برای غربی ها سودمند دانست و افزود: در آینده نزدیک نتیجه دادگاه ترور رفیق الحریری اعلام می شود و طبق پیش بینی ها حزب الله و ایران در آن مقصر و به عنوان تروریست شناخته خواهند شد و فایده آن برای آمریکایی تاخیر و یا عدم تشکیل کابینه با محوریت حزب الله، همراه با اغتشاش و اعتراضات و در نهایت جنگ داخلی خواهد بود که آن ها با این وضعیت به هدف خود نزدیک می شوند.

تلاش برای آشفتگی در لبنان، آماده سازی بستری برای حمله صهیونیست ها به این کشور است

افقهی تلاش برای آشفتگی در لبنان را آماده سازی بستری برای حمله صهیونیست ها به این کشور دانست و گفت: آن ها یک بار شانس خود را با اجبار حریری به اعلام مواضع ضد محور مقاومت و ایران امتحان کردند که با واکنش سریع و به موقع میشل عون و سید حسن نصرالله تلاش آن ها برای آشوب در لبنان خنثی شد، به طوری که به جای پاسخ به اظهارات الحریری طرفدار او شدند و خواهان تعیین وضعیت او در عربستان و بازگشت او به لبنان شدند.

وی با بین اینکه فشارهای بین المللی و منطقه ای باعث شد سعودی ها به صورت نمایشی حریری را در مقابل رسانه ها و در دیدار با بن سلمان حاضر کنند تصریح کرد: بعد از تهدید لبنان مبنی بر ارسال این پرونده به دادگاه لاهه با موضوع ربایش نخست وزیر قانونی یک کشور، عربستان با حمایت و فشارهای حزب الله و شخص سید حسن نصرالله مجبور به آزادی حریری شد.

افقهی با اشاره به اینکه پس از آزادی حریری از دست سعودی ها که با بسیج سیاسی و مردمی لبنان و منطقه انجام شد، وی ادبیات ملایم تری نسبت به حزب الله و ایران اتخاذ کرد، ادامه داد: سعد الحریری امیدوار به نتیجه دادگاه پدرش و محکومیت ایران و حزب الله است که در این صورت لبنان با خلا های قانونی وارد تونل تاریکی خواهد شد که بیرون آمدن از آن بسیار سخت خواهد بود.

سعد الحریری علاوه بر تابعیت لبنانی و سعودی، تابعیت فرانسه را هم دارد

وی با اشاره به اینکه لبنان از مستعمرات فرانسه بوده و فرانسه سعی در حفظ حضور و نفوذ سنتی خود در این کشور دارد افزود: هنوز هم آثار وابستگی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لبنان به فرانسه وجود دارد و خانواده حریری هم علاوه بر دارا بودن املاک و دارایی های فراوان در این کشور روابط خانوادگی بسیار نزدیکی با مجموعه نظام فرانسه دارند، به طوری که پس از ترور رفیق حریری ژاک شیراک تنها رئیس جمهور غربی بود که شخصا با حضور در خانه او به خانواده اش تسلیت گفت.

افقهی در ادامه بررسی نقش فرانسه در لبنان بیان کرد: سعد الحریری علاوه بر تابعیت لبنانی و سعودی، تابعیت فرانسه را هم دارد و فرانسه هم با استفاده از این موضوع در لبنان اعمال نفوذ می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار