وسواس فکری و عملی یکی از بیست اختلال شایع در دنیاست

به گفته یک روانپزشک اختلال وسواس فکری و عملی یکی از بیست اختلال شایع در دنیاست و بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند به ان مبتلا هستند و از آن رنج می برند.

سجادی فر روانپزشک  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه  گفت:وسواس وجود یک فکر یا رفتار مکرر و بسیار شدید است و رنج و عذابی برای خودش و  یا دیگران ایجاد می کند .

وی ادامه داد: وسواس فکری احساس یا اندیشه ای عود کننده یا به صورت رفتار آگاهانه تکرار شونده و مزاحم است که باعث می شود فرد احساس نگرانی کند که این رفتار غیر منطقی است و در عمل نمی تواند با ان ها مقابله کند و رنج و عذاب زیادی تحمل کند.

وی بیان کرد: بررسی کردن دومین الگوی شایع وسواس است که این رفتار روزمره تکرار می شود و هر لحظه بعد از چک کردن هم ذهن درگیر بود وسواس محسوب می شود مانند چک کردن در منزل بعد از قفل کردن .

سجادی فر افزود: سن شایع وسواس از بیست سالگی است اما ممکن است از 2تا 3سالگی هم علائمی به صورت وسواس ببینیم در کودکان بیشتر به صورت تکرار در پرسیدن اعتراف گیری باشد مانند اینکه مادر از من راضی هستی ایا کارم را درست انجام دادم.

وی گفت: وسواس بار وراثتی قوی دارد و والدینی که هرکدام علائم اضطراب وسواس گونه دارند در کودکان شیوع بیشتری دارد کوچکترین علایم وسواس در والدین با شیوع بالایی از وسواس در کودکان همراه خواهد بود.

وی بیان کرد: باید وسواس فکری برای کودکان تشریح کنیم و از انان بخواهیم که دست از تکرار کردن آن بردارند و به نوعی حساسیت زدایی کنیم.

 سجادی فر روانپزشک گفت:یکی از مشکلاتی که در وسواس داریم عدم پذیرش بیمارگونه بدون این رفتارها توسط خود فرد است و خود فرد احساس می کند که رفتارش معمولی است و تا خود فرد یا اطرافیان قبول کنند که درمان شروع شود معمولا 5تا10سال طول می کشد به دلایل فرهنگی از درمان تفره میروند و زمانی به پزشک مراجعه می کنند که به صورت مزمن شده است.

 سجادی فر بیان کرد: بعد از شروع درمان 20تا 30درصد بهبودی چشمگیر و 40تا50 درصد بهبود متوسط پیدا می کنند یعنی با بیماری درمان پذیر رو به رو هستیم و بار فکری شدید در فرد کاهش می یابد.

وی افزود: امروزه کاملا بیماری وسواس شناخته شده است و نیاز های درمانی دارویی ان واضح است و در کنار رفتار درمانی و شناخت درمانی می تواند به درمان این بیماران کمک کند و باید درمان دارویی و رفتار درمانی هر دو در کنار هم باشند و بدون هر کدام نمیتواند درمان کاملی باشد.

انتهای  پیام/ز



وسواس وجود یک فکر یا رفتار مکرر و بسیار شدید است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.