جوجه ریزی ۶ میلیون قطعه‌ای در مرغداری ها/ فارس از لحاظ تولید مرغ و جوجه در وضعیت مطلوبی قرار دارد

معاون توسعه و مدیریت جهاد کشاورزی فارس گفت: جوجه ریزی و حجم تولید مرغ در فارس بیش از میزان مصرف درون استانی است و در این زمینه مشکلی ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رنجبر معاون توسعه و مدیریت جهاد کشاورزی فارس در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: جوجه ریزی و حجم تولید مرغ در فارس بیش از میزان مصرف درون استانی است و در این زمینه مشکلی ندارد و بروز نوسانات قیمت هفته اخیر در بازار مرغ به علت حاشیه‌های زیاد است.

رنجبر با بیان اینکه فارس به لحاظ تامین و ذخیره مرغ منجمد نیز از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: اگر زنگ خطر کمبود مرغ در شیراز به گوش برسد، آمادگی عرضه مرغ منجمد وجود دارد.

ابراهیم رستگار مدیر امور طیور و زارعت جهاد کشاورزی شیراز هم با بیان اینکه ماهانه بیش از شش میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می‌شود، گفت: ظرفیت جوجه ریزی در استان نزدیک به ۲۵ میلیون قطعه است، اما با توجه به هزینه تمام شده امکان تولید این میزان وجود ندارد.

وی اظهارداشت: سامانه ثبت جوجه ریزی راه اندازی شده و همه واحد‌ها باید قبل از جوجه ریزی آمار خود را در این سامانه ثبت کنند.

رستگار تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل پیش آمده، صنعت تولید و عرضه مرغ نیز دچار مشکل شده است.

مدیر امور طیور و زارعت جهاد کشاورزی شیراز گفت: حجم جوجه ریزی در خرداد امسال پنج و ۹ دهم میلیون قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰۰ هزار قطعه افزایش داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه چندین برابر شده و قیمت کنجاله سویا از هزار و ۷۰۰ به ۱۰ هزار و ۷۰۰ و ذرت از ۶۸۰ تومان به هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

عباسی مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس افزود: حدود هزار واحد مرغداری در استان وجود دارد که حدود ۵۰۰ واحد بدهکار هستند.

وی تصریح کرد: ۹۰ درصد مالکان این واحد‌ها توان پرداخت بدهی بانکی را ندارند، چون قیمت تمام شده مرغ تولیدی و تفاوت قیمت آن با قیمت فروش، توان مالی پرداخت برای آن‌ها باقی نگذاشته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران فارس با بیان اینکه پرورش مرغ پس از نفت دومین صنعت تولیدی کشور محسوب می‌شود و باید تلاش کرد تا زمین گیر نشود، گفت:: این قشر به دلیل کاهش میزان تولید در ۹ ماه از سال با مشکل مالی مواجه هستند و تنها در ۲ تا سه ماه تولیدات خوبی دارند و در مابقی ایام بسیار کمتر از ظرفیت خود عمل می‌کنند.

فرشاد فرهادی رییس اداره نظارت بر کالا سازمان صنعت و معدن فارس نیز با بیان اینکه هم اکنون قیمت مرغ زنده در استان مطلوب است و به نسبت متوسط کشور پایین‌تر است، گفت: مرغ منجمد شش هزار و ۲۰۰ تومانی هنوز در بازار عرضه نشده و بالاترین قیمت مرغ ۹ هزار و ۴۰۰ تومان و میانگین قیمتی در استان هشت هزار و ۷۵۰ تومان است.
انتهای پیام/ر

مشکلی برای تامین گوشت مرغ در فارس وجود ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.