اسماعیلی:

سنگ نگاره‌های تخت جمشید نشان دهنده پوشش مناسب زنان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعارضی میان هویت هزاران ساله ایرانی با دوره پس از اسلام وجود ندارد، گفت: سنگ نگاره‌های تخت جمشید نشان می‌دهد که زنان ایرانی در آن زمان دارای پوشش مناسب بوده اند.

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم رونمایی از پوستر مد موقر در شیراز، اظهار کرد: تعارضی میان هویت ایرانی خود به عنوان محصول چند هزار ساله با دوره پس از اسلام نمی‌بینیم، بلکه این دوگانه ساخته استعمار است.

او افزود: در ۲۰۰ سال اخیر با ورود تفکرات ناسیونالیستی به جهان اسلام، برخی دنبال فرقه گرایی، قومیت گرایی و مرز‌های جغرافیایی مصنوعی بوده اند و به همین دلیل بر این دوگانه ساختگی می‌دمند.

اسماعیلی ادامه داد: منطقه فرهنگی بزرگی به نام ایران فرهنگی وجود دارد که مرز‌های آن تا عمق چین و مدیترانه، قفقاز و آسیای مرکزی و جنوب خلیج فارس رسیده و تحت حاکمیت فرهنگی واحد قرار دارد و شیراز قلب تپنده این حوزه فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید امتداد تاریخی سه هزار ساله شیراز بازخوانی شود و از نگاه تهدید محور به نگاه فرصت محور تبدیل شود.

اسماعیلی اظهار کرد: تاریخ پیش از اسلام برای ما تهدید نیست بلکه فرصت است، اما خوانش آن باید هماهنگ با خوانش امام راحل و رهبر معظم انقلاب باشد.

او یادآور شد: اگر اسلام نبود امروز مولوی، فردوسی و ملاصدرا نداشتیم. اسلام و روح تعالی و حیاتی آن موجب درخشش این شخصیت‌ها شد و این دیدگاه، نگاه کلان فرهنگی ما در عرصه فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این نگاه باید بتوانیم به طور ویژه کانون‌های فرهنگی کشور را بر اساس استعداد‌های آنها تقویت کنیم و شهر شیراز که از این مزیت نسبی فرهنگی برخوردار است باید مرکز این توجهات باشد.

او گفت: امروز با نسل جدیدی روبه رو هستیم و باید با توجه به اقتضائات، نیاز فرهنگی متناسب با نظام فکری آنها را ارائه کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه عرضه لباس و پوشاک باید مبتنی بر اصل پوشیدگی باشد افزود: کارگروه مد و لباس، نزدیک به ۲۰ سال است که برای انجام همین امر ایجاد شده و بنای ما در سه سال گذشته بر انجام آن بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از استان فارس برای همراهی در عرصه مد و لباس اسلامی، گفت: شهر شیراز نیازمند چند سکوی دائمی عرضه لباس است.

اسماعیلی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی انواع پوشاک، سودآوری بیشتری وجود دارد، مقاومت‌هایی در برابر پوشاک عفیفانه وجود دارد که طبیعی است و اقتصاد را نمی‌توانیم از حوزه فرهنگ جدا کنیم.

او اضافه کرد: به همین منظور لازم است اقتصاد فرهنگ را مجدد تعریف کنیم و در این راستا باید ابزار‌های مختلف را در اختیار مدیریت فرهنگی قرار دهیم که این اتفاق در فارس در حال رخ دادن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار است با کمک شهرداری شیراز و موافقت استاندار و نماینده ولی فقیه در فارس زنجیره‌ای از سکو‌های دائمی لباس عفیفانه در این شهر ایجاد شود.

اسماعیلی اظهار کرد: برای بهبود وضعیت پوشش در جامعه باید اسباب آن فراهم شود و ایجاد سکو‌های عرضه پوشاک عفیفانه نیز از اسباب آن است.

اعلام آمادگی ۱۰ استان برای ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ابلاغیه رئیس جمهور برای ایجاد شهر‌های جهانی صنایع خلاق فرهنگی، گفت: در مدت یک ماه بیش از ۱۰ استاندار کشور نامه نگاری و اعلام آمادگی کردند تا این شهر را ایجاد کنند.

او با بیان اینکه شیراز شهر بین المللی و قطب فرهنگی ایران است، گفت: شهر صنایع خلاق فرهنگی در شیراز نیز باید راه اندازی شود، ما در این شهر به دنبال همگرایی فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم در حالی که دشمنان به دنبال دوگانگی آن هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدیم همواره کارگزار در پیشبرد توسعه سهمی بیشتر از ساختار دارد، ساختار‌ها بسیاری از مواقع وجود دارند، اما آنجایی منجر به توسعه می‌شوند که کارگزار متناسب با ماموریت و ساختار نیز وجود داشته باشد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تمرکز گرایی آفت مدیریت است و باید بتوانیم فضای پیشرفت را به تناسب استعداد‌ها ایجاد کنیم گفت: شیراز بزرگترین قطب فرهنگی ما است و تاریخی استوار و افتخار آمیز برای ایرانی‌ها دارد به طوری که گاهی در جهان نام ایران آورده نمی‌شود مگر اینکه نام شیراز پیش از آن مطرح شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار