معرفی ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و علمی قم به جهانیان

نخستین کنفرانس "قم، پایتخت فرهنگی جهان اسلام" با حضور جمعی از مسئولان برگزار و در آن بر معرفی ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و علمی این شهر به جهانیان انجام شد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛ نخستین کنفرانس "قم، پایتخت فرهنگی جهان اسلام" با حضور جمعی از مسئولان استانی، محمدرضا مجیدی مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو، غلامرضا کریمی دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران و عبدالحمید نقره‌کار  عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

در این مراسم، سید‌موسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اهمیت و جایگاه شهر قم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: وجود بارگاه ملکوتی حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حضور علما و مراجع معظم تقلید و وجود مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های متعدد این شهر را نسبت به شهرهای دیگر متمایز کرده است.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این کنفرانس گفت: امیدواریم برگزاری چنین کنفرانس‌هایی منجر به معرفی قم به‌عنوان یکی از پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام شود و برای به‌ثمر رسیدن این امر لازم است که مراجع عظیم‌الشأن و بزرگوار تقلید راهنمایی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند تا در سایه تعامل و هم‌افزایی مسئولان، بتوان قم را به‌عنوان نگین شهرهای اسلامی به جهانیان معرفی کرد.

در ادامه حمید یزدانی مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان قم به شاخصه‌های بارز چندین هزارساله قم در زمینه مدنیت و فرهنگ اشاره و ابراز کرد: وجود بیش از 400 امامزاده واجب‌التعظیم و مسجد مقدس جمکران، بیش از 350 بنای تاریخی ثبت‌شده در قم و وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاه ویژه‌ای به این شهر بخشیده است.

وی به حضور چند هزار هنرمند صنایع‌دستی در 75 رشته در قم اشاره و تصریح کرد: براساس آمارها سالیانه حدود 25 میلیون مسافر و زائر از داخل و خارج کشور به شهر مقدس قم سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های و ایجاد امکانات لازم به‌منظور شرایط ماندگاری بیشتر زائران و گردشگران در این شهر گفت: برای آن که قم را به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کنیم لازم است تا از تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده کنیم تا قم را به جایگاه حقیقی‌اش برسانیم و لازمه تحقق این امر، استفاده از ظرفیت و هم‌اندیشی نخبگان و مسئولان کشوری و استانی است.

در پایان کنفرانس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی بنایی برگزاری این کنفرانس را فرصتی برای هم‌اندیشی در قم بیان و اظهار داشت: برای آنکه بتوان کنفرانس‌هایی تخصصی‌تر و به‌صورت جزئی برگزار کرد باید فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را افزایش دهیم.

مسئول موسسه آموزش عالی طلوع مهر با اشاره به روایات اهل‌بیت(ع) در زمینه جایگاه و اهمیت شهر مقدس قم گفت: با توجه به سابقه تاریخی این شهر بر همگان لازم است تا این تمدن 7 هزارساله را به مردم ایران و جهانیان بشناسانیم.

بنایی بیان کرد: علم و فرهنگ با مردم و علمای این شهر عجین شده و جلوی پیشرفت علمی را گرفت، چراکه ذات علم توسعه و پیشرفت است بنابراین با توجه به ظرفیت عظیمی که در این شهر وجود دارد باید تلاش ما در این جهت باشد که قم را به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به همگان معرفی کنیم.

انتهای پیام/ ت

نخستین کنفرانس "قم، پایتخت فرهنگی جهان اسلام" در قم برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.