اجرای طرح تصفیه آب به روش نوین در دانشگاه تبریز

پژوهشگران دانشگاه تبریز نخستین واحد صنعتی تصفیه آب به روش نوین کاویتاسیون پلاسمایی را با موفقیت تجاری سازی کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ عسگری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: طرح تصفیه آب به روش نوین با عنوان راه اندازی سیستم حذف فلزات سنگین با ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه به روش کاویتاسیون پلاسمایی در تصفیه خانه آب شهر نظرکهریزی شهرستان هشترود اجرا شد.

وی افزود: این سیستم فلزات سنگین موجود در آب را بیش از ۹۰% حذف میکند و به حد استاندارد جهانی می‌رساند و با حذف بیش از ۹۹ درصد میکرو ارگانیسم‌های موجود در آب بوی نامطبوع آن را به طور کامل از بین می‌برد.

وی اضافه کرد: این سیستم برای حذف فلزات سنگین تنها نیاز به ۵۰۰ وات انرژی به ازای هر مترمکعب آب دارد و به علت عدم استفاده از مواد جاذبی نظیر انواع فیلتر ها، هیچ گونه مواد آلوده جانبی تولید نمی‌کند.

به گفته وی، هزینه تمام شده حذف فلزات سنگین با کمک این روش ۵ تا ۱۰ برابر کمتر از روش‌های موجود است.

عسگری افزود: زمان کوتاه تصفیه، هزینه بسیار پایین راه اندازی و نگهداری، قابلیت اطمینان بالا، مصرف انرژی بسیار پایین، عدم استفاده از هرگونه مواد شیمیایی و فناوری و کاملا بومی از مزایای فنی و اقتصادی این طرح است.

وی با اشاره به اینکه این روش نوین به عنوان یکی از برترین روش‌های تصفیه آب و پساب نامزد دریافت جایزه جامعه مدیریت سبز اروپا و بنیاد جهانی انرژی شده است، گفت: کسب رتبه دوم جشنواره بین المللی ربع رشیدی در سال ۹۶، انتخاب به عنوان طرح برگزیده پژوهشی - کاربردی وزارت نیرو و طرح برگزیده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۹۶ و همچنین تقدیر در مجمع اقتصاد فناوری نانو از شرکت پتروشیمی تبریز برای استفاده از این سیستم از دیگر افتخارات این طرح پژوهشی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد: این فناوری قابل استفاده در تصفیه آب و پساب صنایعی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی، معادن، چرم سازی، داروسازی، صنایع شیمیایی و ... است و پیش بینی میشود تحول بزرگی را در زمینه تصفیه آب و پساب ایجاد کند. 

 

انتهای پیام/ش

طرح تصفیه آب به روش نوین در دانشگاه تبریز اجراشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.