جام جهانی ۲۰۱۸؛

افاضلی: بلژیک بهترین تیم جام جهانی بوده است/ شکل اجرای VAR ایراد دارد

کارشناس فوتبال ایران گفت: جوان گرایی بلژیک سبب شد این تیم در مرحله گروهی جام جهانی بهترین تیم باشد.

افاضلی: بلژیک بهترین تیم جام جهانی بوده است/ شکل اجرای VAR ایراد داردهومن افاضلی در گفت و گو با خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار درباره ارزیابی اش از دیدارهای مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اظهار داشت: شناخت تیم ها از توانایی های خود و حریفانشان نسبت به دوره های پیش رشد قابل توجهی داشت و همین امر سبب شد مربیان استراتژی مناسبی را در بازی هایشان به کار گیرند.در مجموع بازی ها به حدی نزدیک بود که مدافع عنوان قهرمانی از جام جهانی حذف شد.

اخبار و حواشی داغ مربوط به جام جهانی ۲۰۱۸ را لحظه به لحظه در اینجا (جام جهانی ۲۰۱۸) دنبال کنید.

حذف آلمان، بزرگ ترین شکفتی جام بود


او ادامه داد: هرچند تیم ملی آلمان در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ که مسابقات یورو برگزار شد، نوسان داشت اما من جام جهانی را از سال۱۹۷۴ به خاطر دارم و تاکنون آلمان را تا این حد ضعیف ندیده بودم. به هر حال بزرگ ترین شگفتی جام جهانی ۲۰۱۸ برتری کره جنوبی مقابل ژرمن ها و حذف شاگردان یواخیم لوو بود.


کاهش انگیزه و احساس امنیت دلیل حذف مدافع عنوان قهرمانی در ۳ دوره اخیر است

افاضلی درباره تکرار شدن حذف مدافع عنوان قهرمانی در سه دوره اخیر جام جهانی بیان کرد: مهم ترین عامل حذف مدافعان عنوان قهرمانی در مرحله گروهی کاهش انگیزه و احساس امنیت کردن این تیم ها پس از کسب قهرمانی است. آنها فکر می کنند آنچه در گذشته اتفاق افتاده است برای امروز هم کفایت می کند. درحالی که در ورزش نتیجه دیروز شما هم برای امروزتان هیچ سودی ندارد. دلیل صعود مقتدرانه آلمان به جام جهانی این بود که بازیکنان جوان و توانمند این تیم می خواستند خود را به یواخیم لوو تحمیل کرده و در رقابت با با تجربه های تیم، راه حضورشان در روسیه را هموار کنند اما در زمان آغاز تورنمنت آنها هم مانند نفرات مطرح آلمان خیالشان راحت بود و دیگر انگیزه ای نداشتند.

کیفیت بازیکنان برزیل سبب می شود این تیم جام موفقی را پشت سر بگذارد

کارشناس فوتبال ایران درمورد دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی اظهار داشت: در این مرحله شاهد بازی های جذاب تری هستیم اما تیم هایی مانند کرواسی، بلژیک و برزیل ثابت کرده اند نسبت به سایر تیم ها وضعیت بهتری دارند. البته برزیل هم جام را خوب شروع نکرد اما در ۲ بازی بعدی اش به کیفیت مدنظر فوتبالدوستان رسید و با توجه به کیفیت بازیکنانش می تواند تورنمنت موفقی را پشت سر بگذارد.

بلژیک جوان گرایی سیستماتیک و مدرنی انجام می دهد


افاضلی با اشاره به کیفیت تیم بلژیک تصریح کرد: اعتقاد دارم تا پایان مرحله گروهی بلژیک، بهترین تیم جام بوده است. این تیم آخرین روند تولید بازیکنان جوان و مطرح را ایجاد کرد. هلند از دهه ۱۹۷۰ در باشگاه آژاکس پروسه جوان گرایی را آغاز کرد اما فرانسه با پیگیری این روند در سطح ملی به قهرمانی جهان و یورو ۲۰۰۰ رسید. در ادامه آلمان به دلیل ناکامی در ۲ یورو استفاده از جوان ها را شروع کرد. مدل جوان گرایی فوتبال آلمان از سال ۲۰۰۵ فعال شد و با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ به نتیجه رسید. آخرین کشوری هم که این روند را به شکل سیستماتیک و مدرن دنبال می کند، بلژیک است. نفراتی مانند دی بروین، هازارد و لوکاکو حاصل این مدل هستند.

بیشتر بخوانید : 


او درباره اینکه آیا تیمی مانند بلژیک کاریزمای قهرمانی دارد یا خیر، گفت: اگر منظورتان از کاریزما سابقه قهرمانی است، اسپانیا و فرانسه هم این سابقه را نداشتند. از طرفی اگر منظور شما اینست که بازیکنانی مانند نیمار، مسی و رونالدو که برای موفقیت متولد شده اند در بلژیک حضور ندارند هم باید بگویم اگر این تیم بتواند در جام جهانی به قهرمانی برسد، بازیکنان این تیم هم چنین حالتی پیدا می کنند.

شکل استفاده از VAR ایراد دارد

افاضلی درمورد استفاده از سیستم VAR در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بیان کرد: در کل استفاده از این سیستم برای تضییع نشدن حق تیم ها خوب است. البته حتی در سیستم VAR هم شاهد اشتباهاتی بوده ایم. ما هم گل مساوی خود مقابل پرتغال را از همین طریق به ثمر رساندیم. البته اجرای این سیستم دچار اشکال است. همین که وقت زیادی برای بررسی صحنه ها گرفته می شود به سود فوتبال نیست و این رشته را به ورزش هایی مانند راگبی و فوتبال آمریکایی شبیه می کند.

او افزود: مشکل دیگری که درباره VAR وجود دارد، این است که مربیان و بازیکنان از اینکه دستور به بازبینی ویدیویی یک صحنه تصمیم داور است، اطمینان ندارند و هر فردی از مسئولان برگزاری بازی یا حتی مسئولان تیم ها می توانند درخواست بدهند از داور ویدیویی استفاده شود. ایده استفاده از این سیستم خوب است و همانگونه که دیدید یکی از بزرگ ترین اتفاق های جام جهانی ۲۰۱۸ در زمان گل اول کره جنوبی به آلمان با استفاده از این سیستم رقم خورد اما مشکلات اجرای آن باید به مرور رفع شود.

بازیکن سوپر استار در جام جهانی نداشته ایم


مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران درمورد ستاره جام بیست و یکم تا پایان مرحله گروهی گفت: تاکنون چهره شاخصی در این جام ندیده ام. حتی کریستیانو رونالدو که در بازی های پرتغال با اسپانیا و مراکش نمایش بی نظیری داشت، مقابل ایران کاری از پیش نبرد و روز بسیار بدی داشت. فکر می کنم تاکنون سوپراستاری در جام جهانی ۲۰۱۸ نداشته ایم.

دی بروینه و هری کین پدیده جام هستند


افاضلی درباره پدیده جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم بیان کرد: از نظرمن هری کین و کوین دی بروینه در ۲ بازی اول تیمهایشان عملکرد خوبی ارائه کردند و تا حدی پدیده جام بودند. باید دید آنها می توانند در بازی های بعدی هم چنین روندی داشته باشند یا خیر. ضمن اینکه تیم قهرمان جام می تواند شانس بالایی برای معرفی بهترین بازیکن داشته باشد.

 

ارزش فوتبال ملی در کشورهای توسعه یافته کم شده است

 

سرمربی سابق تیم ملی امید ایران و نفت تهران درمورد اینکه چرا تیم هایی مانند اسپانیا، پرتغال، فرانسه و آرژانتین در سطح مدعی قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نشان نداده اند، گفت: مهم ترین دلیل این موضوع کم شدن ارزش فوتبال ملی در کشورهای توسعه یافته است. در حال حاضر باشگاه ها نقش مهم تری در فوتبال جهان دارند و نقش تیم های ملی کمرنگ شده است. البته این امر در کشورهای کوچک اروپایی، آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی مصداقی ندارد و در این مناطق تیم ملی همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است.

فصل پرفشار فوتبالی کیفیت بازیکنان را برای جام جهانی پایین می آورد

او افزود: در واقع تیم ملی بار بزرگی است که بازیکنان مطرح حس می کنند، پس از تحمل فشار در طول یک فصل فوتبالی باید آن را تحمل کرده و در تورنمنت بزرگی مانند جام جهانی به میدان بروند. زمان استراحت بازیکنان در سال های منتهی به جام جهانی و یورو از بین می رود و منجر به افزایش خستگی آنها می شود. همین بازیکنان تیم ملی آلمان پنج تابستان متوالی است که در تورنمنت های بزرگ بازی می کنند و طبیعی است کیفیتشان تحت تاثیر قرار بگیرد. بازیکن حقوقش را از باشگاه می گیرد و زمانی که حس می کند احتمال دارد بیش از اندازه زیر فشار باشد از تیم ملی خداحافظی می کند. مانند اتفاقی که برای رضا قوچان نژاد و سردار آزمون رخ داد. حضور در بیش از ۶۰ بازی در طول فصل، بازیکن تیم های ملی بزرگ را از لحاظ جسمی و روحی تحت تاثیر قرار می دهد و این امر در کاهش کیفیت آنها در تورنمنت هایی مانند جام جهانی تاثیر دارد.

برای مشاهده آخرین اخبار جام جهانی 2018 می توانید از موتور جستجوگر گوگل (google) استفاده کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار