تیترامشب؛

تحقیق و تفحص گام آخر نظارت مجلس است

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی: نمایندگان برای نظارت بر اجرای قانون از همان ابتدا سراغ تحقیق و تفحص نمی‌روند، تذکر، طرح سوال و استیضاح هم ابزار‌های نظارت هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مظفر در برنامه تیتر امشب در پاسخ به نافرجامی ساز و کار تحقیق و تفحص در مجلس گفت: تحقیق و تفحص که یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است که در مرحله ی اول و درخواست به دلیل حجم بالای درخواستها بسیاری از آنها در کمیسیون رای نمی آورند.

وی افزود:به همین دلیل خیلی از طرحهای تحقیق و تفحص به صحن مجلس راه پیدا نمی کنند.

مظفر گفت: در دوره جدید از 47 درخواست تنها 7 درخواست به صحن راه پیدا کرد.

وی با اشاره به زمانبر بودن مراحل رای گیری و پیگیری درخواست گفت: این طولانی شدن یکی دیگر از دلایل بی نتیجه ماندن درخواستهای تحقیق و تفحص است.

مظفر در ادامه با اشاره به اینکه معاونت نظارت متولی تنظیم لایحه نیست گفت: طی جلسه ای با هیئت رئیسه  مجلس ضمن آسیب شناسی این مسئله به نمایندگی از مجلس، تفاهم نامه ای را با دستگاه قضایی در جهت رفع مشکلات،در دست تدوین پیش نویس داریم که در این تفاهم نامه دو طرف وظایفی را برای بهبود وضعیت تقبل کرده اند.

تحقیق و تفحص خوان آخر نظارت مجلس است 

وی افزود: از جمله ساز و کارهایی که می شود از خود مجلس آغاز شود این است که در مجلس جا بیافتد که از تحقیق و تفحص به عنوان میانبر استفاده نشود و سلسله ی منطقی استفاده از ابزارهای نظارتی را رعایت کنند و نیز استفاده از دستگاه نظارتی برای ارجاع و پیگیری تحقیق و تفحص ها بجای آنکه خود نمایندگان این کار را انجام دهند.

 در ادامه برنامه قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحقیق و تفحص در مسائلی اجرا میشود که اطلاعات اولیه وجود داشته باشد گفت: در این موارد مجلس باید اطلاعات تکمیلی و اسناد و مدارک را جمع آوری کند و همه اطلاعات را راستی آزمایی نماید که این کار زمان بر است.
 
وی افزود: برای تحقیق و تفحص نیاز به کارشناس خبره و مستقل داریم که در سطح بالایی از دانش بخصوص در زمینه مالی داشته باشد تا بتواند اسناد را بررسی و مدارک استخراج کند.

وی گفت: ما در زمینه تامین این کارشناسان هم مشکل داریم و دستگاهها با ما همکاری نمیکنند.
قاضی زاده با اشاره به اینکه ممکن است در طول تحقیق و تفحص سیاسی کاری صورت گیرد افزود: مجلس نباید جای دیگر نهادهای نظارتی را بگیرد.

تحقیق و تفحص گام آخر نظارت مجلس است

منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/

تحقیق و تفحص های نافرجام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار