رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی؛

۲.۹۴ درصد سهم آذربایجان شرقی از بودجه عمرانی کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: سهم ما از کل بودجه عمرانی استان‌های کشور در سال جاری ۲.۹۴ درصد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه آذربایجان شرقی رتبه ۱۲ کشور را از نظر سهم بودجه عمرانی دارد، گفت: سهم ما در بودجه جاری و عمرانی کشور بیش از سهم درآمدی استان است.

وی اعلام کرد: با توجه به وضعیت فعلی بودجه سال ۹۷ درآمد‌هایی که باید در استان وصول شود نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۵.۵ درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین رشد درآمد‌های وصولی در سطح کشور ۱۴.۳ درصد است.

بهبودی گفت: در واقع به این ترتیب افزایش فشار مالیاتی و وصولی دولت از محل عوارض و سایر منابع در این استان کمتر از سایر استان‌هاست.

بهبودی با بیان اینکه در سال ۹۶ در رتبه ششم و در سال ۹۷ در رتبه هشتم درآمد‌های وصولی در کشور قرار گرفته‌ایم، افزود: در سال ۹۶ سهم ۲.۹۷ درصدی و در سال ۹۷ سهم ۲.۵۸ درصدی درآمد‌های وصولی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بودجه هزینه‌ای (جاری) استان نیز با رشد ۱۷.۶ درصدی از ۳۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴۲۴ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته و استان دارای رتبه ۹ کشور است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری و در کل استان‌ها تعدادی از طرح‌های ملی، استانی شده اند و بودجه آن‌ها به مجموع اعتبارات استانی اضافه شده است، گفت: در همین راستا در آذربایجان‌شرقی تعداد ۴۰ طرح ملی با بیش از ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار، استانی شده‌اند.

بهبودی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، طی فرایند بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر پیشنهاد دولت بطور معمول یک عدد کلی به سرجمع اعتبارات استان‌ها اضافه می‌شود، گفت: توزیع این اعتبار منطق قابل دفاعی ندارد به طوریکه بین همه استان‌ها اعم از کوچک و بزرگ، پرجمعیت و کم‌جمعیت و برخوردار یا غیربرخوردار به صورت یکسان و مساوی توزیع می‌شود.

وی اظهار داشت: به این ترتیب به تدریج سهم استان‌های بزرگ، پرجمعیت و برخوردار کاهش و بالعکس سهم سایر استان‌ها افزایش می‌یابد.

بهبودی با بیان اینکه سه درصد از درآمد‌های حاصل از فروش نفت بین استان‌های دارای نفت و گاز و نیز سایر استان‌ها بر حسب شاخص‌های محرومیت توزیع می‌شود، افزود: این مبلغ در برخی استان‌های نفتی مثل خوزستان و در استان‌های به نسبت محروم که شاخص‌های محرومیت بالایی دارند عدد قابل توجهی است، اما در استان‌هایی همانند استان آذربایجان‌شرقی به تدریج کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خاطرنشان کرد: پیشنهاد اولیه بودجه در قالب لایحه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و بحث‌های کارشناسی و اقناع کننده نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به افزایش سهم استان منجر شود و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آماده هرگونه کمک و همراهی لازم در این زمینه است.

آذربایجان شرقی با سهم جمعیتی حدود ۵.۲ درصد از کل جمعیت کشور بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. 

انتهای پیام/ش

آذربایجان شرقی رتبه ۱۲ کشور را از نظر سهم بودجه عمرانی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.