معرفی رشته پیام نور مهندسی کامپیوتر + دانلود نمونه سوالات

در این گزارش با رشته مهندسی کامپیوتر آشنا می‌شویم و برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در امتحانات خود نمونه سوالات پیام نور رشته مهندسی کامپیوتر را از سایت باشگاه خبرنگاران جوان دانلود کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان امروز  موجب اهمیت بی سابقه کامپیوتر شده است تا جایی که این وسیله از نقش تکمیل کننده به یک نقش محوری در توسعه علم و فناوری تغییر ماهیت داده و استفاده از آن به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است؛ امروزه رایانه‌ها از مصارف ساده خانگی تا بزرگترین صنایع تولیدی در حال پردازش و سرعت بخشیدن به کار انسان‌ها هستند. به همین دلیل رشته‌ مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت انواع نرم‌افزار و سخت افزارهای مورد نیاز می‌پردازد به یکی از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی در جهان تبدیل شده است.

همانند بسیاری از کشورها در ایران نیز رشته‌های مرتبط با کامپیوتر با استقبال قابل توجهی مواجه شده است و در حال حاضر رشته‌های مهندسی کامپیوتر در گرایش‌های سخت افزار و نرم‌افزار، علوم کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس می‌شود.

گرایش سخت افزار

هدف علم سخت افزار کامپیوتر طراحی و تولید سخت‌افزارهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد رایانه‌هاست و فارغ‌التحصیلان این رشته در زمينه تحليل، طراحی، ساخت، عيب‌يابی و ارتقا مجموعه‌های سخت افزاری فعاليت می‎كنند، برهمین اساس شیوه عملکرد و سرفصل‌های آموزشی آن شباهت زیادی به رشته مهندسی برق(گرایش الکترونیک) دارد و مدارهای الکتریکی، مدارهای الکترونیک، الکترونیک دیجیتال، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، میکروکنترولرهای ۱ و ۲، سیگنالها و سیستمها، شبکه های کامپیوتری، تجزیه وتحلیل سیستم‌ها و سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌ به عنوان مهمترین دروس این رشته شناخته می‌شود.


بیشتر بخوانید: دانلود نمونه سوالات رشته مهندسی صنایع + معرفی رشته مهندسی صنایع


دانلود نمونه سوالات رشته مهندسی کامپیوتر + معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش نرم افزار

هدف علم نرم افزار بهره‌گیری هرچه بهتر از سخت افزار با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه نويسی، برای سيستم‌های عامل مختلف است و در بین رشته‌های دانشگاهی بیشترین شباهت را به رشته مهندسی فناوری اطلاعات دارد و ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌، اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌ها، برنامه‌نویسی پیشرفته، اصول‌ طراحی‌ کامپایلرها، سیستم‌های‌ عامل‌، شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌، مهندسی نرم‌افزار 1 و2، هوش مصنوعی و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها مهمترین دروس این رشته محسوب می‌شود.

دانلود نمونه سوالات رشته مهندسی کامپیوتر + معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر چگونه است؟

به جرات می‌توان گفت: اگر روند استخدامی به شکل صحیح انجام گیرد بهترین زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان مهندسی کامپیوتر به خصوص فارغ‌التحصیلان گرایش نرم‌افزار فراهم است. وظیفه‌ی یک مهندس کامپیوتر طراحی و تولید مجموعه‌های كوچک و بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری، تجزيه و تحليل، بررسی كمبودها، شناسايی خطاها و رفع خطاهای مختلف سيستم‌های موجود است به همین دلیل قسمت انفورماتیک ادارات و سازمان‌ها به فارغ‌التحصیلان این رشته اختصاص دارد، همچنین موئسسات خصوصی بسیار زیادی در کشور وجود دارد با در اختیار داشتن مهندسان زبده نرم‌افزار و سخت‌افزار در ازای دریافت هزینه‌های هنگفتی سیستم‌های‌ رایانه‌های کوچک و بزرگ ادارات و سازمان‌های دولتی و خصوصی را بروزرسانی و یا نرم‌افزار و سخت‌افزار جدیدی تولید می‌کنند، فارغ‌التحصیلان رشته‌ مهندسی کامپیوتر با عضویت در این موئسسات و یا تاسیس چنین موئسساتی می‌توانند درآمد بسیار زیادی کسب کنند.

پشتکار بالا و ذهنی خلاق لازمه موفقیت در رشته مهندسی کامپیوتر

کسی که مایل است صرفا یک مدرک دانشگاهی کسب کند و به وسیله آن وارد بازار کار شود هیچ وقت نباید وارد این رشته شود لازمه موفقیت در این رشته داشتن پشتکار بالا و علاقه به مباحث فیزیک و ریاضی و همچنین بهره‌گیری از ذهنی خلاق است، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها به طرز روز افزونی در حال توسعه هستند و کسی که نتواند اطلاعاتش را بروز نگه دارد در این عرصه موفق نخواهد بود.

کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر  یکی از رشته های پرطرفدار در آزمون کارشناسی ارشد است؛ دروس اصلی در مقطع کارشناسی ارشدمهندسی کامپیوتر به صورت تفکیکی متمرکز بر یکی از دروس مقطع کارشناسسی بوده و هدف از تدریس آن   تربیت نیروی ماهر و  کارآزموده است که بتواند حرکت در یک مسیر تخصصی این رشته  را اداره و رهبری کند. 


بیشتر بخوانید:  دانلود نمونه سوالات پیام نور رشته مدیریت دولتی + معرفی رشته مدیریت دولتی


 مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش است که عبارتند از: معماری سیستم های کامپیوتری، هوش مصنوعی و رباتیک،  نرم افزار، شبکه های کامپیوتری،  رایانش امن یا امنیت اطلاعات،  الگوریتم ها و محاسبات

گرایش نرم افزار مهندسسی کامپیوتر قدیمی‌تر گرایش این رشته است؛ گرایش‌های اول و سوم مهم‌تر و بالطبع دارای پذیرش بالاتری در دانشگاه‌های کشور است. برای مهندسین کامپیوتر امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا در داخل کشور وجود دارد.

برای  مشاهده ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر اینجا کلیک کنید . 

دانلود نمونه سوالات رشته مهندسی کامپیوتر + معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

دانلود نمونه سوالات دروس رشته مهندسی  کامپیوتر پیام نور

مبانی کامپیوتر و برنامه سازی

ریاضی عمومی 1

فیزیک 1

مهندسی نرم افزار 1

مهندسی نرم افزار 2

آمار و احتمالات مهندسی 

اصول طراحی کامپایلر 

اصول کامپیوتر 2، برنامه سازی پیشرفته 

معادلات دیفرانسیل 

زبان تخصصی 

ساختمان داده‌ها

ریاضیات گسسته، ساختمان گسسته 

سیستم‌های عامل 

شبیه سازی کامپیوتری 

گرافیک کامپیوتری

الکترونیک 1، مدارهای الکترونیکی 

مدار منطقی 

معماری کامپیوتر

نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها 

هوش مصنوعی 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پیام نور چندین برابر سخت تر از دانشگاه آزاده.
تنها دلیل اینکه اینقدر مورد نفرت واقع میشه اینه که افراد کمتر برخوردار از این دانشگاه فارغ التحصیل میشوند.
همون کینه ثروتمند از فقیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
واقعاا برای پیام نور متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۵:۱۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
کسیکه پشتکار داشته باشه میرسه . پسر خاله من کامپیوتر پیام نور رشت خوند. معدلش 18 شد . دوره های برنامه نویسیشو تقویت کرد ودرامد عالی داره . اکثر شرکتها هم ازش میخوان براشون کار کنه . توی دانشگاه دولتی حلوا پخش نمیکنند
آخرین اخبار