تیتر امشب/

ایران پیشتاز در درمان سلولی بیماری های صعب العلاج

نخستین کارخانه تولید سلول های بنیادین در غرب آسیا امروز به بهره برداری رسید. سلول درمانی برای درمان بیماری های خود ایمنی یا صعب العلاجی کاربرد دارد که درمان دارویی موثر برای آنها وجود ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر جمشیدی مدیرعامل گروه دارویی برکت در برنامه تیتر امشب گفت: سلول درمانی برای درمان بیماری هایی استفاده می شود که صعب العلاج اند مثل بیماری های خودایمنی که درمان های داروی روی آنها جواب نمی دهد و هنوز درمانی برای آنها پیدا نشده است.

دکتر جمشیدی با اشاره به این که راه اندازی کارخانه سلول های بنیادین حاصل 20 سال تلاش پژوهشگران رویان است افزود: بیمارانی که لازم باشد با این روش جدید درمان شوند در گام اول باید به بیمارستان ها یا کلینیک هایی مراجعه کنند که از وزارت بهداشت برای درمان سلولی مجوز دارند.

مدیر عامل گروه دارویی برکت گفت: بعد از اخذ سلول از بیمار و ارسال آن به کارخانه به طور متوسط یکماه طول می کشد تا فراورده سلولی بیمار مهیا شود که امیدواریم بتوانیم این مدت را به یک هفته در آینده کاهش دهیم.

دکتر جمشیدی با بیان این که هزینه روش های درمانی جدید در ابتدا اندکی بالاست افزود: هزینه تهیه سلول بنیادی به طور متوسط 4 یا 5 میلیون و گاه تا 10 میلیون است که در دراز مدت با افزایش حجم تولید این مبالغ کمتر خواهد شد.

مدیرعامل گروه درمانی برکت گفت: هزینه درمان سلولی در خارج 20 تا 30 برابر این مبالغ تمام می شود و این مبالغ 5 تا 10 درصد هزینه درمان در خارج است.

شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان هم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه محققان و دانشمندان کشور با حمایت شرکت دارویی برکت بعد از دو دهه نتیجۀ تلاش و همتشان را دیده اند افزود: دانش سلول های بنیادی کشور همپای کشورهای صاحب نام در این رشته رشد کرده است و پیش می رود.

رئیس پژوهشگاه رویان با برشمردن بیماری های صعب العلاجی که با سلول های بنیادی امکان درمان آنها فراهم می شود افزود: بانک سلولی الان از سرمایه های درمانی هر کشوری است.

شاهوردی در بخش دیگری از صحبت هایش بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر در زمینه سلول های بنیادی و تربیت نیروی انسانی تاکید کرد.

نخستین کارخانه تولید سلول های بنیادین در غرب آسیا امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.دارو های پایه سلولی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی، آرتروز و­­بیماری های پوستی از محصولات این کارخانه است. این کارخانه­­ هفت داروی دیگر برای درمان بیماری های شبکه های عصبی ، ام اس و گوارشی هم وارد بازار خواهد کرد. ­تنها تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان دانش و فناوری تولید این محصولات را در بخش سلول های بنیادی دارا هستند.

در این کارخانه پنج داروی پایه سلولی برای درمان بیماری های ویتیلیکو ، قلبی و عروقی ، آرتروز و بیماری های پوستی تولید شده است و هفت داروی دیگر برای درمان بیماری های درمان شبکه های عصبی ، ام اس و گوارشی تا پایان 97 و بعد از تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد بازار خواهد کرد. اهمیت این داروها در استفاده از سلول های بنیادین بیمار و کشت آن در محیطی حساس و قرنطینه ( ایزوله) است که بعد از کشت به بدن بیمار تزریق می شود. شرکت سل­ تک فارمد، شرکت ایرانی است که در حوزه ­ی سلول­ های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد و درجنوب غرب تهران و به مساحت 1100 متر مربع است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

خودباوری در تولید صنعتی سلول های انسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار