معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری؛

۳ طرح‌های دولت برای محرومیت زدایی از خداآفرین

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری،گفت: ۳ طرح راهبردی دولت، به منظور محرومیت زدایی، در شهرستان خداآفرین افتتاح می‌شود.

طرح‌های دولت برای محرومیت زدایی از خداآفرینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری، اتصال راه آهن جلفا به راه آهن منطقه هورادیز جمهوری آذربایجان و ساخت پل دوستی میان ایران و آذربایجان در محدوده قلی بیگلو (خداآفرین) را از طرح‌های راهبردی و اولویت دار دولت برای محرومیت زدایی در این شهرستان عنوان کرد.


به گفته وی با بهره برداری از این ۳ طرح راهبردی، زنجیره صاداراتی استان‌های شمال غرب کشور با اتصال به شبکه ریلی جهانی از طریق پل دوستی در شهرستان خداآفرین شکل می‌گیرد و بی شک در رونق اقتصادی منطقه هم موثر خواهد بود.


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در ادامه وضع آسفالت راه‌های روستایی خداآفرین را نامناسب برشمرد و گفت: از مجموع ۵۵۸ کیلومتر راه روستایی این شهرستان، فقط ۱۴۸ کیلومتر یعنی حدود ۲۶ درصد آسفالت شده است در حالی این آمار در آذربایجان شرقی بیش از ۷۰ درصد است، از این رو دولت تلاش خود را برای بهبود شاخص آسفالت راه‌های روستایی شهرستان خداآفرین و کاهش اختلاف فاحش آن با میانگین استانی و ملی مضاعف خواهد کرد.


رضوی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد گردشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی عشایری و روستایی در خداآفرین گفت: با وجود ظرفیت و جاذبه‌های بی نظیر گردشگری طبیعی و محصولات صنایع دستی بومی از یک سو و وجود منطقه آزاد ارس از سوی دیگر، اگر مدیران اندکی همت کنند، در ظرف ۲ سال، نرخ بیکاری در شهرستان خداآفرین به کم‌ترین میزان کاهش می‌یابد.


فرماندار خداآفرین هم ساخت راه آهن جلفا ـ. هورادیز و پل دوستی با کاربری ریلی و جاده‌ای را کلید رشد و توسعه اقتصادی شهرستان بیان کرد و افزود: پس از بهره برداری از زمین‌های ۲۰ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین و افزایش چشمگیر تولیدات کشاورزی، این راه آهن نقش به سزایی در صادرات محصولات کشاورزی به بازار مصرف کشور‌های حوزه قفقاز (isi) و کاهش هزینه صادرات خواهد داشت.


احمدعلی اسدپور، ضعف آنتن دهی تلفن همراه، ضعف پوشش اینترنت همراه و شبکه‌های تلویزیونی، درصد پایین آسفالت راه‌های روستایی و مشکل آب آشامیدنی روستایی را از مشکلات اصلی شهرستان خداآفرین برشمرد و بر حل آن‌ها تاکید کرد.


نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه آخر سال ۱۳۹۷، پایان تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی به طرح‌های مرزی اعلام شده است، تأکید کرد:لازم است اجرای طرح‌های سد خداآفرین شتاب بیشتری گیرد تا این طرح، آخر شش ماهه اول امسال تکمیل و به بهره برداری برسد.


الله قلی زاده ساخت پل دوستی، اجرای راه آهن جلفا ـ. هورادیز، تعمیر و بازسازی شبکه فرسوده برق رسانی و تبدیل جاده مرزی خداآفرین از فرعی به اصلی را خواستار شد.

 

انتهای پیام/

 

افتتاح ۳ طرح راهبردی دولت، به منظور محرومیت زدایی، در شهرستان خداآفرین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.