رئیس کمسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

سیاست‌گذاری‌های نادرست بانک مرکزی، عامل اصلی بحران‌های ارزی است

پورابراهیمی گفت: سیاست‌گذاری‌های نادرست از سوی بانک مرکزی و نبود تسلط آن به بازار، موجب به وجود آمدن بحران های ارزی در کشور شده است.

ضعف بانک مرکزی عامل اصلی شوک به بازار ارز است.به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سی و پنجمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره ناکارآمدی بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز اظهار کرد: سیاست گذاری‌های نادرست از سوی بانک مرکزی و نبود تسلط آن به بازار، موجب به وجود آمدن بحران های ارزی در کشور شده است.

وی ادامه داد: با وجود افزایش درآمدهای نفتی، پتروشیمی و معدنی دولت به دلیل سیاست های غلط از سوی بانک مرکزی بازار ارز با تنش مواجه شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه تنش های سیاسی در بازار ارز نیز تاثیر گذار بوده است، بیان کرد:بحث تحریم های بانکی و تهدید آمریکا مبنی بر خروج از برجام با روانی برای مردم ایجاد کرد و بسیاری برای حفظ سرمایه، هجوم به بازار ارزی و سکه آوردند.

وی ادامه داد: نبود امکان ورود دلار از امارات به دلیل تحریم ها و وضع تعرفه ۵ درصد از سوی صرافی های امارات، مشکلات ارزی را تشدید کرد.

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش سود سپرده در کشور تصریح کرد: اواخر سال ۹۶ با تصمیم گیری غلط از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کشور سود سپرده بانکی برای کنترل ارز و جلوگیری از سرازیر شدن سرمایه به بازار ارز به ۲۰ درصد رسید که با توجه به تراز منفی در سیستم بانکی میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان بار منفی به بانک ها تحمیل کرد .

وی افزود: با توجه به نام گذاری امسال به عنوان حمایت از تولید کالای ایرانی آیا می توان با تسهیلات ۳۰ درصدی از تولید حمایت کرد؟.

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت گذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی از سوی دولت جای بحث فراوان دارد، تاکید کرد: در بحث قیمت گذاری باید به صادرات توجه ویژه ای داشت و نباید این قیمت گذاری ابزاری برای نابودی صادرات در کشور شود.

پور ابراهیمی تصریح کرد: عدم تصمیم‌گیری به موقع از سوی بانک مرکزی و تصمیم های اشتباه باعث فشار مضاعف بر اقتصاد و مردم شده است.

وی با بیان اینکه مجلس در سایه کم کاری بانک مرکزی اقداماتی را انجام داده است، بیان کرد: با تعلل بانک مرکزی کمسیون مجلس ؛ دو فوریت را آماده کرده است مبنی بر تضمین سپرده های ارزی که متاسفانه در سال ۹۱ بانک ها به دلیل نداشتن الزام از پرداخت آن سرباز زدند و دیگری شفافیت در بازار عرضه و تقاضاست که دیگر شاهد شوک های ناگهانی به اقتصاد نباشیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه قانون مالیات ارزش افزوده در ۹۵ درصد کشورهای جهان اجرا می شود، تصریح  کرد: مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورها در حال اجراست و هدف از اجرای این طرح این است که با افزایش مصرف، میزان پرداخت مالیات نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای مصرف کننده است، اذعان کرد: نقص در اجرا و نبود زیر ساخت های مناسب در کشور باعث شده است این طرح که برای دریافت مالیات بر مصرف کنندگان تصویب شده، تولیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کند.

رئیس کیمسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اصلاح مالیات ارزش افزوده با مشورت فعالان اقتصادی در حال اجرا است، بیان کرد: با توجه به مشکلات طرح مالیات بر ارزش افزوده جلساتی با حضور فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس برگزار شد و با بررسی این طرح ۳۰ مورد مشکل بخش های تولیدی با این طرح شناسایی شد و پیش بینی می شود تا نیمه امسال با تصویب این طرح ۹۰ درصد مشکلات تولید و فعالان اقتصادی در رابط با مالیات بر ارزش افزوده حل شود.

وی افزود: در تلاش هستیم تا نیمه دوم سال ۹۷ نرخ مالیات را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد برسانیم و مالیات بر ارزش افزوده را جایگزین مالیات بر عملکرد کنیم.

پورابراهیمی در پایان گفت: با توجه به نگرانی های بخش خصوصی از نحوه تهاتر و میزان سود آنها، در تلاش هستیم میزان اوراق بخش خصوصی را با نرخ سود سپرده کوتاه مدت اراءه دهیم تا بخش خصوصی در رابطه با دیرکرد منابع مالی خود، متضرر نشود.

انتهای پیام/

افزایش سود سپرده‌های بانکی به ۲۰ درصد، تصمیم اشتباه بانک مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار