قوری قلعه غاری اعجاب انگیز با 65 میلیون سال قدمت

غار قوری قلعه بزرگترین و شگفت انگیز ترین غار آبی آسیا با 65 میلیون سال قدمت در فاصله پنج کیلومتری شهر روانسر قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ این اثر یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران است که دمای مناسب داخل غار باعث شده که در طول تمام فصول سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کند.
این غار کم نظیر علاوه بر داشتن جاذبه گردشگری، همواره مورد توجه غارنوردان، باستان شناسان، پژوهشگران و زمین شناسانی از داخل و خارج از کشور بوده است.
غارشناسان طول این غار را ۱۲ کیلومتر و عمق آن را ۳۱۴۰ متر عنوان کرده اند.
قوری قلعه بین سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ توسط گروهی از غارشناسان و جانورشناسان خارجی که در منطقه اورامانات درحال پژوهش بودند، کشف شد.
با گذر از دالان ورودی غار، مکان وسیعی به چشم گردشگران می‌آید که اطراف آن را قندیل‌هایی زیبا و دارای اشکال مختلف پوشانده است، این تالار را تالار مریم می‌گویند.
پس از تالار مریم در عمق هزار متری غار تالار دیگری است که حوضچه آبی مسحور کننده در آن قرار گرفته، از آنجایی که با دست زدن به هرکدام از قندیل‌های این بخش صدای یکی از الات موسیقی را می‌دهد آن را تالار "بتهوون" نامیده اند.
تالار عروس که از کریستال‌های سفید و زیبای بسیاری پوشیده شده در عمق ۱۵۰۰ متری غار قرار گرفته است.
هرچه که جلوتر می‌روی اعجاب این غار بیشتر می‌شود، در عمق ۲۷۰۰ متری غار چهار آبشار به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر وجود دارد.
در بخش دیگری از غار تونلی وجود دارد به نام تونل "برزخ" با طول ۲۲۰ متر و عرض سه متر. در انتهای این تونل آب غار به سقف آن می‌رسد.
هرچند که تنها ۵۰۰ متر از غار برای بازدید عموم آزاد شده، اما گردشگران بسیاری در طول سال بویژه در ایام نوروز از آن بازدید می‌کنند.
 
انتهای پیام/پ
 

با غار قوری قلعه آشنا شویم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.