فشار خون قاتلی خاموش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این که فشار خون قاتلی خاموش بوده، گفت: بالغ بر ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شدند که اکثریت آنها از بیماری خود مطلع نبودند.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن اشاره به آمار جهانی در خصوص فشارخون، گفت : طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، فشارخون بالا حدود یک میلیارد و دویست و هشتاد میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ ساله جهان را تحت تأثیر قرار داده است درحالی‌که نزدیک به ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند. کمتر از نیمی از این بیماران ۴۲ درصد درمان شده‌اند و فقط یک‌پنجم این بیماران ۲۱ درصد فشارخون با کنترل مطلوب دارند.

وی افزود: فشارخون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتی و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی هست و شواهد نشان داده‌اند که کاهش فشارخون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته‌های مغزی و ۲۰ تا ۲۵ درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: نکته مهم در بیماری فشارخون بالا، بدون علامت بودن این بیماری و بی‌اطلاع بودن افراد مبتلا، از بیماری خود و همچنین عدم درمان صحیح و کنترل آن هست. به همین دلیل این بیماری به‌عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود، درحالی‌که فشارخون می‌تواند به‌سادگی در منزل و یا در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت شناسایی شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته پویش ملی سلامت باهدف غربالگری دو بیماری مهم فشارخون بالا و دیابت برای افراد ۱۸ سال و بالاتر در استان کرمانشاه انجام شد که نتایج این پویش قابل‌تأمل بود؛ ازجمله اینکه بالغ‌بر ۶۰ هزار نفر بیمار مبتلابه فشارخون بالا شناسایی شدند که اکثریت آنها از بیماری خود مطلع نبودند.

شکیبا خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از افراد غربالگری شده در مرحله پیش فشارخون بالابودند که اگر این افراد سبک زندگی سالم را در پیش نگیرند متأسفانه مبتلابه بیماری فشارخون بالا خواهند شد.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود در جهت محقق شدن اهداف شعار امسال و در راستای افزایش آگاهی عمومی، کارکنان بهداشتی درمانی، بر ارائه آموزش‌های لازم شامل: روش صحیح اندازه‌گیری فشارخون، نحوه مراقبت، شیوه زندگی سالم، کاهش وزن و BMI، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات و الکل، خواب شبانه باکیفیت، مهارت‌های کنترل استرس و پایبندی به درمان اهتمام ورزند.

رئیس شبکه بهداشت استان تأکید کرد: اندازه‌گیری مرتب فشارخون هم در افراد سالم و هم بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین ضرورت توجه بیش‌ازپیش مردم به «کنترل فشارخون در منزل» به‌عنوان یکی از روش‌های بسیار مؤثر توصیه می‌گردد. البته شرط لازم آن این است که افرادی که فشارخون خود و اعضای خانواده را در منزل اندازه‌گیری و کنترل می‌کنند دارای دستگاه‌های سنجش فشارخون کالیبره با دقت اندازه‌گیری مناسب بوده و به روش صحیح و دقیق اندازه‌گیری آگاه و از میزان فشارخون و مفهوم آن مطلع باشند.

وی بیان کرد: بدیهی است که پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان در سطح یک ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، به‌عنوان خط مقدم مدیریت این بیماری و عوامل خطر بیولوژیک آن آماده خدمت‌رسانی به هم استانی‌های عزیز هستند. گفتنی است شعار امسال این روز: «فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید و با کنترل آن طولانی‌تر زندگی کنید» هست .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار