گفتگوی نوروزی باشگاه خبرنگاران جوان با صابر قدیمی؛

امیدوارم در سال جدید سرانه مطالعه افزایش یابد

شاعر و طنزپردازان کشورمان گفت: امیدوارم سرانه مطالعه افزایش یابد چراکه مهمترین مشکل در عالم ادبیات، کاهش سرانه مطالعه است.

یاد افشین یداللهی همراه ما بود/ مهمترین دغدغه ام بهتر شدن است

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ صابر قدیمی از ترانه سرایان و طنزپردازان کشور است و تاکنون مجموعه شعر طنز «دار funny» و مجموعه ترانه «لبخند شیرین فرهاد» را منتشر کرده است. این شاعر همچنین کاندیدای دریافت سرو بلورین جشنواره شعر فجر در سال ۹۳، برگزیده جشنواره شمسه شهرداری تهران در سال ۹۰ و برگزیده جشنواره ملی کار در بخش ترانه بوده است. به مناسبت آغاز سال جدید با وی گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

آقای قدیمی سال ۹۶ برای شما چگونه بود؟

سال ۹۶ برای من با توجه به اینکه در اواخر این سال دفاع مقطع ارشدم را انجام دادم، یک نقطه عطفی بود و همین که یک پروژه یک ساله را در ارتباط با ابزارهای بدیعی شعر طنز معاصر کار کردم و به نتیجه رسید از نظر علمی برای خودم سال خوبی می دانم و ارزشمند است. اما با توجه به اینکه ما سال گذشته دکتر یداللهی را از دست دادیم همچنان داغدار ایشان بودیم، اکثر اوقات این قضیه با ناراحتی گذشت و همیشه یاد او در کنار ما بود.

 از نظر شما مهمترین اتفاق ادبی در سال ۹۶ چه چیزی بود؟

مهمترین اتفاق برگزاری اولین دوره جشنواره ترانه دکتر افشین یداللهی بود که یک نهاد مستقل به نام خانه ترانه با کمک انتشارات نگاه جشنواره‌ای به این بزرگی برگزار کرد که همه مفاخر موسیقی و ترانه ایران دور همدیگر به نام و یاد دکتر یداللهی  جمع شده بودند.

 به جشنواره ترانه دکتر افشین یداللهی اشاره کردید با توجه به اینکه اولین دوره برگزاری جشنواره بود، این دوره برگزاری را چگونه دیدید؟

الحمدلله بازتاب خیلی خوبی داشت. ما توانستیم اکثریت قریب به اتفاق جریان‌های ترانه را جذب کنیم و در تیم داوران بهترین‌های ایران را داشته باشیم، در کنارش افرادی که معرفی کردیم قرار است ترانه هایشان در کتابی به همت انتشارات نگاه چاپ شود و فکر می‌کنم معرفی این ترانه سرایان می تواند اقدام مثمر ثمری هم برای آن ها هم برای جامعه ترانه باشد؛ به نظرم برای سری اول جشنواره واقعا فراتر از حد انتظار بود.

عید برای شما چطور است؟

هر سال که می‌گذرد به این فکر می‌کنم چه کار کنیم زندگیمان متحول شود و همانطور که سال تغییر می‌کند ما هم تغییر کنیم و به سمت بهتر شدن حرکت کنیم. مهمترین دغدغه من همان بهتر شدن است و مهمترین دغدغه یک طنزپرداز بهتر شدن زندگی مردم و بهبود وضعیت جامعه است و می تواند نقطه عطفی برای زندگی بهتر هم از نظر روحی و هم از نظر عملی باشد. امیدوارم وضعیت مملکت ما بهتر شود و مردم هم همت کنند تا از لحاظ ذخایر آبی وضعیت بهتری داشته باشیم.

دوست دارید در سال ۹۷ برای ادبیات چه اتفاقی بیفتد؟

امیدوارم حمایت‌ها بیشتری شود و سرانه مطالعه افزایش یابد. مهمترین مشکل در عالم ادبیات، کاهش سرانه مطالعه است. باید ساز و کارهایی طراحی شود و تا حدودی مردم با فاصله گرفتن از فضای مجازی با کتاب آشتی کنند. امیدوارم امسال سالی شود که توجه  مردم به کتاب بیشتر شود.

برنامه خاصی برای سال ۹۷ دارید و قرار است کار خاصی انجام دهید؟

سال ۹۷ قرار است به امید خدا یک سری کارهای تحقیقاتی را در زمینه طنز شروع کنم. ان شاء الله مجموعه جدیدم به نام «همهمه‌های بی‌هم» توسط نشر نگاه منتشر خواهد شد و امیدوارم به نمایشگاه کتاب برسد؛ دوستان بخوانند و از نظرشان استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار