درخواست چین و روسیه از طالبان برای شروع مذاکره با دولت کابل

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفت: چین و اتحادیه اروپا بر این باور هستند که طالبان باید پیشنهاد «اشرف غنی» مبنی به رسمیت شناختن این جنبش به عنوان یک گروه سیاسی مشروع را بپذیرد.

درخواست چین و روسیه از طالبان برای شروع مذاکره با دولت کابلبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان گفت: چین و اتحادیه اروپا بر این باور هستند که طالبان باید پیشنهاد «اشرف غنی»، رئیس جمهور افغانستان مبنی به رسمیت شناختن این جنبش به عنوان یک گروه سیاسی مشروع را بپذیرد.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هفته گذشته در دومین نشست موسوم به «پروسه کابل» اعلام کرده بود دولت وحدت ملی حاضر است با گروه طالبان آتش‌بس برقرار کند و این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

او گفته بود دولت افغانستان بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر است با طالبان مذاکره کند و در صورت لزوم نیز قانون اساسی برای ایجاد صلح می تواند تغییر کند.

طالبان هنوز پاسخ رسمی به این پیشنهاد نداده است اما «جیمز متیس»، وزیر دفاع ایالات متحده روز سه شنبه در یک سفر غیر رسمی به کابل گفت ایالات متحده همچنان به دنبال اخذ نشانه هایی از علاقه مندی این گروه به مذاکرات است.

«رولاند کوبیا»، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان چهارشنبه پس از دیدار با «دنگ شیجون» همتای چینی خود در پکن افزود: چین و اتحادیه اروپا بر این باورند که این یک پیشنهاد معنی دار است و این یک پیشنهاد می تواند یک فرصت را برای برقراری صلح میان تمام طرف های درگیر ایجاد کند.

کوبیا گفت: ما به عنوان اتحادیه اروپا، بسیار امیدواریم که طالبان به این پیشنهاد برای شروع بحث پاسخ دهد.

او اضافه کرد در این نوع از سناریوها فرصت ها همچنان که بسیار سریع ایجاد می شوند بسیار سریع نیز می توانند از بین بروند.

کوبیا گفته که چین با طالبان تماس های مختلفی داشته است اما از جزئیات ان آگاه نبود.

پیشنهادهای یک طرفه صلح از طرف دولت افغانستان و جامعه جهانی در حال پیوسته به مخالفان مسلح از طالبان ارایه می شود اما آنان هیچگاه حاضر به گفت و گو با دولت نبوده اند و پیشنهاد اخیر دولت در نشست «پروسه کابل » را فریب و نیرنگ خواندند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار