به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش در دومین نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین که با حضور معاونین، مشاورین و مدیران کل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وجود بیش از یک میلیون پرسنل، بیش از 13 میلیون دانش آموز و 700 منطقه آموزش و پرورش مسئولیت مدیران ستادی در اجرای برنامه ها را بسیار سنگین و حساس می کند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش گفت: به وسیله این سامانه درصد پیشرفت اهداف و راهکارهای سند تحول دائماً رصد می شود و ما می توانیم میزان پیشرفت راهکارهای مختلف را مشاهده و جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش کنیم.
بطحایی افزود: در سندتحول 13 راهکار وجود دارد که هیچ برنامه از آن پیاده سازی نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم، پیشرفت سند تحول به کمتر از 30 درصد می رسد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول، پیشرفت ما ضعیف بوده است و در زیرنظام هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش و پرورش بوده است پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش و پرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.
وی پیشرفت متوازن بخش های مختلف سند تحول را از تأکیدات رهبرمعظم انقلاب و اهداف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در سال 97باید بیش از پیش برنامه های ما عملگرایانه تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش میزان استقرار اهداف سند استفاده کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه های عملیاتی مورد اقبال واقع نمی شود، بلکه آنچه در مدارس عملیاتی می شود برای دانش آموزان و خانواده ها محسوس خواهد بود.
بطحایی گفت: سال 97 سال عملیاتی کردن و اجرایی کردن سند تحول خواهد بود؛ بنابراین راهکارهای مختلف عملیاتی کردن سند در پایان سال 96 باحضور مدیران به بحث و گفتگو گذاشته می شود.
وی افزود: برای عملیاتی کردن سند تحول به 2 مقوله" تصمیم سازی" و" تصمیم گیری" نیازمند هستیم و برای این کار از نظرات همه مدیران استفاده خواهد شد، در این زمینه باید از ظرفیت شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه بیرونی استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای اجرایی و راهبری سند باید کاملاً برنامه های سند را پیگیری و به رفع موانع اجرای سند بپردازد و در صورت نیاز هفته ای یک نشست برای بررسی برنامه های سند برگزار کند.
وی اظهار کرد: برنامه ها در سال 97 باید به گونه ای پیش برود که مشخصاً بدانیم مثلا در خردادماه راهکارهای سند تاچه میزان پیشرفت کرده است و در سال آینده در نشست ها دائماً گزارش از برنامه های اجراشده داشته باشیم.
بطحایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش وپرورش، شورای راهبری سند و کارگروه های زیرمجموعه شورای راهبری 3 لایحه پیگیری برنامه های سند در سال 97 فعال خواهند بود.
وی ادامه داد: نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در شورای عالی آموزش و پرورش باشند تا برنامه های سند با هماهنگی بیشتری تدوین و اجرا شود.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: لزوماً نباید همه معاونین و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم نظر و هم سو باشند، زیرا اگر همگی تنها یک نظر بدهند کارها به شایستگی پیش نخواهد رفت و این اختلاف نظرها نباید اتهام همسو نبودن مدیران حوزه ستادی را در پی داشته باشد.
وی از تعارض به عنوان یک فرصت یاد کرد و افزود: سازمانی که در آن تعارض وجود نداشته باشد خلاقیت و نوآوری رخ نخواهد داد.
در ادامه این نشست نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش از برگزاری نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم انداز سند تحول بنیادین هر سه ماه یک بار به دستور وزیر خبر داد و افزود: تبیین سیاست های وزارتخانه جهت اجرای سند تحول، گفتمان سازی و ایجاد همگرایی بین مسئولین و مدیران و رصد فعالیت های مرتبط از جمله اهداف برگزاری نشست بررسی سند تحول است.
وی گفت: همه برنامه ما در سند تحول باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد و اصلی ترین چرخش در این زمینه حذف آزمون های زائد است ، اگر آموزش وپرورش به روز نشود ادامه مسیرتعلیم و تربیت با مشکل مواجه می شود.
نویدادهم خاطرنشان کرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی – تربیتی ، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری و تبدیل دانش آموز منفعل در کلاس به یک متربی فعال در محیط های تربیتی سه چرخش مهم از 37 چرخش در سند تحول است.
حجت الاسلام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست اظهار کرد: در کنار سند تحول بنیادین 2 سند بالادستی شامل سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات نهادهای قانونگذار وجود دارد.
وی تدوین 56 کتاب درسی 51 کتاب راهنمای معلم، سه عنوان کتاب کار و تولید و 20 فیلم آموزشی مدرسان را از جمله فعالیت های انجام شده در اجرای سند تحول برشمرد و عنوان کرد: تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی، کاروفناوری ، کارگاه کارآفرینی و تولید، تفکر وسوادرسانه ای انسان و محیط زیست، مطالعات فرهنگی ، تفکر و سبک زندگی وبهداشت از جمله عناوین کتاب های درسی جدیدالتألیف است که در اثنای اجرای سند تحول تدوین و در مدارس ارائه شده است .
حجت الاسلام محمدیان افزود: ایجاد سامانه اعتبارسنجی کتاب های جدیدالتألیف ، مشارکت در تولید بسته های آموزشی شاخه های فنی وحرفه ای و مشارکت 670 مؤلف در تألیف کتب درسی از جمله اقداماتی است که در خصوص چرخش از انحصار انگاری در تربیت به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری صورت گرفته است.
وی گفت: عدم آموزش معلمان برای تدریس کتب جدید، عدم ایجاد بستر برخی تکالیف و عدم نیازسنجی در حوزه زبان آموزی خارجی از جمله نقاط ضعف اجرای سند تحول است.
معاون تربیت بدنی و سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: سیاست ما در ذیل سند تحول در خصوص ساخت فضاهای ورزشی، احداث و ایجاد فضاهای مورد نیاز تربیت بدنی در درون مدارس است.
حمیدی خاطرنشان کرد: طرح های آموزش پیشگیری با رویکرد رشدمدار، پروژه نظام مراقبت های اجتماعی از دانش آموزان (نماد) طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان ، طرح توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان و تقویت بنیان خانواده از جمله برنامه ها در حوزه چرخش از دانش آموز منفعل به متربی فعال در محیط های تربیتی است.
انتهای پیام/