آغاز جشنواره سمنو پزان در خراسان شمالی

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت : پنجمین جشنواره یک روزه آیین سمنو پزان امروز در شهر درق شهرستان گرمه در حال برگزاری است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، احمد ملاصالحی مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت : امروز پنجمین جشنواره آیین سمنو پزان در شهر درق شهرستان گرمه با حضور شماری از مسئولان استانی ، شهرستانی و اقشار گوناگون مردم این خطه در حال انجام است .

وی با بیان این که در این آیین 20 دیگ سمنو بارگذاشته شده است که از هر دیگ 200 کیلو سمنو به دست می آید ، افزود : در چهارمین جشنواره سمنو که در سال گذشته اجرا شد 3هزار کیلوگرم سمنو استحصال شد.

ملاصالحی گفت : برنامه های فرهنگی ، هنری و موسیقی سنتی ، جشنواره غذاهای سنتی شامل تقپلو ، آش خمیر ، جوش بره ، ماست آبه ، حسو ، انواع دم پخت ، قلیف چال ، شیربرنج و مسابقه غذاهای سنتی ، جشنواره عکس تاریخی منطقه ، گلیم بافی و پنبه زنی را از برنامه های این جشنواره بیان کرد .

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرمه افزود : در مجموع 77 نفر در پنجمین جشنواره پخت سمنوی شهر درق شرکت دارند و این جشنواره در مسجد تاریخی جامع این شهر در حال برگزاری است.

وی گفت : سمنو از جوانه گندم با پخت زمان دار درست می شود و پس از جوشیدن آب  بخار آب آماده می شود و بیشتر به عنوان نذری یا در ایام عید نوروز مصرف می شود.

گفتنی است : شهرستان گرمه با 26 هزار نفر جمعیت در فاصله 165 کیلومتری جنوب غربی شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد .

انتهای پیام/ط

حضور 77 نفر در پنجمین جشنواره پخت سمنوی شهر درق

برچسب ها: میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.