بجنورد؛

برگزاری چهارمین جشنواره سمنو پزان در بجنورد

مرحله استانی چهارمین جشنواره سمنوی شهر درق فردا در محل آیینه‌خانه مفخم بجنورد برگزار می شود .

به گزارش گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد؛، سویدانلویی مدیر کل اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گفت :این جشنواره با حضور سمنو پزان شهر درق هرساله در دو مرحله شهری و استانی درشهر درق و آیینه خانه مفخم بجنورد برگزار می شود .

سویدانلویی با بیان این که پخت سمنو در بین اکثر خانواده‌های شهر درق موروثی است و آن را در حجم زیاد تولید و روانه بازار می‌کنند، افزود : سمنو را از جوانه گندم و آرد درست می‌کنند و ماده شیرین‌کننده سمنو شیره‌ای است که از خرد کردن جوانه گندم گرفته می‌شود.

وی اظهار کرد : تهیه سمنو از مراحل ابتدایی کار،حدود 6 روز طول می‌کشد و شاید سخت‌ترین مرحله آن مرحله پخت باشد ، چون پخت این دسر ایرانی ، حدود 15 ساعت طول می‌کشد و در این 15 ساعت افرادی باید به‌طور مرتب دیگ حاوی مواد اولیه سمنوی روی اجاق را هم بزنند تا ته نگیرد.

سویدانلویی با اشاره به این که در این جشنواره 16 دیگ برای پخت سمنو در محوطه آیینه‌خانه مفخم بار گذاشته خواهد شد ، گفت : پخت سمنو با همکاری مردم شهر درق، اجرای برنامه‌های بومی و محلی، حضور فعالان صنایع‌دستی شهرستان گرمه و ایجاد غرفه‌های فروش سمنو ازجمله برنامه‌های چهارمین جشنواره سمنوی شهر درق است .

گفتنی است :19 اسفند مرحله شهرستانی پخت سمنو در شهر درق برگزار خواهد شد .

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.