باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سین به سبز رنگی سبزه عید

بهتر است برای کاشتن سبزه عید نوروز به جای استفاده از دانه های ارزشمند ،از دانه مرکبات فصل استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، با نزدیک شدن به نوروز، همچنان تمایل داریم سبزه بکاریم، گندم، جو، ماش یا عدس..فرقی نمی کند؛ به عید که برسیم سبزه سبز رنگی بر سر سفره های هفت سین مان خواهیم داشت با روبانی از شادی ونشاط و امید به روزهای خوش سال نو که در لابه لای خوشرنگی سبزه ها خودنمایی می کند.

به هر حال تماشای رشد و بالندگی یک گیاه از زمان کاشت بذر تا تبدیلش به درخت خیلی لذت بخش است، اما کمی جای تامل دارد پیروی از سنت های هفت سین گذشتگان برای پیشوازی از سال نو.

 سبزه هایی که عمرشان تا آخر نوروز به سختی کفاف تازه بودن و خوشرنگی را می دهد و پس از کلی رسیدگی و مراقبت در 13 فروردین  گره زده به رودخانه انداخته می شود  تا نوید برآورده شدن آرزوی دلی را روشنی بخشد...گاهی هم به مقصد نمی رسد و در حاشیه جاده ها می افتد.

هدر رفت دانه های ارزشمند

 هرساله حجم زیادی ازگندم وعدس ولوبیاوحبوبات دیگر با در نظر گرفتن مصرف آب شیرین وتصفیه شده برای عید ازبین می رود. ازآنجا که سبزه زیبایی خاصی به سفره می دهد نمی توان از وجود آن چشم پوشی کرد.

امسال با پر رنگ تر شدن توصیه های فضای مجازی در داشتن هفت سینی زیباتر بارها دیدیم که فعالان زیست محیطی ما را به کاشتن دانه مرکبات و میوه های پر طرفدار فصل دعوت کردند.

سبزه هفت سین امسال...کاشتن دانه مرکبات فصل به جای دانه های ارزشمند خوراکی

قلندری مسئول انجمن سبز اندیشان جوان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:با توجه با اینکه تمامی سبزه ها از ،گندم، ماش و لوبیا و عدس درست می شوند و تمامی آنها در گروه دانه های ارزشمند قرار می گیرند  بهتر است کمی نگرش خود در انتخاب دانه سبزه هفت سین را تغییر دهیم.

پخشان قلندری ضمن اشاره به اینکه گندم ،عدس و ماش  بهتر است برای سبزه هفت سین مورد استفاده قرار نگیرد گفت:بهتر است دانه های ارزشمند را نکاریم ولی با توجه به مرسوم بودن کاشت این دانه ها؛ بهتر است  پس از تزیین کردن سفره هفت سین با سبزه آن را  در باغچه بکاریم و در طبیعت رها نکینیم.

پخشان قلندری اضافه کرد: کاشتن سبزی در گلدان های زیبا آشپزخانه از جمله گشنیژ و پونه با ماندگاری طولانی ،معطر و قابل استفاده بودن و کاشتن دانه مرکبات از جمله پرتقال ،گریپ فروت، نارنج  و لیمو که معطر هستند می تواند جایگزین خوبی باشد.

وی ادامه داد: سبزی را می توان برای پخت و پز و سالاد استفاده کرد و دانه این میوه ها پس از آنکه  به بوته های کوچک خانگی میوه تبدیل شد را می توان برای تزیین منازل استفاده کرد.

 اما چگونگی سبز کردن دانه مرکبات برای سبزه عید

جوانبخت از اعضای سبز اندیشان جوان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، درباره چگونگی سبز کردن دانه مرکبات گفت: هسته نارنج یا پرتقال یا لیمو را تا۲۴ ساعت داخل آب می گذاریم و بعد از۲۴ساعت پوست روی هسته را با دقت جدامی کنیم که به مغز دانه آسیبی وارد نشود و سپس تخم ها را با دقت روی خاک گلدان می چینیم و روی دانه ها یک لایه خاک و سنگ ریزه ریخته و با اسپری خاک را نم دار می کنیم.

وی ادامه داد: دو روز اول رویش پلاستیک بگذارید و چند بار آب بدهید تا اینکه کم کم دانه ها سبز شوند و از لابلای سنگ ها بیرون می آیند و تبدیل به نهال های سبز و زیبایی می شوند.

از ویژگی های مرکبات برگ های سبز براق و شکوفه های معطر بهاری است

انتظار می رود با جلوگیری از هدر رفت دانه های ارزشمند و توجه به مسائل زیست محیطی دور انداختن سبزه ها ؛امسال همه با سبزه ای به طراوت و خوشبویی دانه مرکبات؛ سفره هفت سین خود را بچینیم.

انتهای پیام/خ

 

 

برچسب ها: محیط زیست ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.