فتوحی خبر داد:

تدوین برنامه راهبردی دانشگاه شریف برای افق ۱۴۰۵

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در طول دو سال گذشته برنامه راهبردی دانشگاه شریف را برای افق ۱۴۰۵ تدوین کرده‌ایم.

خبرنگار: زارعتدوین برنامه راهبردی دانشگاه شریف برای افق 1405به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در اولین همایش علم متحد که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای بر علم و جایگاه آن در کشور دارند؛ به طوریکه تاکید زیادی بر این قضیه دارند که نباید رشد علمی در کشور کند شود؛ در این جهت باید دانشگاه‌ها این موضوع را به جد دنبال کنند.

فتوحی افزود: دانشگاه صنعتی شریف همواره نشان داده که فقط یک مرکز تخصصی علوم پایه و فنی و مهندسی نیست؛ بلکه نسبت به مسائل اصلی علم و دانشگاه در کشور حساس و بیدار است، امروز من به نمایندگی‌ از خانواده بزرگ دانشگاه شریف با افتخار می‌گویم که نظر و تاکید رهبر معظم انقلاب در برپایی جلسات آزاد اندیشی در این دانشگاه تحقق یافته است و همه صاحبان نظر و اندیشه در بیان نظراتشان از آزادی، امنیت و صدای رسا برخوردارند.

فتوحی گفت: بسیاری افراد که ما آنها را مقصر و الگوی تعهد می‌دانستیم در عمل به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که جامعه دچار سردرگمی شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که با معیارهای مشخص و قابل سنجش تلاش کنیم این مفهوم را در جامعه ترویج  و نسل بعد را با عمل خود به آن تشویق کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: معتقدم که تعهد انسان‌ها شامل دو بخش کلی است، تعهدی که به دین و اعتقادات مذهبی دارند و تعهداتی که به کشور و وطن خود دارند، البته وابستگی‌هایی میان این دو نوع تعهد وجود دارد.

فتوحی گفت: امروز ما بیش از هر زمان دیگر به تعهد و توجه انسان‌ها به اخلاق نیاز داریم، روحانیون و دانشگاهیان به عنوان دو گروه مرجع در جامعه وظیفه مهم‌تری در این زمینه برعهده دارند، این دو گروه با عملکرد باید جامعه را به سوی اخلاق محوری و اخلاق مداری هدایت کند و این میسر نخواهد شد، مگر ابتدا خود به اصول اخلاقی پایبند باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز از دانشگاه به عنوان مرکز سعادت و در مقابل شقاوت یک ملت یاد شده است، ایشان تاکید داشتند که از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شده دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه بد یک ملت را به عقب می‌زند.

برنامه دانشگاه شریف در رابطه با تربیت نسل آ‌ینده

وی افزود: تدریس، تحقیق، برقراری ارتباطات با صنعت، هدایت دانشجویان و تحلیل مسائل جامعه نه تنها باید مبتنی بر اصول علمی باشد بلکه در انجام این امور باید رضای خداوند، مصالح ملی، نیازهای کشور و اصول اخلاق حرفه‌ای را مد نظر داشته باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: شاید بتوان گفت در هیچ دوره‌ای جامعه، دولت و اقتصاد تا این حد از دانشگاه‌ها انتظار پاسخگویی به مسائل را نداشتند، در حال حاضر از آموزش عالی توقع می‌رود که عملکرد خدمت‌رسانی خود به جامعه تقویت را کند.

فتوحی گفت: در نتیجه یکی از جنبه‌های  تعهد دغدغه‌مند بودن دانشگاه و دانشگاهیان نسبت به مسائل کشور و تلاش خالصانه و مسئولانه جهت حل این مسائل است.

وی اضافه کرد: البته اینکه تلاش برای حل مسائل کشور با حرکت در مرزهای دانش منافات دارد یا خیر موضوعی است که در جامعه مطرح شده و عده‌ای به اشتباه این دو مسیر را مغایر می‌دانند؛ حال آنکه وظیفه دانشگاه‌ها حل مسائل با بهره‌گیری از علم روز است و این میسر نمی‌شود مگر با تولید علم یا فراگیری آن از دیگران و بومی کردن آن متناسب با نیازهای کشور.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه دانشگاه شریف در رابطه با تربیت نسل آ‌ینده متعهد به مبانی دین و مسائل کشور مربوط می‌شود؛ اگر بپذیریم که تربیت عالمان متعهد است دانشگاه برای این وظیفه برنامه داشته باشد.

فتوحی گفت: در طول دو سال گذشته برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی شریف را برای افق 1405 تدوین کردیم که شامل سه هدف کلی، درآمدی در آموزش و پژوهش، ارتقای سطح اثربخشی اجتماعی و ترویج اخلاق و فرهنگ ایرانی اسلامی است.

فتوحی اضافه کرد: پارک علم و فناوری این دانشگاه مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و مجتمع خدمات فناوری در کنار پژوهشکده‌هایی میان رشته‌ای و مستقل نمونه‌ای از حرکت دانشگاه به سمت علم نافع است؛ در همین راستا دانشگاه در نظر دارد به طور مشخص همایشی بین‌المللی درباره الزامات اجتماعی و فرهنگی برگزار کند.

وی اضافه کرد: این همایش میان رشته‌ای با دعوت از دانشمند ان رشته‌های فنی و مهندسی علوم پایه و همچنین اندیشمندانی از رشته‌های جامع‌شناسی، تاریخ، فلسفه و غیره برگزار شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: برای تحقق این اهداف به  حمایت و هدایت مراجع سیاست‌گذار نیاز داریم بخشی از این حمایت به اختیاراتی مربوط می‌شود که دانشگاه‌ها برای اداره بهتر امور خود نیاز دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.