اتمر: فقط دولت افغانستان طرف مذاکره با طالبان است

مشاور امنیت ملی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که تنها طرف گفت و گوی صلح با طالبان دولت این کشور است و اجماع منطقه ای بر این رویه وجود دارد.

اتمر: فقط دولت افغانستان طرف مذاکره با طالبان استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مشاور امنیت ملی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که تنها طرف گفت و گوی صلح با طالبان دولت این کشور است و اجماع منطقه ای بر این رویه وجود دارد و گروه طالبان باید بداند با هیچ کشور دیگری نمی تواند گفت و گو کند و کشوری هم این اقدام را نخواهد کرد.

«محمد حنیف اتمر» خطوط سیاسی کشورش را در مورد موضوعات مختلف تشریح کرد و با اشاره به دومین نشست «پروسه کابل» که امروز در پایتخت افغانستان برگزار شد و تأکید کرد که تنها آدرس برای طالبان جهت گفت وگو ، دولت افغانستان است.

وی یادآوری کرد که یک ماه دیگر در نشستی که در «تاشکند» پایتخت ازبکستان برای موضوع صلح در افغانستان برگزار خواهد شد، گروه طالبان همین صدا را خواهد شنید.

اتمر درباره فعالیت دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفت این دفتر در هفت سال گذشته یک گام نیز برای صلح برنداشته است و اگر این دفتر برای صلح باز شده باید گفت و گوی صلح را دنبال کند و در غیر آن دولت افغانستان اجازه نخواهد داد از این دفتر استفاده سوء شود و ما آن را خواهیم بست.

اتمر تصریح کرد که طالبان بجز یک کشور قادر نخواهد بود کشور دیگری را برای ادامه جنگ با خود همراه کند و البته پاکستان نیز قادر نیست اجماع منطقه ای را برای سیاست تروریست پیرو خود سازد و ما این اجازه را نخواهیم داد.

وی متذکر شد که اگر پاکستان موضع فعلی خود را تغییر ندهد «مسیر خود را برای مواجه شدن با مشکلات عظیم کوتاه می سازد.»

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که برخی کشورها تلاش دارند مشکلات خود را که در دیگر نقاط جهان دارند به افغانستان بکشانند که این کار به نفع آنها نیست و ما بارها گفته ایم که کشورهای منطقه و جهان در این کشور منافع مشترک بر سر مبارزه با تروریسم دارند و نباید مشکلات خود را از دیگر نقاط به کشور ما بیاورند.

وی گفت که برخی از کشورها مدعی شده اند که برای مبارزه با داعش از طالبان حمایت می کنند که ما به آن ها یاد آوری کرده ایم که این سیاست غلط و اشتباه است، زیرا تروریست ها با هم فرق ندارند و داعش و القاعده زیر چتر طالبان در افغانستان فعالیت می کنند.
اتمر تأکید کرد که روسیه مدعی بود که دولت افغانستان و آمریکا با داعش در این کشور مبارزه نمی کنند؛ بلکه با آنها همکاری دارند اما زمانی که ما مبارزه با داعش را در شرق افغانستان با شدت تمام آغاز کردیم ادعا کردند که آنها در شمال و شمال شرق با آنها نمی جنگند.

به گفته اتمر پس از آن دولت افغانستان حملات هوایی و زمینی را علیه داعش در شمال و شمال شرق افغانستان آغاز کرد و تلفات سنگین به آنها وارد کرد و حالا باید به این باور رسیده باشند که افغانستان و آمریکا با داعش مبارزه می کنند.

اتمر گفت که حدود 70 تن از داعشی های خارجی را در میدان های جنگ دستگیر کرده اند که هر کدام را به کشورهای متبوع شان تحویل داده و روسیه به برخی از این کشورها دسترسی اطلاعاتی دارد و از آنان تحقیق کند که چه کسی به آنها سلاح و آموزش داد تا در افغانستان بجنگند.

به گفته اتمر معلومات این داعشی ها نشان می دهد که چه کسی در پشت این تروریست ها قرار دارد و آنها را آموزش می دهند و تجهیز می کنند.

به گفته وی در نشست «پروسه کابل» دولت این کشور طرح های مبارزه خود با تروریست ها را با آنها به اشتراک خواهند گذاشت و نیز مدارک مبارزه با آنها را عرضه خواهند کرد. 

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که دولت افغانستان نشست چهار جانبه ای را بین آمریکا، عربستان، امارات و افغانستان طرحی کرده است که قرار است در اوایل مارس سال جاری میلادی در واشنگتن برگزار شود.

به گفته وی موضوع مبارزه با تروریسم و بررسی راهکارهای توسعه اقتصادی در افغانستان به کمک ظرفیت های این دو کشور عربی از اهداف این نشست در آمریکا خواهد بود.

دومین نشست « پروسه کابل » امروز با حضور نمایندگان 20 کشور و سازمان بین المللی در کابل جریان دارد که اتمر مشابه همین سخنان را در این نشست نیز مطرح کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار