امید به پیشروی افغانستان در میدان صلح با «پروسه کابل»

برگزاری دومین نشست بین المللی «پروسه کابل» امروز برگزار می شود و قرار است جامعه جهانی در تدوین راهبرد عملی برای تحقق صلح در افغانستان به اجماع برسند.

امید به پیشروی افغانستان در میدان صلح با «پروسه کابل»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، برگزاری دومین نشست بین المللی «پروسه کابل» امروز (چهارشنبه 9 حوت) برگزار می شود و آن طور که اعلام شده قرار است نمایندگان 25 کشور به اتفاق مسئولانی از نهادهای مرتبط سازمان ملل در کابل گردهم آیند تا در تدوین راهبرد عملی برای تحقق صلح در افغانستان به اجماع برسند.

بر اساس آن چه که دولت افغانستان بیان داشته است، قرار است معاونان وزارت خارجه یا نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی، اعضای ناتو و کشورهای موثر در معادلات بین المللی مانند چین، روسیه و آمریکا به اتفاق نماینده های اعزامی از سازمان های معتبر بین المللی برای ارایه طرح جامع صلح و مبارزه با تروریسم زیر عنوان پروسه کابل جمع شوند.

این نشست در سایه تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد و دولت افغانستان امروز را در شهر کابل پایتخت این کشور برای آمادگی بهتر در برگزاری این نشست تعطیل عمومی اعلام کرده است.

رئیس جمهوری افغانستان هفته گذشته در آیین بزرگداشت سالروز خروج نظامیان اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی سابق از این کشور که در حضور شماری از رهبران جهادی در ارگ ریاست جمهوری جریان داشت اعلام کرد که در نشست پروسه کابل طرح واضح و روشن دولت خود را برای صلح با طالبان و پاکستان ارایه خواهد کرد و اگر مخالفان مسلح حاضر به گفتگو با دولت نشدند از مردم دعوت خواهد کرد تا جنبش سراسری علیه مخالفان راه اندازی کنند.

«تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در دیدار با مقامات بلند پایه دولت وحدت ملی «پروسه کابل» را برای این کشور مهم ارزیابی کرده است.

وی این نشست را فرصت تازه برای صلح و ایجاد اجماع در بین کشورهای منطقه به منظور برقراری صلح در افغانستان نامیده و با تاکید بر اهمیت آن گفته است که نباید این شانس را از دست داد و سازمان ملل متحد در این نشست از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

«جان بس» سفیر آمریکا نیز در کابل در صفحه شخصی خود توئیت کرده و ضمن حمایت از نشست فردا آن را فرصتی خوب برای پایان دادن به خشونت های جاری در افغانستان برشمرده است. 

بس نوشته است که نشست دوم پروسه کابل فرصت مهمی برای همه ماست تا تلاش‌های دولت افغانستان را به ‌خاطر پایان دادن به تنش‌ها، خشونت‌ها و ترور‌ها کمک کنیم.

نخستین دور نشست پروسه کابل در 16 جوزا/ خرداد ماه امسال در شهر کابل برگزار شد که در آن نشست هم نمایندگان 27 کشور و سازمان بین المللی حضور داشتند.

در آن نشست هم پیرامون تهدیدهای تروریسم در افغانستان و آثار آن بر منطقه و فراتر از آن و همچنین تدابیر برای مبارزه با آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

امید به تحقق صلح بدون شک نباید تضعیف شود و باید در میدان عمل برای دستیابی به آن گامی هر چند اندک به سمت برقراری امنیت و ثبات در افغانستان برداشته شود. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.