اسلحه‌های حقیقی در پی پول‌های مجازی

نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به افزایش تهدیدات علیه دارندگان پول‌های مجازی، بیت‌کوین را یکی از زمینه‌های جدید برای ارتکاب جرایمی نظیر دزدی و خشونت عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز، ثروتمندان همیشه از دزدی و اخاذی وحشت دارند. اکنون دارندگان بیت کوین و دیگر نمونه‌های پول مجازی با افزایش ارزش آن بیش از همیشه در معرض خطر هستند.

پول‌های مجازی واحدهای پولی غیررسمی هستند که ماهیت فیزیکی و پشتوانه‌ی اقتصادی ندارند. هیچ کشوری در معاملات یا سیستم بانکی خود پول مجازی را به رسمیت نمی‌شناسد و تبادل و جابه‌جایی آن از طریق بانک صورت نمی‌پذیرد. از این رو، بیت کوین و دیگر پول‌های مجازی به راحتی با یک رمز ورود قابل انتقال به یک کاربر نامعلوم در زمانی کمتر از چند دقیقه هستند. در حقیقت، بیت کوین قابل استرداد یا ردگیری نیست و دزدان و تبهکاران به راحتی می‌توانند با داشتن رمز ورود، موجودی حساب مجازی شما را به جای دیگری منتقل کنند.

این روزها وقوع موارد متعددی از گروگان‌گیری دارندگان بیت کوین و اخاذی از آنها، بسیاری را به این فکر واداشته که پول‌های مجازی عامل افزایش خشونت و اخاذی شده‌اند.

چند روز قبل در نیویورک مردی با گروگان گرفتن دوستش مقدار زیادی بیت‌کوین به ارزش یک میلیون و 800 هزار دلار از او اخاذی کرد.

در یک نمونه دیگر در ماه گذشته یک مرد روس در آپارتمان ساحلی‌اش در شهر پوکت تایلند هدف حمله‌ی دو مرد قرار گرفت. دزدان پس آنکه به زور از او رمز ورود به کامپیوترش را گرفتند، توانستند معادل 100 هزار دلار بیت کوین از حساب او برداشت کنند.

همچنین در ماه گذشته یکی از مدیران مبادلات بیت کوین در اوکراین به گروگان گرفته شد. در ازای آزادی او گروگان‌گیران معادل یک میلیون دلار بیت کوین درخواست کردند. پس از پرداخت این مبلغ از جانب مرکز بیت کوین، او آزاد شد.

اخیرا دزدی به این روش افزایش یافته و در کشورهایی مانند بریتانیا، آمریکا، اوکراین، روسیه، ترکیه و کانادا دارندگان این پول مجازی مورد اخاذی قرار گرفته‌اند.

«جاناتان لوین»، بنیانگذار Chainalysis، که با چندین سازمان مجری قانون در رابطه با جرایم مجازی همکاری می‌کند، معتقد است در پس دزدی و اخاذی بیت‌کوین، مجرمان و باندهای تبهکار سنتی قرار دارند و اینگونه جرایم به صورت سازمان‌یافته‌ای در حال گستر‌ش‌اند.

او در ادامه می‌گوید: «مجرمان برای ساختن حساب بیت کوین مجبور به ارائه‌ آدرس و هویت حقیقی خود نیستند درحالی که در روش بانک‌داری سنتی شما باید یک آدرس حقیقی از خود ارائه دهید. از این رو، پیگیری این نوع اخاذی و دزدی بسیار سخت است.»

پلیس تایلند نیز طی مراحل بررسی پرونده گردشگر روس، گفت: «ما از قربانی خواستیم تا راه پیگیری را به ما بگوید، اما او به ما گفت هیچ راهی برای ردیابی و بازگرداندن موجودی بیت‌کوین او وجود ندارد و تقریبا غیرممکن است.»

لوین در ادامه می‌گوید با افزایش قیمت بیت کوین تعداد مجرمان نیز افزایش یافته است.

در موج جدید از این دزدی‌ها، در استانبول ترکیه چند مرد مسلح با حمله به خودروی یک تاجر ثروتمند رایانه او را ربودند و موفق شدند معادل 3 میلیون دلار بیت کوین از حساب او به حسابی نامعلوم منتقل کنند.

این ناامنی و خشونت‌ها بسیاری از دارندگان بیت کوین را به چاره‌جویی واداشته است. در ماه جاری میلادی کنفرانسی در مکزیک با حضور 170 تاجر بیت کوین برگزار شد که بحث اصلی آن تامین امنیت انتقال بیت کوین و دارندگان این واحد پول مجازی بود. البته تامین امنیت خود این کنفرانس نیز به دلیل حضور تاجران بیت‌کوین، با دشواری زیادی همراه شد.

یکی از مهمترین بحث‌های این کنفرانس ایجاد یک کیف الکترونیکی برای نگه‌داری پول مجازی بود. با ایجاد این کیف فقط در صورت انجام یک سری مراحل اداری و امضاهای الکترونیکی یپیچیده، قابلیت برداشت فعال می‌شود. در نتیجه، اعمال فشار از سوی دزدان و سرعت فرایند دزدی کاهش می‌یابد. در این کنفرانس همچنین به لزوم وجود امضاهای الکترونیکی رمزگذاری شده و کیف پول‌های الکترونیکی ایمن برای حمل بیت کوین تاکید شد.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک تایمز از افزایش دزدی در پی ظهور پول های مجازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار