تالارشیشه‌ای درهفته‌ای که گذشت:

بیم و امید در بازار/ شاخص بورس در ارتفاع ۹۸ هزار واحدی ایستاد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته چهارم بهمن ماه، هفته‌ای آمیخته با ترس و امید برای فعالان بازار‌ سرمایه بود.

بیم و امید در بازار/ شاخص بورس در ارتفاع ۹۸ هزار واحدی ایستادامیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته، اظهار کرد: هفته چهارم بهمن ماه، هفته‌ای آمیخته با ترس و امید برای فعالان اکثر بازار‌ها بود. مهمترین علت ترس، ادامه رشد نرخ ارز و تضعیف ریال بدون مابه‌التفاوت ارزای بود.

وی ادامه داد: فعالان بازار با در نظر گرفتن جمیع متغیرها، قدری در اتخاذ موقعیت خرید یا فروش با تردید و ابهام روبه‌رو بودند. در این هفته علی‌رغم توصیه رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و سخنگوی دولت مبنی بر پرهیز از سرمایه‌گذاری مستقیم در ارز‌های خارجی، نرخ اکثر ارز‌های خارجی با افزایش مواجه شد.

امیرباقری با بیان اینکه برخورد مستقیم با دلالان ارز و نیز مقاومت‌های تکنیکی قیمت، در روز چهارشنبه قدری منجر به آرامش بازار شد، یادآورشد: شرایط اخیر که برای چندمین بار اتفاق افتاد، لزوم ساماندهی و نظارت بر معاملات در قالب تشکلی سازمان یافته را بیش از پیش گوشزد می‌کند. این تشکل در قالب بورس ارز تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار مزایای متعددی از جمله ارز تک نرخی، کنترل نوسانات غیر عادی نرخ ارز، امکان معامله در دو جهت بازار و شفافیت عرضه و تقاضا را خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدای هفته، بازار بورس همراه با ترس و تردید از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، معاملات کم رمقی را آغاز کرد. نگاه احتیاطی نسبت به شرایط موجود، عمدتا منجر به حرکت دست به عصای فعالان حقیقی بازار بود.

امیرباقری اظهار کرد: دوشنبه مورخ96/11/23، در بازار بورس تعداد ۷۵۳.۵ میلیون و در بازار فرابورس ۳۴۵.۲ میلیون برگه اوراق بهادار معامله شد. ارزش معاملات به ترتیب در بازار بورس و فرابورس بالغ بر ۱۲۱۴.۴ میلیارد ریال و ۱۳۱۳.۷ میلیارد ریال بود. شاخص کل بورس با ۰.۱۵ درصد افزایش به رقم ۹۷۹۲۴.۷ و شاخص کل هموزن با ۰.۴۵ درصد رشد به سطح ۱۷۶۳۰.۳ واحد دست یافت. در میان شاخص‌های مطرح بازار بیشترین رشد متعلق به شاخص کل هموزن و شاخص قیمت هموزن با ۰.۴۵ درصد افزایش بود. بیشترین تاثیر منفی را نماد جم با ۶۵ واحد منفی بر شاخص کل داشت. بیشترین تاثیر مثبت متعلق به نماد‌های خساپا، فملی و خودرو بود. بیشترین حجم و ارزش معاملات عمدتا در دست گروه خودرویی بود.

وی افزود: در روز سه شنبه، بیست و چهارم بهمن ماه در بازار بورس تعداد ۷۳۰ میلیون برگه به ارزش ۱۰۸۴.۴ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. همزمان بازار فرابورس نیز میزبان معامله ۳۱۸ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۰۶۳.۷ ریال بود. ارزش معاملات بازار بورس نسبت به میانگین‌های متحرک زمانی روزانه، هفتگی و ماهیانه کاهش چشمگیری داشت. البته معاملات بلوکی و اوراق مشارکت برای بازار بورس در این ارزش لحاظ نشده است. شاخص بورس با ۰.۱۸ درصد افزایش به رقم ۹۸۱۰۳.۴ واحد و شاخص کل هموزن با ۰.۱۴ درصد کاهش به سطح ۱۷۶۰۵.۱ رسید. در میان شاخص‌های عمدتا مثبت بازار بیشترین رشد را شاخص کل فرابورس با رشد ۱.۳۷ درصد داشت و به سطح ۱۱۰۷.۳ واحد رسید. نماد‌های شپنا، شبندر و فولاد بیشترین تاثیر مثبت و نماد بفجر با ۲۹ واحد منفی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بیشترین ارزش و حجم معاملات متعلق به گروه خودرویی بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: روز چهارشنبه، آخرین روز هفته چهارم بهمن ماه، 96/11/25 شاخص کل بازار بورس با رشد ۲۴۵ واحدی به رقم ۹۸۳۴۸ واحد دست یافت. شاخص کل هموزن نیز با رشد ۳۹ واحدی به رقم ۱۷۶۴۴ واحد رسید. در بازار بورس مبادله ۷۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۳۵۶ میلیارد ریال انجام شد. نماد‌های فملی، کگل و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. بیشترین اثر منفی متعلق به نماد رمپنا با ۵۵ واحد منفی بود. بیشترین حجم معاملات بازار بورس به روال این هفته متعلق به گروه خودرویی بود. در این روز شاخص کل فرابورس با ۰.۹ درصد افزایش به سطح ۱۱۰۸ واحد رسید. در این بازار ۳۸۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۹۰۸ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. نماد‌های هرمز، زاگرس و دماوند بیشترین تأثیر مثبت و نماد مارون بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار