آغاز ساخت واحدهای مسکونی و جوانه زدن امید در دل های زلزله زدگان

لیلا روزهاست که همراه 5 تن از اعضای خانواده اش در چادر زندگی می کند،زندگی را سخت می گذراند و از شب های سرد سرپل ذهاب و گرمای ظهر آن می گوید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ تنها لیلا نیست که در چادر است و افرادی دیگر هم حرف های لیلا را تایید می کنند و  می گویند با گذشت 3 ماه وضعیت زندگیشان به همین شکل است  خیلی  از افراد گله مند هستند که  ۳ ماه گذشته و هرروز وضعیت زندگیشان سخت تر می شود  و کسی به دادشان نمی رسد. 

 

بعضی  از زلزله زدگان نیز  مشکل اصلی را سرویس بهداشتی می دانستند که نه تنها تعدادشان کم است بلکه   افراد  بهداشت را  رعایت نمی کنند  و نگران مبتلا شدن به بیماری های خطرناکی هستند برخی دیگر گفتند تعدادمان زیاد است  و  در  چادر و کانکس  کمبود جا داریم و نمی توانیم راحت بخابیم.

آغاز ساخت واحدهای مسکونی و رونق امید در بین زلزله زدگان

 

یکی از مادرها وقتی که دید  در حال صحبت با زلزله زدگان هستیم به طرف ما آمد و گفت:  ما  ۶ نفر هستیم و در  چادر زندگی می کنیم کانکس هم نداریم و 6نفر در چادر به سختی می شود خوابید .  این خانواده ۶ نفره الان همه نگرانی شان دختر کنکوریشان بود  که با شرایط سختی که دارند  ممکن است  رشته مورد علاقش قبول نشود درس خواندن در یک چادر براشان سخت است.


خواجه ای مسئول بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: بعداز بررسی های انجام شده ۲۱ هزار واحد آسیب دیدند که نیازمند کانکس بودند  و تا کنون  ۱۴۸۰۰ واحد کانکس دریافت کردند،۴ هزار واحد پول کانکس رادریافت کردند،تعداد باقی مانده هم بعداز تکمیل مدارکشان پول کانکس را دریافت می کنند.

وی ادامه داد:  122 هزار واحد در مناطق زلزله زده مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد 21هزارو 500 واحد آن واحد تخریبی هستند و42 هزار واحد احداثی نوع یک و نوع 2 هستند و 60 هزار واحد تعمیری هستند.20 هزار واحد هم هیچ آسیبی ندیدند و کاملا سالم هستند آواربرداری ها در مناطق شهری به پایان رسیده و کلنگ ساخت اولین منزل مسکونی در شهر سرپلذهاب به زمین زده شد.


آغاز ساخت واحدهای مسکونی و رونق امید در بین زلزله زدگان
اما کمی دورتر در مناطق روستایی وضعیت بهتر به چشم میخوردو ساخت و سازها آغاز شده است.

عسکری مسِئول ستاد معین استان مرکزی  گفت: در دشت ذهاب ساخت 40 روستا را به عهده گرفتند که تا کنون 840 واحد را آغاز  شده است و تعدادی هم مرحله سقف گذاری رسیده اند.

یکی از اهالی روستا گفت: از اینکه خانه شان در زلزله ویران شد وهیچ اثری از آن باقی نماند بسیار ناراحت و زندگی در چادر و کانکس را به سختی سپری می کند و حالا هر روز روی صندلی جلوی درب کانکس می نشیندو ساخته شدن خانه جدیدش را نگاه می کند و چشم انتظار روزی است که بازهم زیر سقف خانه اش زندگی کند.

دیگری هم از این خوشحال بود که اولین خانه ای که در روستا ساخته می شود متعلق به اوست و مادر پیرش پس از آسیب سختی که در زلزله دید بتواند در خانه اش به راحتی زندگی کند.

گزارشگر:ساراقنبری



انتهای پیام/ز


 
آغاز ساخت منازل زلزله زدگان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.