اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

فراهم شدن سفر مهاجران افغان بدون ابطال کارت آمایش، سفر عبدالرب رسول سیاف به عربستان، ترور یک قاضی در «غور» و کشته شدن سه کودک در «ارزگان» از رویدادهای مهم خبری روز شنبه افغانستان است.

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فراهم شدن سفر مهاجران افغان بدون ابطال کارت آمایش، تولید 40 هزار تن «جلغوزه»، بازداشت تروریست پاکستانی با سلاح و مهمات در«پکتیکا»، سفر عبدالرب رسول سیاف به عربستان، ترور یک قاضی در «غور» و کشته شدن سه کودک در «ارزگان» از رویدادهای مهم خبری روز شنبه افغانستان است.

** بزودی سفر مهاجران افغان از ایران به کشورشان بدون ابطال کارت آمایش صورت می گیرد
«سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان اعلام کرد که بزودی سفر مهاجران افغان از ایران به داخل کشور این کشور بدون ابطال کارت آمایش انجام می شود.
وی گفت که در روزهای آینده سندی را با ایران امضا خواهد کرد که بر اساس آن مهاجران افغان بدون ابطال کارت آمایش می توانند به افغانستان سفر کنند.
بلخی در نشستی درباره مهاجران افغان به نام «فرصت ها و چالش ها» افزود: در گذشته در صورت سفر مهاجران افغانستانی از ایران به افغانستان، کارت های آمایش باطل می شد.
بلخی گفت که در سه سال گذشته کارت آمایش 848 هزار مهاجر افغانستانی تمدید شد و پاسپورت های 450 هزار تن دیگر نیز در سال های 1394 و 95 در ایران تمدید شده است.
کارت آمایش مدرکی است که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران به منظور هویت بخشی و ساماندهی مهاجران و پناهندگان اتباع افغانستان صادر می کند.

** تولید چهل هزار تن «جلغوزه» در افغانستان 
منابع خبری افغانستان روز شنبه اعلام کردند که امسال 40 هزار تن جلغوزه در استان های «پکتیا»، «پکتیکا» و «خوست» تولید شده و اکنون بازاری برای صادرات وجود ندارد.
بر اساس گزارش این منابع مردم این سه استان تأکید کرده اند که این جلغوزه ها به بازارهای این استان سرازیر شده و آنان مجبور هستند به دلیل نبود بازار آن را به قیمت پایین به پاکستان بفروشند.
جلغوزه یکی از میوه های خشک و گران افغانستان است که در حال حاضر یک کیلوگرم آن در بازارهای داخلی افغانستان به یک هزار و 800 تا دو هزار و 500 افغانی که معادل 120 تا 160 هزار تومان فروخته می شود.

**بازداشت یک تروریست پاکستانی در «پکتیکا»
اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که یک تروریست پاکستانی را به نام «الله گل» با یک خودرو و 32 قبضه سلاح و هفت هزار گلوله دستگیر کرده است.
در بیانیه اداره امنیت ملی افغانستان آمده است که این شخص مسئول انتقال سلاح و مهمات برای طالبان از آن طرف مرز «دیورند» به داخل خاک افغانستان بود.
همچنین در اطلاعیه ای جداگانه اداره امنیت ملی افغانستان آمده است که یکی از فرماندهان مهم شبکه حقانی نیز در این استان در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین کشته شده است.
در این گزارش فرمانده کشته شده را به نام «عبدالقدوس» معروف به «حمزه» معرفی کرده اند.

**سفر یکی از رهبران گروه مجاهد افغانستان به عربستان 
«عبدالرب رسول سیاف» که یکی از رهبران گروه مجاهدان جهادی افغانستان در دوران مبارزه با شوروی سابق است و از علمای معروف اهل سنت افغانستان محسوب می شود، امروز به عربستان سعودی سفر کرد تا درباره تروریسم و تندروی با مقامات آن کشور گفت وگو کند.
یک منبع نزدیک به سیاف به رسانه های افغانستان گفت که وی در این سفر درباره پدیده تندروی و تروریست در جهان اسلام و نقش کشورهای اسلامی در حل این بحران با مقامات عربستان گفت وگو خواهد کرد.
سیاف یکی از چهره های شناخته شده و معروف ضد طالبان در افغانستان است؛ او از اولین علمایی بود که حملات انتخاری این گروه را حرام و جهاد علیه آنها را جایز خواند و بارها از دولت افغانستان خواسته است تا تروریست هایی که در دادگاه های این کشور محکوم به اعدام شده اند را به صورت علنی اعدام کند.

**کشته شدن یک قاضی بدست طالبان در «غور»
«عبدالحی خطیبی» سخنگوی استانداری غور افغانستان روز شنبه اعلام کرد که گروه طالبان یک عضو دادگاه شهرستان «تیوره» (قاضی) را در مسیر «هرات»-«غور» بقتل رسانده است.
خطیبی که نام این قاضی دادگاه را معرفی نکرد افزود: وی روز گذشته در «دشت شیرزاد» در شهرستان «شیندند» هرات به کمین افتاده و توسط طالبان از خودرو پیاده و تیر باران شده است.

**کشته شدن سه کودک در «ارزگان»
یک منبع در استان ارزگان افغانستان به ایرنا گفت که سه کودک بعد از ظهر روز گذشته بر اثر انفجار مواد منفجره در شهر ترینکوت کشته شدند.
رئیس بیمارستان شهر ترینکوت مرکز استان ارزگان نیز تأیید کرده است که این کودکان در ابتدا زخمی به بیمارستان رسیدند، اما بر اثر شدت جراحات جان باختند.
انفجار، ناشی از بمب جاسازی شده در کنار جاده بوده است.

**بازداشت هشت داعشی در کابل
اداره امنیت ملی افغانستان امروز با انتشار اطلاعیه ای خبر داد که هشت داعشی را از مناطق مختلف کابل پایتخت این کشور با استفاده از گزارش های رسیده شناسایی و دستگیر کرده اند.
افراد بازداشت شده در بازجویی های اولیه اعتراف کرده اند که در تلاش استخدام عناصر برای گروه تروریستی داعش برای حملات تروریستی بوده اند.
این تروریست ها همچنین گفته اند که برای فراهم کردن و جمع آوری پول برای داعش نیز کار می کرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار