تهدیدات اسرائیل علیه مقاومت ناشی از ترس و دلهره است

سردبیر روزنامه رای الیوم معتقد است، تهدیدات نتانیاهو و لیبرمن، ناشی از ترس و اضطراب اسرائیل در نبرد با مقاومت است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان که از لندن با برنامه المسائیه در المیادین سخن می‌گفت، با اشاره به تهدید مقامات اسرائیلی برای به راه انداختن جنگ علیه مقاومت گفت: اگر اسرائیل یقین داشت که در جنگ علیه محور مقاومت پیروز است فورا چنین جنگی را آغاز می‌کرد، بنیامین نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل قوی‌ترین ارتش خاورمیانه را در اختیار دارد یا آنکه لیبرمن مدعی است در صورت بروز هر نوع جنگی، بیروت را با خاک یکسان می‌کنیم حتی می‌گوید در نبرد این چنینی سوریه نیز از اهداف اسرائیل خواهدبود، اما این سخنان به چه معنایی است؟ به نظر من این سخنان بیانگر نگرانی و ترس است.

اسرائیل امروز در بحران به سر می‌برد و سعی می‌کند در چنین شرایطی از آمریکا کمک بگیرد. این روز‌ها اسرائیل سرگرم برگزاری رزمایش مشترک با آمریکاست و موشک‌هایی را در تمامی مناطق فلسطین اشغالی مستقر کرده و در حال تمرین مقابله با جنگ موشکی است، جنگی که می‌تواند اسرائیل را نابود کند.

اما چنین جنگی را که اسرائیل از آن می‌هراسد چه کسی به راه خواهد انداخت؟ اسرائیل به صراحت می‌گوید این چنین جنگی در جبهه شمالی، یعنی از جانب حزب الله و در جبهه جنوبی یعنی از طرف حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی به راه خواهدافتاد، چنین جنگی برای اسرائیل ویرانگر خواهد بود.

لیبرمن می‌گوید، اگر اسرائیلی‌ها مجبور شوند به پناهگاه بروند آن زمان لبنانی‌ها هم باید به پناهگاه بروند، اما واقعیت این است که وقتی اسرائیلی‌ها به پناهگاه بروند پایان اسرائیل نزدیک است، وقتی هزار یا دو هزار یا سه هزار موشک در ساعتی محدود در اسرائیل فرود آیند گنبد‌های آهنین در اسرائیل به چه کار خواهند آمد؟

وقتی حوثی‌ها خود را به ریاض، طائف و جده رسانده اند چگونه نیرو‌های آموزش دیده و زبده حزب الله نتوانند به اسرائیل برسند؟ واقعیت این است که اسرائیل هراس دارد، اما به ظاهر تلاش می‌کند خود را قوی نشان دهد، اما اگر قوی بود در همان جنگ سال دو هزار و شش پیروز می‌شد نه امروز که محور مقاومت ده برابر قوی‌تر از سال دو هزار و شش است. اگر اسرائیل به راستی خواستار جنگ است این جنگ را آغاز کند، اما معتقدم اگر چنین جنگی آغاز شود آخرین جنگ در منطقه خواهد بود و اسرائیلی که پس از این جنگ باقی خواهد ماند با اسرائیل قبل از جنگ به کلی تفاوت خواهد داشت، به قول سید حسن نصرالله اگر می‌خواهند جانشان را نجات دهند باید از فلسطین اشغالی فرار کنند.

عبدالباری عطوان ادامه داد، اسرائیل برای جنگ، تصمیم گیرنده نیست، اسرائیل از سال هزار و نهصد و هفتاد و سه، یعنی از جنگ اکتبر (جنگ دهم رمضان) تا به امروز در هیچ جنگی پیروز نشده است. این مسائل ثابت می‌کند اسرائیل آن ابرقدرتی نیست که بتواند شرایطش را بر همسایگانش تحمیل کند.

در گذشته اسرائیل جنگنده هایش را به پرواز در می‌آورد تا ارتش‌های سنتی اعراب را هدف قرار دهند و کشور‌های عربی نیز در برابر اسرائیل پرچم سفید بلند می‌کردند، اما امروز شرایط عوض شده است. امروز سامانه‌های موشکی پویا و فعالی وجود دارد. اگر حزب الله بر اساس آمار‌هایی که خود اسرائیل ارائه داده است، صد و پنجاه هزار موشک مختلف در اختیار دارد، حال چه مقدار از این موشک‌ها در اختیار ایران یا سوریه خواهد بود؟

لیبرمن تهدید می‌کند سوریه بخشی از اهداف جنگ آینده است، اما اگر سوریه زرادخانه موشکی خود را به کار بگیرد و اسرائیل را هدف قرار دهد، حزب الله اسرائیل را هدف قرار دهد، ایران هم اسرائیل را آرام نگذارد، حماس هم چنین کند، آن زمان چگونه اسرائیل قادر خواهد بود به این حملات پاسخ دهد؟ در گذشته اسرائیل جنگ‌های پیشدستانه را در دستور کارش قرار می‌داد، اما امروز از جنگ می‌هراسد. اسرائیل در حوزه اقتصادی نیز می‌هراسد زیرا نگران آن است که موشک‌های مقاومت لبنان، ایستگاه‌ها ومیدان‌های گازی و نفتیش را در مدیترانه هدف قرار دهند.

عبدالباری عطوان در ادامه گفت: افکار عمومی اسرائیل هم نگران است، آنان نگران آینده خویشند، در حال حاضر موجودیت اسرائیل در معرض تهدید است. در جنگ سال دو هزار و شش تانک‌های اسرائیلی حتی نتوانستند یک کیلومتر در خاک لبنان پیشروی داشته باشند. تانک‌های افسانه‌ای مرکاوای اسرائیل در آن جنگ یکی پس از دیگری ویران می‌شدند.

در جنگ اخیری که علیه نوار غزه به راه انداخته بود نتوانست یک متر در عمق نوار غزه پیشروی داشته باشد زیرا مقاومت فلسطین موشک‌های کورنر در اختیار داشت و بر اساس سخنان سید حسن نصرالله، کورنر را حزب الله در اختیار مقاومت فلسطین قرار داده بود. این موشک‌ها تانک‌ها و زره پوش‌های اسرائیل را زمینگیر کرده بود.

اسرائیل در نبرد اخیر با غزه ناکام بود در شرایطی که موشک‌هایی که حماس در اختیار داشت مثل موشک‌های حزب الله، ایران یا حوثی‌ها پیشرفته نبود، اما همین موشک‌ها توانست فعالیت فرودگاه بین المللی تل آویو را مختل کند، توانست سه میلیون اسرائیلی را در تل آویو و دیگر شهر‌ها به پناهگاه‌ها بفرستد. در چنین شرایطی باید بدانیم افکار عمومی در اسرائیل نگران است و این نگرانی به خاطر آینده آنان است، زیرا احساس امنیت و آرامش ندارند. جنگ‌های الان طولانی خواهند بود.

واقعیت این است که اسرائیل در شرایطی به سر می‌برد که می‌تواند آن را ترس غیر عادی دانست. فریاد‌های نتانیاهو و لیبرمن اگر چه به ظاهر تهدید شمرده می‌شود، اما این سخنان فریاد از روی درد است و چنین فریادی کسی را نمی‌ترساند. همه مردم لبنان با مقاومت هستند و می‌دانند سلاح مقاومت، سلاح حمایت از لبنان است.

 انتهای پیام/

مصاحبه سردبیر روزنامه رای الیوم با المیادین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار