ترقی در اختتامیه کنفرانس بین‌المللی احزاب ‌آسیایی:

کشورهای ساکن در مسیر راه ابریشم عزم خود را برای کاهش فقر به کار گیرند

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: کشورهای در مسیر راه ابریشم عزم خود را برای کاهش فقر به کار گیرند و زمینه همکاری را فراهم کنند.

کشورهای ساکن در مسیر راه ابریشم عزم خود را برای کاهش فقر به کار گیرندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم اظهار کرد: می‌دانید که ایده یک کمربند و یک جاده که رویای چین نام گرفته و در جستجوی زندگی بهتر برای جمعیت جهان، دارای وجه اشتراک است.

ترقی ادامه داد: 65 کشور از آسیای مرکزی، آ س آن، آسیای جنوبی، اروپای شرقی، آسیای شرقی و آفریقای شمالی را با 4.4 میلیارد نفر جمعیت را با درآمد قابل عرضه 21 تریلیون دلاری که به ترتیب 63 درصد یک کمربند و 29 درصد یک جاده از ظرفیت جهانی را دارا بوده در برگرفته است.

وی افزود: چین با احیای جاده ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می‌خواهد دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل و با گسترش یک کریدور حمل و نقل بین‌المللی و قابل اتکا با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر منافع ملی خود و کشورهای مذکور را با سیاست برد- برد تأمین کند.

ترقی تصریح کرد: سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری چین در صندوق سرمایه گذاری راه ابریشم و درخواست از سایر کشورها برای پیوستن به این صندوق حاکی از اهمیت احیای جاده ابریشم در دیدگاه کشور چین است، لذا آن چه مشخصِ این است که در مقطع کنونی تمرکز اساسی این طرح بر محیط همسایگی چین است تا هم امکان توسعه و ثبات در مناطق غربی چین حاصل شود و هم ظرفیت‌های استراتژیک سایر رقبای منطقه‌ای مانند آمریکا، روسیه و هند برای نفوذگذاری در محیط پیرامونی چین کاهش پیدا کند.

عضو شورای مرکز حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آسیا بزرگترین و پرجمعیت‌ترین قاره دنیاست اولویت اجرای طرح جاده ابریشم است ولی متأسفانه بسیاری از کشورهای آن در فقر مطلق به سر می‌برند و مردم آن در رده فقیرترین مردمان جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: کشورهای آسیایی بیست سال قبل به دلیل بحران اقتصادی آسیب دیدند و این مسئله ارزش پولی ملی آنها را کاهش داد و امروز برخی از این کشورها، قدرت‌های اقتصادی و برخی نیز با فاصله بسیار از جمله فقیرترین کشورها هستند لذا لازم است ایده راه ابریشم با هم افزایی همه کشورها برای رفع توسعه نامتوازن چاره‌اندیشی کنند.

وی ادامه داد: طرح مبحث دفاع از مستضعفان توسط امام خمینی(ره) در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد لذا جا دارد به عمق اندیشه ایشان در فقر ستیزی و برقراری عدالت اجتماعی فراتر از مرزهای ایران و حتی خارج از آن اشاره کنیم و این اندیشه‌ها به پیروان یک دین خلاصه نمی‌شود و فرامرزی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار