اداره بازرسی ویژه آمریکا در بازسازی افغانستان:

پنتاگون از انتشار اطلاعات کلیدی و مهم درباره جنگ افغانستان جلوگیری می کند

دیدبان ارشد آمریکا در امور افغانستان گفت: پنتاگون از انتشار اطلاعات کلیدی درباره پیشرفت جنگ افغانستان جلوگیری می کند.

پنتاگون از انتشار اطلاعات کلیدی و مهم درباره جنگ افغانستان جلوگیری می کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دیدبان ارشد دولت آمریکا در امور افغانستان گزارش داد: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، از انتشار اطلاعات کلیدی و مهم درباره پیشرفت جنگ افغانستان جلوگیری می کند؛ اقدامی که شفافیت را محدود خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارش امروز سه شنبه خود ضمن اعلام این مطلب افزود: بازرس ویژه در بازسازی افغانستان (SIGAR) گزارش فصلی خود را منتشر کرد که شامل اطلاعات غیرمحرمانه درباره مقدار اراضی تحت کنترل یا نفوذ طالبان یا دولت افغانستان است. 

این نهاد نظارتی در گزارش خود آورده است که به آن گفته شده نباید این اطلاعات را منتشر کند. ارتش آمریکا، همچنین برای اولین بار از سال 2009 اطلاعات درباره تعداد واقعی و قانونی نیروها و نرخ فرسایش نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان (ANDSF) را در زمره اطلاعات محرمانه قرار داده است. 

«جان سوپکو» بازرس مستقل اداره ویژه بازسازی افغانستان در مصاحبه با رویترز گفت: مفهوم این امر این است که افراد عادی آمریکایی که گزارش های ما یا گزارش های مطبوعاتی شما را می خوانند، نمی توانند به طور معناداری چگونگی هزینه کردن پولشان در افغانستان را تجزیه و تحلیل کنند. 

پنتاگون، در تلاش برای سلب توجهات از چنین تصمیمی که تازه ترین اقدام در محدود کردن اطلاعات علنی در دسترس درباره جنگ 16 ساله افغانستان به عنوان طولانی ترین جنگ آمریکا است، در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا از اداره بازرس ارشد برای بازسازی افغانستان نخواسته اطلاعات را منتشر نکند بلکه ائتلاف عملیات پشتیبانی و حمایت مشورتی تحت امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره محرمانه نگاه داشتن چنین اطلاعاتی تصمیم گیری کرده است. 

در این بیانیه همچنین آمده است که پنتاگون فاقد اختیارات لازم برای رد اطلاعات طبقه بندی شده از سوی ائتلاف مذکور است که ریاست آن را ژنرال «جان نیکولسون» برعهده دارد. 

مقام ها و کارشناسان سابق گفته اند که صرف نظر از این که چه کسی مانع از انتشار چنین اطلاعاتی شده، این امر به طور خاص نگران کننده است زیرا مقام های آمریکایی و افغان علنا معیارهایی را تعیین کرده اند که اکنون کار ارزیابی آنها را دشوار می کند. 

ژنرال ارشدآمریکا در امورافغانستان نوامبر گذشته عقب راندن کافی طالبان برای کنترل دستکم 80 درصد از اراضی افغانستان در مدت دو سال را به عنوان هدف تعیین کرد.

نهاد نظارتی آمریکا در بازسازی افغانستان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که 43 درصد از مناطق افغانستان تحت کنترل طالبان است یا برای کنترل آن تلاش می شود. 

سوپکو، بازرس مستقل SIGAR گفت: مردم این طور نتیجه خواهند گرفت که از انتشار اطلاعات جلوگیری شده است زیرا پیشرفتی حاصل نشده در حالی که ممکن است این امر صحت نداشته باشد. 

اتهام مشابهی در جریان جنگ ویتنام مطرح شد که بعدها معلوم شد حقیقت داشته است. 

وی همچنین گفت که وزارت دفاع آمریکا وی را از دلایل چنین تصمیمی مطلع نکرده است. 

رویترز نوشت: اقدام پنتاگون در بحبوحه بروز دور جدید خشونت در 9 روز گذشته در افغانستان انجام شد که راهبردی جدید و تهاجمی تر درباره این کشور را کانون توجهات قرار داده است. 

رویترز به انفجار آمبولانسی در کابل که به کشته شدن بیش از 100 نفر منجر شد، فقط یک هفته بعد از حمله دیگری به یک هتل بین المللی در پایتخت افغانستان اشاره کرده است که این حمله نیز بیش از 20 کشته بر جای گذاشت که چهار نفر از آنها را شهروندان آمریکایی تشکیل می دادند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا وعده داد 3 هزار سرباز بیشتر در هفته های آتی به افغانستان اعزام کند که این تصمیم شمار سربازان آمریکایی در افغانستان را به حدود 14 هزار نفر افزایش می دهد. 

«مایکل کاگلمن» از کارشناسان اندیشکده «ودروو ویلسون» درباره محرمانه نگه داشتن اطلاعات مذکور گفت: جلوگیری از انتشار اطلاعات مذکور بی معنی است. چنین تصمیمی درباره مردم آمریکا و سربازان این کشور منصفانه نیست و به نظر من توجیه آن دشوار است.

رویترز نوشت: این اولین بار نیست که از انتشار اطلاعات مربوط به جنگ افغانستان جلوگیری می شود. سال گذشته نیز نیروهای آمریکایی در افغانستان از انتشار اطلاعاتی درباره میزان تلفات و توان نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان منع شدند و ارتش آمریکا در آن زمان گفت که این اطلاعات به دولت افغاستان مربوط می شود و این دولت تمایلی به انتشار آنها ندارد. 

به نقل از ایرنا، رویترز در پایان گزارش خود به نقل از یک مقام سابق آمریکایی که نامش فاش نشده است، نوشت: ارتش آمریکا برای دستیابی به موفقیت تحت فشار قرار دارد و این امر می تواند خطر فقدان شفافیت کامل درباره حقایق را به دنبال داشته باشد. 

وی افزود: ما در واکنش به فشارهای فراوان برای نشان دادن دستیابی به نتایج فوری در مسیر مخفی کردن و تغییر حقایق قرار داریم. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.