سلیمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمله ترکیه به عفرین بر خلاف قوانین حاکم در حقوق بین‌الملل است/ آمریکا نمی‌خواهد بحران سوریه به دست روسیه حل شود

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: حمله ترکیه به عفرین بر خلاف قوانین حاکم در نظام، حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است.

حمله ترکیه به عفرین بر خلاف قوانین حاکم در حقوق بین‌الملل است/ آمریکا نمی‌خواهد بحران سوریه به دست روسیه حل شودافشار سلیمانی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه گفت: این حمله را باید از چند بعد مورد بررسی قرار داد. اول اینکه حمله‌ای به ترکیه صورت نگرفته‌ که ترکیه بخواهد تحت عنوان دفاع مشروع پاسخ بدهد، بنابراین این حمله خلاف قوانین حاکم بر نظام و حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است.

سلیمانی اظهار کرد: طبق قانون سازمان ملل، زمانی که صلح و امنیت بین‌المللی در معرض تهدید قرار می‌گیرد، شورای امنیت مجوزی برای حمله به کشوری صادر می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی این است که از نظر ترکیه نیروهای تروریستی پ.ک.ک و نیروهای دموکراتیک خلق که متشکل از کردها و اعراب هستند، با یکدیگر ارتباط دارند و امنیت ترکیه را تهدید می‌کنند، بنابراین برای دفع آنها دست به حمله می‌زند.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد:‌ از طرفی دیگر آنکارا مدعی است، کردها در سال‌های اخیر 700 مورد عملیات ایضایی انجام داده‌اند و اکنون برای تأمین امنیت این کشور باید حملاتی در فراسوی مرزهایش (خاک سوریه) صورت گیرد.

سلیمانی گفت: اگر از دید سازمان ملل به حمله ترکیه به عفرین نگاه کنیم، نقض تمامیت ارضی سوریه رخ داده است. اما اگر به دیدگاه ترکیه استناد کنیم در این صورت طبق قانون بین الملل عمل کرده و کشورهای بزرگ در این حمله با ترکیه همکاری کرده‌اند.

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل بیان کرد: روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت با ترکیه همکاری کرده چرا که آسمان سوریه از طریق مسکو محافظت می‌شود بنابراین این روسیه است که فضا را در اختیار ترکیه گذاشته تا جنگنده‌های ترکیه عفرین را مورد حمله قرار دهند.

وی افزود:‌ روسیه به نیروهای دموکراتیک خلق پیشنهاد داده بود، اجازه دهند ارتش سوریه در آن منطقه مستقر شود و از آن جا که این درخواست مورد موافقت کردها قرار نگرفت، مسکو با آنکارا همکاری کرده تا این ترکیه در آنجا مستقر شود.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: نیروهای دموکراتیک خلق از سوی آمریکا حمایت می‌شدند و وقتی هم که داعش از بین رفت در این منطقه خلأ ایجاد شد که آمریکا اعلام کرد می‌خواهد یک نیروی 30 هزار نفری در این منطقه مستقر کند و به عنوان نیروهای مرزی امنیت ترکیه، عراق و سوریه را تأمین کنند اما وقتی این خبرها اعلام شد ترکیه واکنش نشان داد و روسیه هم برای اینکه نیروهای دموکراتیک خلق از طرف آمریکا حمایت نشوند فضا را در اختیار ترکیه قرار داد.

سلیمانی گفت: به هر حال احتمالات زیادی درباره این حمله وجود دارد و برخی معتقد بودند آمریکا مخالف حمله ترکیه به عفرین باشد اما علی‌رغم اینکه نیروهای دموکراتیک خلق تحت حمایت آمریکا بودند این کار را انجام نداد و حالا اگر ترکیه  بخواهد به منبج حمله کند آمریکا دیگر چنین اجازه‌ای را نخواهد داد چرا که منبج بیشتر دست آمریکا است.

وی افزود: به هر حال آمریکا در ترکیه، سوریه و جاهای دیگر پایگاه و نیروهایی دارد که از آنها حمایت می‌کند و ترکیه در حمله به عفرین از نیروهایی که مخالف بشار اسد هستند استفاده کرد و اگر شرایط به این ترتیب پیش برود، اوضاع در سوریه پیچیده تر خواهد شد.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه ممکن است در داخل ترکیه هم مشکلاتی برای  این کشور ایجاد شود، بیان کرد: اگر اجلاس سوچی هم به نتیجه نرسد، روند آستانه  با چالش مواجه می‌شود.

سلیمانی افزود: روند آستانه اکنون به سوچی منتج می‌شود و به نظر می‌رسد در پشت پرده آمریکا و روسیه برنامه‌هایی با یکدیگر دارند و ایالات متحده دوست ندارد بحران سوریه به دست روسیه حل شود چون آمریکا از روندی که از طرف ایران، ترکیه و روسیه آغاز شده بود حمایت نکرد.

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: سناریوهای مختلفی می‌توان برای این حمله در نظر گرفت و ممکن است خاک سوریه اشغال شود و نیروها در عمق 30 کیلومتری باقی بمانند و تا مدتی ترکیه به بهانه تأمین امنیتش این منطقه را حفظ کند.

سلیمانی اضافه کرد: برخی‌ها صحبت از تجزیه سوریه می‌کنند که ظاهرا آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است اما به هر حال معتقدم آمریکا چراغ سبز به ترکیه نشان داد و خیلی هم با حمله آنها به عفرین مخالفت نکرد و احتمالا برنامه‌هایی در آینده برای سوریه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است آمریکا بخواهد از این موضوع برای به رسمیت بخشیدن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی استفاده کند چون ترکیه پیش از این با تصمیم ترامپ مخالف بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار