افزایش 2 برابری حملات هوایی آمریکا در افغانستان و گسترش ناامنی ها

ارتش ایالات متحده آمریکا در گزارشی اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۱۷میلادی چهار هزار حمله هوایی در سراسر افغانستان انجام داده اند.

افزایش 2 برابری حملات هوایی آمریکا در افغانستان و گسترش ناامنی هابه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش ایالات متحده آمریکا در گزارشی اعلام کرد که این کشور در سال ۲۰۱۷میلادی چهار هزار حمله هوایی در سراسر افغانستان انجام داده است.

بر اساس این گزارش، حمله های هوایی نیروهای خارجی در افغانستان در سال ۲۰۱۷، نسبت به سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ دو برابر افزایش یافته است.

به گفته ناتو در افغانستان، از میان چهار هزار حمله هوایی نیروهای خارجی در این کشور، روزانه 15 حمله هوایی مشترک با نیروهای دولتی افغانستان در جنوب این کشور صورت گرفته است.

توماس گریسبک، رئیس روابط عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانتستان اظهار داشت: «حملات هوایی در سال ۲۰۱۷ به گونه قابل توجهی افزایش یافته اند و اساسا علت آن نیز راهبرد جدید آمریکا در جنوب آسیا است.»

گفتنی است که «ینس ستولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز از اعزام 3 هزار نظامی دیگر به افغانستان خبر داده است.

بر اساس گزارش منابع داخلی افغانستان، هم اکنون بیش از 20 ولایت افغانستان درگیر جنگ و ناامنی است و حدود 14 ولسوالی/ شهرستان در مناطق مختلف این کشور  تحت کنترل طالبان است.

اخیرا گروه طالبان خود را تا حومه های شهر فراه نیز رسانده اند و ولایت قندوز نیز شاهد درگیری های سنگین میان این گروه و نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

با این وصف، به نظر می رسد هر اندازه به عملیات های نظامی آمریکا افزوده شود، حملات متقابل گروه های مسلح مخالف دولت نیز افزایش یافته و در نتیجه دامنه درگیری و ناامنی گسترده تر خواهد شد.

به عقیده کارشناسان، هر زمانی که احساس می شود آمریکا باید از افغانستان خارج شود و نیازی به او نیست، این کشور ناامنی های افغانستان را بیشتر می کند.

«سید وحید ظهوری حسینی»، کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عملیات آمریکا علیه طالبان ریشه در این نکته دارد که آمریکا طالبان را دلیل مشروعیت حضور خود در افغانستان معرفی می کند و از آن طرف، طالبان نیز حضور آمریکا را دلیل مشروعیت خود می داند؛ از سوی دیگر، این تقابل خود می تواند زمینه را برای رشد گروه تروریستی داعش با حمایت آمریکا و سعودی فراهم سازد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار