کشت محصولات با نیاز آبی کم در آران و بیدگل

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل از اجرایی شدن برنامه تغییر الگوی کشت محصولات با نیاز آبی کم دراین شهرستان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین فتاحی اظهار داشت: با توجه به محدودیت های موجود در کویر و همچنین نیاز جامعه به محصولات کشاورزی از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی برنامه تغییر الگوی کشت در آران و بیدگل اجرایی شد.

وی تاکید کرد: از آن سال تاکنون بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح مزارع کشاورزی آران و بیدگل که بیشتر به محصولات با نیاز آبی زیاد مانند صیفی جات و پنبه اختصاص داشت به محصولات با نیاز آبی کم مانند پسته و گیاهان دارویی و زعفران تبدیل شد.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل با اشاره به اهداف برنامه تغیر الگوی کشت، نیاز آبی کم و سود بسیار بیشتر را از مزایای اجرای طرح تغییر الگوی کشت در آران و بیدگل بیان کرد.

فتاحی گفت: کشت پسته و زعفران به عنوان محصولات راهبردی با نیاز آبی کم می تواند جایگزین خوبی برای کشت محصولات با مصرف آبی بالا باشد.

به گفته وی اصلاح شیوه‌های آبیاری، کاهش سطح زیرکشت، اصلاح الگوهای کشت، ممنوعیت کاشت برخی گونه ‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی از مهم ترین راهکارها برای رفع تاثیرات مخرب خشکسالی بر کشاورزی آران و بیدگل است.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل اظهار داشت: اقلیم کویری، ماهیت گرم و خشک و وقوع خشکسالی های اخیر در این شهرستان شرایط محدود کننده ای برای رشد گیاهان زراعی و باغی ایجاد کرده است و از این رو لزوم رسیدن به الگوی مناسب کشت که نیاز آبی کم، سازگاری با اقلیم آب، خاک و به خصوص شوری و تنش رطوبتی و گرمایی مصرف آب را دارا باشد،‌ ضروری است.

حسین فتاحی از آغاز عملیات اجرایی آبیاری نوین در ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آران و بیدگل خبر داد و اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در راستای اجرای برنامه های تغییر الگوی کشت در بخش هایی از زمین های کشاورزی آران و بیدگل آغاز شده است و تا پایان امسال نیز به اتمام می رسد.

وی تصریح کرد: برای صرفه جویی بهتر در منابع آب در بخش کشاورزی حدود هزار هکتار از باغ ها و مزارع شهرستان تحت اجرای عملیات آبیاری های نوین قرار گرفتند و ۳۰۰ هکتار از عملیات آبیاری نیز تا پایان امسال در آران و بیدگل اجرایی می شود.

آران و بیدگل ۱۴ هزار هکتار باغ و مزرعه دارد و در محصول پسته قطب تولید در کشور است.

 

انتهای پیام/م

 

آغاز اجرای آبیاری نوین در ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آران و بیدگل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.