آغاز بهره برداری از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در زرندیه

در مراسمی بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در زرندیه به بهره برداری رسید.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ در مراسمی با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی مرحله اول بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور در شهرستان زرندیه افتتاح شد.

احمد قره‌بیگلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: این گلخانه بزرگترین گلخانه هیدروپونیک کشور است، ۱۵ هکتار وسعت دارد که ۵ هکتار آن در مرحله اول به بهره‌برداری رسید و ۱۰ هکتار دیگرهم تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه اشتغال حدود ۲۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد، مراحل دوم و سوم این گلخانه هم در مدت سه و پنج سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

قره‌بیگلو افزود: این گلخانه با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و تکنولوژی یک شرکت اسپانیایی راه اندازی شده و ابتدا تولید و عرضه محصولات این گلخانه توسط اسپانیایی‌ها صورت می‌گیرد و پس از آن با انتقال تکنولوژی از شرکت اسپانیایی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شاهد تولید انبوه و عرضه محصولات به بازار خواهیم بود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح ۱۵ هکتاری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که ۴۰۰ میلیارد ریال آن از سوی بانک کشاورزی به صورت تسهیلات اعطایی تامین شده است.

تولید محصول  ۵ برابر گلخانه‌های سنتی  در گلخانه هیدرو پونیک زرندیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه با بیان اینکه به دلیل مدرن بودن، میزان تولیدات گلخانه هیدرو پونیک زرندیه ۵ برابر گلخانه‌های سنتی است ادامه داد: این گلخانه در مرحله اول انواع صیفی‌جات و سبزیجات نظیر فلفل را در سه رنگ، گوجه و خیار تولید می‌کند و در مراحل بعد انواع سبزی، بادمجان، توت فرنگی و سایر محصولات گلخانه‌ای را نیز تولید خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده بسیار اندک از کود‌های قابل حل در آب از مزایای کشت هیدرو پونیک است که در تمام فصول سال امکان‌پذیر است بیان کرد: توجه به محدودیت‌های منابع آبی مدیریت در مصرف آب و به حداقل رساندن آن در بستر کشت هیدروپونیک از مهمترین مزایای این نوع کشت است.

قره‌بیگلو گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حدود ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زرندیه با ۳۸ حلقه چاه آب را زیر کشت دارد و در حوزه کشت گلخانه‌ای، زراعت و باغبانی و نیز پرورش گاو شیری و دامداری فعالیت می‌کند.

گلخانه هیدروپونیک شهرستان زرندیه در نزدیکی جاده شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه به شهر خشکرود، در اراضی کشاورزی این شهرستان احداث شده است.

هیدروپونیک یا کشت بدون خاک نوعی کشت گلخانه‌ای با فناوری کشت گیاهان در محلول‌هایی است که همه مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای رشد بهتر از طریق تغذیه با محیط نگهدارنده تامین می‌شود.

انتهای پیام / ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.