مروری بر هفته نامه های افغانستان

معامله آمریکا و همسایه ها بر سر افغانستان، شناسنامه های الکترونیکی، فشار پاکستان بر مهاجران و گندم اهدایی هند به افغانستان از موضوعاتی است که هفته نامه های افغانستان به آن پرداخته اند.

مروری بر هفته نامه های افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، معامله آمریکا و همسایه ها بر سر افغانستان، فرار دختران از منزل، قانون گریزی مقامات بلند پایه، شناسنامه های الکترونیکی، فشار پاکستان بر مهاجران و گندم اهدایی هند به افغانستان از موضوعاتی است که هفته نامه های افغانستان به آن پرداخته اند.

** شهادت 
هفته نامه شهادت در سرمقاله این هفته خود از معامله آمریکا و همسایه ها بر سر افغانستان سخن گفت و نوشت که طی 40 سال گذشته این کشور به شکل های مختلف مورد تهاجم قرار گرفته و برسر این کشو معامله شده است. 
شهادت افزود: در هفته های اخیر رئیس جمهوری آمریکا، ایران و پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که پناهگاه های امن تروریست ها در پاکستان قرار دارد که با استفاده از آن ها افغانستان را ناامن می سازند. 
این هفته نامه در ادامه نوشت: پاکستان در مقابل اعلام کرد که اگر همکاری ما نبود آمریکا قادر نبود در افغانستان علیه تروریست ها بجنگد و اگر آمریکا از اتهامات علیه این کشور دست برندارد همکاری اطلاعاتی خود را قطع خواهند کرد. 
شهادت در سرمقاله خود نوشت: ایران نیز حوادث اخیر در این کشور را به آمریکا و کشورهای منطقه نسبت داد و پس از آن اعلام کرد که تحریم های آمریکا هیچ اثری بر ما ندارد. 
بر اساس تحلیل این هفته نامه، آمریکا در برابر ایران واکنش نرم نشان داد و لغو تحریم های هسته ای را تمدید کرد و همچنین فرمانده ارتش آمریکا درمورد پاکستان گفت که در خاک این کشور اقدام یک جانبه انجام نخواهد داد. 
شهادت در پایان نوشت: پاکستان و آمریکا از نفوذ خود برای تأمین امنیت افغانستان استفاده کنند تا این کشور از میدان بازی های منطقه و جهانی نجات یابد. 

**نیمرخ 
هفته نامه نیمرخ در سرمقاله خود فرار دختران در افغانستان از منزل را سوژه کرد و نوشت: خانواده سنگ بنای اصلی جامعه را تشکیل می دهد و شخصیت اصلی افراد از جمله دختران نیز در خانواده شکل می گیرد. دلیل اصلی فرار دختران از منزل رفتار نادرست، عدم اعتماد پدر و مادر به دختر و عدم توجه به خواسته های آنان است که کم کم به نفرت تبدیل شده و به این باور می رسد که خانواده اش هرگز وی و خواسته هایش را درک نخواهد کرد و مجبور به ترک منزل می شود. 
نیمرخ با اشاره به این که دختران فراری در دام های گوناگون از جمله قاچاقچیان انسان، مواد مخدر و مسائل دیگر گرفتار می شوند و آینده خود را نابود می کنند، افزود: افزایش فرار از منزل دختران یک بحران و فاجعه بزرگ است که باید با استفاده از راهکارهای مختلف برای جلوگیری از بحران بزرگ دست بکار شد. 
نیمرخ افزود: خانواده ها باید از طریق آموزش و آگاهی دادن یاد بگیرند که چگونه مشکلاتشان را حل کنند ؛ بین فرزندان خود تفاوت قائل نشوند و از فرزندان خود حمایت مالی و اقتصادی کنند تا از دام قاچاقچیان در امان بمانند. 

**اقتدار ملی 
هفته نامه اقتدار ملی در سرمقاله این هفته خود به فرهنگ سازی و حاکمیت قانون پرداخت و نوشت که قانون اساسی عالی ترین سند حقوقی یک کشور دموکراتیک به شمار می رود. 
این هفته نامه افزود اگر همه از آن تبعیت کنند باعث می شود قانون اساسی تضمین کننده حقوق شهروندان باشد. 
اقتدار ملی افزود: در افغانستان اگر چه سابقه قانون و قانون مداری زیاد است اما با وجود گذشت 14 سال از تصویب قانون اساسی جدید ، هنوزهم قانون در سطوح عالی توسط افراد بلند پایه دولتی که خود باید از قانون حراست کنند، نقض می شود. 
این هفته نامه اظهار نگرانی کرد که نقض قانون در افغانستان به یک فرهنگ تبدیل شود و دولت نتواند مسئولیت های قانونی خود را اجرا کند . 
اقتدار ملی افزود: برگزاری نشست های نمایشی که در هفته های اخیر به عنوان تجلیل از چهاردهمین سالگرد تصویب قانون اساسی در وزارت خانه های مختلف برگزار می شود هیچ دردی را دوا نخواهد کرد. 
این هفته نامه از دولتمردان خواست به جای تجلیل از قانون، به آن عمل و از نقض قانوان خودداری کنند وناقضان آن را مجازات نمایند. 

**خرد 
هفته نامه خرد در سرمقاله این هفته شناسنامه های الکترونیکی را بررسی کرد و نوشت: حق خواستن به معنای تندروی قومی نیست و در ادامه به معضل قانون شناسنامه در مجلس پرداخت که به علت درج واژه «افغان» بوجود آمده است. 
شماری از نمایندگان غیر پشتون از درج واژه افغان در شناسنامه به عنوان هویت تمام مردم انتقاد و آن را ویژه پشتون ها دانستند و تأکید کردند آن را نمی پذیرند. 
این هفته نامه تأکید کرد که تاریخ ثابت کرده است که حذف هویت دیگران زیر چتر یک قوم اشتباه است و هرگز نتیجه نخواهد داد و عمر عقب ماندگی را در کشور طولانی تر خواهد ساخت. 

**سنجه 
هفته نامه سنجه در مورد واکنش پاکستان به مهاجران افغان در آن کشور پرداخت و زیر عنوان «بازی پاکستان با کارت مهاجرین» نوشت: این کشور با تیره شدن روابط خود با آمریکا به خاطر افغانستان ، حاضر نشد اقامت مهاجرین را تمدید کند. 
سنجه افزود : در حالی که زمستان فرا رسیده و فشارها بر مهاجران افزایش یافته است این گروه بزرگ از مردم به دلیل جرمی مجازات می شوند که هیچ ارتباطی به آنها ندارد. 
این هفته نامه از پاکستان خواست از مهاجران افغان استفاده سیاسی نکند و با توجه به کنوانسیون های بین المللی به حقوق مهاجران احترام بگذارد. 
سنجه ابراز امیدواری کرد که دولت پاکستان از طرف جامعه بین المللی تحت فشار قرار گیرد تا با استفاده از این کارت فشار را بر مهاجران اعمال نکند. 

**افغانستان امروز 
هفته نامه افغانستان امروز به 110 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان اشاره کرد و نوشت که دولت افغانستان این کمک را موفقیت راهبردی خود می داند، اما نباید تکدی را به یک فرهنگ مبدل وبه آن افتخار کنیم. 
این هفته نامه نوشت: حال که فرهنگ تکدی را برای خود موفقیت راهبردی بحساب می آوریم ، باید تلاش کنیم این گندم بین مستحقان آن توزیع شود و از راهکاری استفاده شود که به دست محتاجان برسد. 
به تحلیل افغانستان امروز، هر قدر این گندم در انبارهای دولتی باقی بماند افرادی هستند که مانند موریانه در فکر فساد هستند و در آن رخنه خواهند کرد و حق مردم فقیر را خواهند دزدید. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار