قرارداد‌های تجاری ۷.۵ میلیارد دلاری قزاقستان با شرکت‌های آمریکایی

قزاقستان قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی به امضا رسانده است. ­

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد این کشور قرارداد‌هایی به ارزش بیش از ۷.۵ میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی به امضا رسانده است. ­

رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد طی قرارداد با شرکت‌های آمریکایی، این کشور هواپیما‌های بوئینگ بیشتر و ۹۰۰ لوکوموتیو از شرکت جنرال الکتریک خریداری خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری با همتای قزاق خود در کاخ سفید از روابط اقتصادی دو کشور و خرید‌های گسترده قزاقستان از صنایع آمریکایی تقدیر کرد.

دونالد ترامپ در دیدار با نور سلطان نظربایف گفت: بسیار جای خرسندی است که رئیس جمهور بسیار محترم قزاقستان در کنار ما هستند؛ ما روابط بسیار خوبی در حوزه اقتصاد داریم. کالا‌هایی از کشور ما خریداری شده اند که به معنی ایجاد فرصت شغلی (در آمریکاست) است. جنرال الکتریک، بوئینگ، پول زیادی داده شده است و قزاقستان بسیار خوب عمل می‌کند.

او ادامه داد: در واقع قزاقستان برتری‌های زیادی در مقایسه با کشور‌های دیگر دارند. البته آن‌ها تا حدودی در وضعیت دشواری قرار دارند ولی رئیس جمهور بسیار محترمند و کار خود را بسیار خوب انجام می‌دهند. مایه افتخار است که با شما هستیم، ما در عربستان سعودی نیز دیدار کردیم و روابط خوبی را شروع کردیم و کار‌هایی که شما انجام دادید، بسیار عالی هستند.

نورسلطان نظربایف هم در این دیدار گفت: آقای رئیس جمهور از دعوت شما بسیار سپاسگزارم. مفتخرم که در اینجا حضور دارم و به شما برای اولین سالگرد ریاست جمهوری‌تان تبریک می‌گویم. سالی که گذشت بسیار سازنده بود و دستاورد‌های زیادی برای کشورتان داشتید.

رئیس جمهور قزاقستان گفت: من اولین رئیس جمهور از منطقه خودمان هستم که به کاخ سفید وارد می‌شوم و برای من جای بسیار خرسندی است که قزاقستان همیشه روابط خوب سیاسی با آمریکا داشته است و ما از حمایت آمریکا از تمامیت ارضی خود سپاسگزاریم و در بیست و شش سالی که از استقلال ما می‌گذرد، همواره روابط خوبی با آمریکا داشته ایم. ما از این روابط بسیار خرسندیم.

او ادامه داد: دیدار امروز نیز نشان از شراکت و دوستی دو کشور دارد و من به دنبال مذاکراتی ثمربخش با شما در موضوعات مرتبط با دو کشور هستم. باور دارم که بعد از این دیدار نیز همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور رشدی هر چه بیشتری خواهد داشت.

ترامپ گفت: ما درباره اقتصاد صحبت کردیم و رئیس جمهور این را گفته است و بار دیگر هم تکرار خواهد شد که رکورد‌های زیادی شکسته شده است. ما امروز یک رکورد دیگر را شکستیم و بازار سهام رشد داشت. میزان بیکاری در میان سیاه پوستان به کمترین میزان خود رسیده است و این بسیار عالی است. ما حتی رقمی نزدیک به این میزان را نیز شاهد نبودیم و این بسیار عالی است. کشور بسیار خوب کار می‌کند و هرگز مانند این را نداشته ایم و به عنوان رئیس جمهور می‌گویم که ما هرگز در موضعی مانند این قرار نداشتیم. بسیاری از شرکت‌ها از کشور‌هایی که آمریکا را به مقصد آن‌ها ترک کرده بودند، بار دیگر به آمریکا بازمی گردند.

ترامپ گفت: کرایسلر بار دیگر به میشیگان باز می‌گردد، شاهد بازگشت تویوتا هستیم. شرکت‌های بسیار دیگری هم هستند که در حال بازگشت به آمریکا هستند و این به معنی کار است.

او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا خواستار ورود مهاجران بیشتری از کشورهای اروپایی و سفیدپوست همچون نروژ است یا خیر، گفت: ما خواهان ورود مهاجران بیشتری از «تمام نقاط جهان» به آمریکا هستیم!

ترامپ همچنین در واکنش به سماجت خبرنگاری برای طرح سوال دیگری از او با انگشت اشاره کرد «بیرون» و از پاسخ دادن به سوال‌های بعضی از خبرنگاران سرباز زد.

انتهای پیام/

 

نشست خبری ترامپ و رئیس جمهور قزاقستان در کاخ سفید

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار