معین در نشست خبری مطرح کرد؛

مراجعه سالیانه ۳ میلیون نفر به مراکز پزشکی قانونی/ مرگ ۱۴۰ میلیون نفر در جنگ‌های جهانی اول و دوم در قرن بیستم

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: در قرن بیستم ۱۴۰ میلیون نفر در جنگ‌های جهانی اول و دوم و سایر جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

مراجعه سالیانه ۳ میلیون نفر به مراکز پزشکی قانونی/ مرگ ۱۴۰ میلیون نفر در جنگ‌های جهانی اول و دوم در قرن بیستمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی معین رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس هشتمین همایش سالیانه سلامت روان و رسانه در نشست خبری سلامت روان و رسانه که صبح امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد، اظهار کرد: کشتی یونسکو در آموزش سلامت در خرداد 83 بر پایه قراردادی بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان جهانی یونسکو تاسیس شد؛ هدف از این کرسی پشتیبانی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی برای ارتقاء سلامت جامعه در چشم انداز توسعه بلند مدت کشور است.

وی بیان کرد: با توجه به هزینه‌های سنگین اختلالات روانی، اولین اولویت راهبردی کرسی کمک به ارتقاء سلامت روان جامعه است؛ اختلالات روحی و روانی رتبه دوم را در بین بیماری‌ها از نظر ایجاد ناتوانی دارد و پیش بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی اختلالات روحی و روانی رتبه اول را به دست آورد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس هشتمین همایش سالیانه سلامت روان و رسانه افزود: در ایران نیز مانند دیگر جوامع بین 20 تا 30 درصد از افراد دچار اختلالات روحی و روانی هستند و به همین علت اولین اولویت راهبردی کرسی به منظور کمک به بهبود سلامت روان جامعه ایرانی به تصویب شورای عالی کرسی رسیده است.

معین تاکید کرد: در سال 96 ما در همایش سلامت روان و رسانه موضوع خشونت اعم از خشونت خانگی، اجتماعی، فرهنگی و سازمانی را مورد بحث قرار می‌دهیم. خشونت سیستم دفاعی در برابر خطر است، همچنین در برخی از مواقع نیز در جامعه برای جلوگیری از تخلف و اجرای قانون مجبور به خشونت هستیم اما خشونت نا مطلوب و رفتارهای ناهنجار در این همایش مد نظر ماست.

زمینه‌های بروز خشونت در افراد

وی درباره علل و زمینه‌های خشونت، تصریح کرد: با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی در یک تا دو سده اخیر بر میزان نا برابری‌ها در جامعه جهانی افزوده شده است، این شکاف‌های رو به افزایش درآمد و احساس تبعیض به پیدایش فقر، از هم گستیختگی‌ اجتماعی و خشونت منجر شده است، به طوری که حدود 140 میلیون نفر در قرن بیستم در جنگ‌های جهانی اول و دوم و سایر جنگ‌ها جان خود را از دست داده اند و بیش از 300 میلیون انسان در بین سال‌های 1990 تا 2008 میلادی در جهان به علت فقر و گرسنگی تلف شده‌اند، در سال 2015 میلادی حدود 3/13 درصد از تولید خالص جهانی (معادل 13 هزار 600 میلیارد دلار) برای جنگ و خشونت هزینه شده است.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت و رئیس هشتمین همایش سالیانه سلامت روان و رسانه گفت: در جامعه ایرانی متاسفانه ما شاهد شیوع خشونت (اپیدمی خشونت) هستیم، در کشور ما انواع بزهکاری، جرم، جنایت و تجاوز به حقوق دیگران مشاهده می‌شود به طوری که سالیانه 15 میلیون پرونده در قوه قضائیه تشکیل می‌شود و حداقل 3 میلیون نفر سالیانه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند.

معین اظهار کرد: متاسفانه به علل گوناگونی مانند بحران‌های اقتصادی، شفاف نبودن ساز و کارهای اجتماعی و اقتصادی و مهاجرت‌ به شهرها و حاشیه نشینی شاهد افزایش خشونت در جامعه هستیم، حدود 15 میلیون حاشیه نشین داریم؛ ضعف آموزشی و تربیتی نظام آموزش و پرورش نیز در ترویج خشونت در جامعه تاثیر گذاری بوده است.

وی بیان کرد: امروزه در جامعه شاهد کاهش اعتماد افراد نسبت به هم هستیم به طوری که جامعه نسبت به دولت و دولت نسبت به جامعه بی اعتماد شده است همچنین اکنون ما شاهد کاهش تاب آوری جامعه هستیم به طوری که جامعه نمی‌تواند خودش را با شرایط بحرانی تطبیق بدهد.

معین درباره زمینه‌های شکل گیری خشونت از نظر بیولوژیکی یادآور شد: خشونت از نظر بیولوژیکی از دوران بارداری آغاز می‌شود به طوری که حالات روحی و روانی و خشونت مادر بر روی فرزند نیز اثر می‌گذارد، البته اگر بتوانیم محیط را کنترل کنیم اپی‌ ژنتیک (تاثیرگذاری عوامل محیطی بر ساختار ژنتیک انسان) برگشت پذیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار